Flere spørsmål for de som gidder å svare meg!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Flere spørsmål for de som gidder å svare meg!

Post by Sandratravolta »

1) Snus, den ene hannrotta som er min har blitt litt ekstra ugrei nå som jentene har kommet i hus (tror jeg). Er mulig jeg kun legger ekstra merke til det nå som de er her, han er i hvert fall kjempeopptatt av jentene! Og de andre guttene mine er redde for han, de løper unna eller skriker så fort han kommer. Har hatt han i alenebur i to-tre dager nå, og det er betraktelig mindre skriking fra buret om natta!!! Det var forresten også skriking før jentene kom, nå er det nesten ikkenoe, bare en gang i blandt.
1a) Bør han kastreres eller holdes unna jentene? Han var jo ugrei mot de andre før jentene kom, men jeg trodde de gutta takla det bra, de byttet på å legge hverandre i bakken og det virker som om de byttet på å yppe mot hverandre. Nå har alle de tre andre sluttet å legge Snus i bakken, men de løper heller unna han, rømmer avgårde så fort han kommer. Er de feige, eller er han slemmere enn det jeg tror? (Har ikke syntes det har vært noe problem med litt boksing og slossing, men jagingen bekymrer meg faktisk litt)

2) Angående burstørrelse. Jeg har antageligvis mindre bur enn det som er anbefalt til så mange rotter jeg har i hvert bur, men jeg føler jeg kompanserer en del ved å ha myeinnredning(+mye utetid), hjelper det egentlig eller lurer jeg meg selv?

3) Omplasseringsrotter og veterinær: Er det lett å få til avtale med veterinær? Eventuelt noen som har tips om hvordan jeg bør gå frem?

4) Finnes det noe fasitsvar på om hannrotter som etter hvert omplasseres via meg BØR eller IKKE BØR kastreres som ren rutine?

- Delte det opp så folk skal lettere kunne svare på det de gidder å svare på:)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

utmeldt

Re: Flere spørsmål for de som gidder å svare meg!

Post by utmeldt »

Etter min meining er kastrering siste utveg, bør vurderes individuelt, og skal ikkje vere nokon rutine.

Er det omplasseringsjenter? i så fall ville eg ha venta til dei er reist vidare og vurdert atferden hans og samhandling med flokken på nytt då. Og er det jentene som er årsaken til endring i hans atferd, ville eg ha skilt jente og guttebur i kvar sitt rom framfor å kastrere.

Dei fleste rotter tilbringer store deler av døgnet i buret, derfor jo større bur jo betre er min meining, uansett innredning og utetid.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Flere spørsmål for de som gidder å svare meg!

Post by Sandratravolta »

Jeg har fått høre at hanner som omplasseres ofte kan få adferdsproblemer ved mye flytting. Og jeg vil nødig sende fra meg gutter som blir aggressive dit de kommer.

Det er omplasseringsjenter Snus har reagert på ja, men en av de er så gammel at hun skal bli her til hun dør, så får ikke sett hvordan han oppfører seg etter de har dratt. Dessuten har jeg planer om å ha de hos meg i 1-2 måneder, så jeg blir ordentlig kjent med de før jeg eventuelt sender de videre, og det er jo ikke sikkert jeg finner nye hjem til de heller, og da må de jo bo her.
iwonamo wrote:Dei fleste rotter tilbringer store deler av døgnet i buret, derfor jo større bur jo betre er min meining, uansett innredning og utetid.
Så et 1.6m høyt bur, med én hylle, ett rør, en hengekøye, ett hus og en dokasse er bedre enn ett 1m høyt bur med hyller, rør, dokasse(r) hus, fire-fem hengekøyer, masse taustiger og små sitteplasser/klatretrinn på burveggen?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Flere spørsmål for de som gidder å svare meg!

Post by Sandratravolta »

Det jeg ser for meg er at om et bur er sånn innredet så hjelper det jo ikke så mye om det er stort?

Image

Da har jeg sett for meg at det er bedre å gjøre sånn som dette, (dette buret står midlertidig ubrukt men innredet hos meg nå.)
Image
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Flere spørsmål for de som gidder å svare meg!

Post by kikky »

Hvorfor ligger denne på sofakroken?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Flere spørsmål for de som gidder å svare meg!

Post by WillyWonka »

1a) Bør han kastreres eller holdes unna jentene?

Svar: Det kan godt hende at han reagerer på jentene og blir mer dominant av at det er flere og nye rotter i hus. Alle gutter ypper gjerne med hverandre i perioder og de bytter på det, slik du sier. Mye er lek/trening mens andre ganger er det for å avklare rang. Dette er det mye av i mitt bur også. Jeg har en som er mer dominant enn de andre og lager mye bråk, særlig mot den ene gutten jeg har.. Kastrering bør være siste utvei. Hos meg hjelper det og sette den dominante i "timeout" når det blir ille. Ofte høres det mye værre ut enn hva det egentlig er, men en hører gjerne på skrikene hvilken alvorlighetsgrad det er. Så når gutten min begynner å hyle og den dominante fortsetter, tas han ut og plasseres i reiseburet og får stå der for seg selv. Dette er kjedelig for guttene. ingenting å gjøre, men her funker det og det blir gradvis bedre.
Om du opplever at det er blitt værre etter at jentene kom i hus, ville jeg forsøkt å holde dem fra hverandre. Noen reagerer mer på lukten enn andre :)
Det at de andre løper, kan trolig være at de opplever at han er blitt mer hardhendt. Jaging bekymrer ikke meg så mye, men igjen.. det kommer ann på alvrolighetsgraden. Holder han mye på i mitt bur, tas han ut og blir plassert tilbake senere (hos meg ca 1 time)

2) Angående burstørrelse. Jeg har antageligvis mindre bur enn det som er anbefalt til så mange rotter jeg har i hvert bur, men jeg føler jeg kompanserer en del ved å ha myeinnredning(+mye utetid), hjelper det egentlig eller lurer jeg meg selv?

Svar: Jeg synes det er viktig med god burstørrelse. Nå husker ikke jeg i farten hvor mange totter du har, men med ett større bur, får de mer avstand fra hverandre og det er mindre sjanse for at de "tråkker hverandre på tærne" om du skjønner. Jeg har ett RS bur og det er ett dyrt bur, men det som er greit der er at det er to etasjer + 2 hyller og at det er lett og innrede med hengekøyer, hus, rør, osv. En ting er at det er lettere for dem og aktivisere seg selv når de er i buret, men det er også større plass slik at de kan unngå å være for nære hverandre. Lettere og trekke seg unna om det er behov for det.


3) Omplasseringsrotter og veterinær:Er det lett å få til avtale med veterinær? Eventuelt noen som har tips om hvordan jeg bør gå frem?

Svar: Skjønner ikke helt hva du spør om her? Om det er lett og avtale omplassering av rotter via veterinær, eller om det er lett og avtale time hos veterinæren for sjekk av rotter? Og få time hos veterinær for helsesjekk er ingen hokkuspokkus. Er bare å ta en telefon til den dyreklinikken du ønsker å bruke og bestille time. Men jeg føler at dette ikke er det du spør om, så jeg stopper her :P


4) Finnes det noe fasitsvar på om hannrotter som etter hvert omplasseres via meg BØR eller IKKE BØR kastreres som ren rutine?

Svar: Jeg synes ikke at de skal kastreres som rutine. Det er langt fra alle rotter som trenger kastrering. Gutter er gjerne vanskligere å introdusere til hverandre enn hva jentene er. Det kan være vanskelig, men nøkkelen her er å bruke god tid. Jeg har hatt to mer krevende introer selv, men har lykktes med introen med begge, men det har tatt tid, og det har vært vanskelig.. og jeg er ikke veldig tålmodig :angel: brukte et par mnd på at Oscar og Dodger ikke skulle ta knekken på hverandre. det begynner å roe seg i buret mitt nå. Brukte også lang tid mellom Tim og Mogwai når de var i livet, men flere korte introer over tid hjelper. møter mellom den nye og de mest underdanige i buret er også lurt har jeg erfart. Da når de kommer tilbake til buret sitt, har de med seg litt duft fra den nye... og når den nye skal treffe alfa i buret, har den dufter fra de mer underdanige :)
Poenget: Bruk heller tid på introdusere riktig framfor å utsette rotter for kastrering når de egentlig ikke har behov for dette. Kastrering har sine risikoer med tanke på infeksjoner og overlevelse av narkose.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Flere spørsmål for de som gidder å svare meg!

Post by wollf »

iwonamo wrote:Etter min meining er kastrering siste utveg, bør vurderes individuelt, og skal ikkje vere nokon rutine.

Er det omplasseringsjenter? i så fall ville eg ha venta til dei er reist vidare og vurdert atferden hans og samhandling med flokken på nytt då. Og er det jentene som er årsaken til endring i hans atferd, ville eg ha skilt jente og guttebur i kvar sitt rom framfor å kastrere.

Dei fleste rotter tilbringer store deler av døgnet i buret, derfor jo større bur jo betre er min meining, uansett innredning og utetid.
Sier meg veldig enig og slenger med at det egentlig ikke er lov å kastrere uten en medisinsk grunn

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Flere spørsmål for de som gidder å svare meg!

Post by Tonje Lenore »

Når jeg fikk inn omplasseringsgutter brukte jeg heller litt lenger tid på dem enn å velge kastrering med en gang, du ser etter en stund om det er nødvendig å kastrere men det skal absolutt være den aller siste utveien etter at du har prøvd alt
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Flere spørsmål for de som gidder å svare meg!

Post by kikky »

wollf wrote:
iwonamo wrote:Etter min meining er kastrering siste utveg, bør vurderes individuelt, og skal ikkje vere nokon rutine.

Er det omplasseringsjenter? i så fall ville eg ha venta til dei er reist vidare og vurdert atferden hans og samhandling med flokken på nytt då. Og er det jentene som er årsaken til endring i hans atferd, ville eg ha skilt jente og guttebur i kvar sitt rom framfor å kastrere.

Dei fleste rotter tilbringer store deler av døgnet i buret, derfor jo større bur jo betre er min meining, uansett innredning og utetid.
Sier meg veldig enig og slenger med at det egentlig ikke er lov å kastrere uten en medisinsk grunn
Tror ikke det gjelder på rotter akkurat..? Teiteste regelen ever, mange hanhunder som hadde hatt ett så mye bedre liv uten ballerusker.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Flere spørsmål for de som gidder å svare meg!

Post by Sandratravolta »

Grunnen til at jeg lurer på det med kastrering av omplasseringsrottene:
Matmor wrote:Annet: det er vel å bra å ha som målsetting at dyrene skal omplasseres videre, men for hanner fra 3 måneder til nærmere 1 1/2 år er dette en stor belastning. De kan bli aggressive av en ekstra flytting. De kan være aggressive når de kommer, eller de kan bli det mens de står i karantenen. Alene slik at det blir ekstra vanskelig å sette dem sammen med andre rotter etterpå. Hva vil du gjøre i forhold til disse hannene? Rutinemessig kastrering? La nye eiere ha rottene på prøve? Aggresjonen dukker kanskje ikke opp før det er gått 14 dager.
Og jeg plasserte denne under rotteprat/generelt siden jeg ikke fant en bestemt kategori å plassere alt sammen i. Og syns det blir så mye å lage masse nye tråder.

Og med "avtale med veterinær" så forstår jeg jo hvordan man får bestilt seg time. Men jeg har jo som mål å få omplassert en del rotter, og tenker å drive med det fremover, og de trenger jo medisinsk tilsyn som alle andre, så derfor lurer jeg på om noen vet om det er mulig å få rabatter hos dyrleger rundt omkring hvis man holder på med dette.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Flere spørsmål for de som gidder å svare meg!

Post by Siv M »

Sandratravolta wrote:Grunnen til at jeg lurer på det med kastrering av omplasseringsrottene:
Matmor wrote:Annet: det er vel å bra å ha som målsetting at dyrene skal omplasseres videre, men for hanner fra 3 måneder til nærmere 1 1/2 år er dette en stor belastning. De kan bli aggressive av en ekstra flytting. De kan være aggressive når de kommer, eller de kan bli det mens de står i karantenen. Alene slik at det blir ekstra vanskelig å sette dem sammen med andre rotter etterpå. Hva vil du gjøre i forhold til disse hannene? Rutinemessig kastrering? La nye eiere ha rottene på prøve? Aggresjonen dukker kanskje ikke opp før det er gått 14 dager.
Og jeg plasserte denne under rotteprat/generelt siden jeg ikke fant en bestemt kategori å plassere alt sammen i. Og syns det blir så mye å lage masse nye tråder.

Og med "avtale med veterinær" så forstår jeg jo hvordan man får bestilt seg time. Men jeg har jo som mål å få omplassert en del rotter, og tenker å drive med det fremover, og de trenger jo medisinsk tilsyn som alle andre, så derfor lurer jeg på om noen vet om det er mulig å få rabatter hos dyrleger rundt omkring hvis man holder på med dette.
det kan du ringe å spørre veterinæren din om :smile: jeg skal ha med alle mine tre jenter for sjekk i dag å lurer på om jeg får noe rabatt for det siden alle tre skal sjekkes pga Molly , så jeg skal spørre om jeg får noe rabatt på dem ihvertfall, jeg vet man får litt rabatt når du skal ha med flere en en katt for eks for vaksinering så det burde være rabatt på rotter også synes jeg, selv om det ikke er vaksinering på dem

Post Reply