Dyrebutikk skryt

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Dyrebutikk skryt

Post by Maria Bee »

Idag var jeg innom dyrebutikken på Husnes, for å se om de to jenterottene som har stått der så lenge jeg et om, faktisk sto der ennda. Det gjore de jo, så jeg stillte meg forann glass-buret og eundret dem som vanlig. Her er det snakk om en Black Self og en Blue ett-eller-annet. Fantastisk fine rotter, men de har stått der for lenge så det er ingen som vill kjøpe de. Jeg tror det var jenter. Ballene var vertfall vanskelige å se, hehe.


Poenget her er att begge rottene har fått sånn rød plasma rundt begge øynene, og rundt nesen. Så jeg gidde beskjed til hun ene som jobber der att rottene er blitt syke, og trenger mest sansynlig antibiotika av en vetrinær. Da gikk hun inn og kikket på dem begge, og åpnet buret. Hun var veldig motakelig for det jeg sa til henne, og ville ta en nærmere kikk på dette.
Jeg spurte henne om di er tamme og hun begynte å nøle og mnjaaa' e seg litt. Så jeg gjør det jeg gjør best og driter i hva hun sier og legger hånda forsiktigt inn i buret så de kan komme å lukte. Da kommer begge to bort å begynner å smake med tenna, førde begynner å slikke fingrene mine. Det var jo ikke vanskelig å skjønne att disse rottene hadde vert mye i kontakt med mennesker før. Helt utrolige dyr. Jeg tuller ikke når jeg sier att jeg gikk ut der i fra med tårer i øynene. Jeg kunne ikke kjøpe de med pga samboeren min vill ikke ha flere rotter. Vist ikke hadde jeg tatt di med på flekken.

Dilemmaet her blir da dyrebutikken. Hva kommer de til å gjøre med de stakkars små? Det er jo ingen dyrebutikken som tar dyrene med til dyrlegen. Dyrene blir satt på vent noen uker, blir de ikke kjøpt, så blir de tatt livet av.

Så kjære rotte medmennesker. Er det noen der ute som kunne tenkt seg to praktfulle Black self og Blue totter, og ikke bor så langt unna Husnes. Ikke nøl. Fine totter skal en lete lenge etter :cheerful:
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Dyrebutikk skryt

Post by Maria Bee »

Jeg vet overskriften ikke passet så veldig til dette innleget, men jeg ble litt revet med, og glemte helt å legge trykk på att dette var mennesker som brydde seg om dyrene, og jeg håper innderlig de for fikset opp i dette. Hun sa vertfall tusen takk til meg da jeg forlot butikken for di hadde ikke lagt merke til det før nå :smile2:
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Dyrebutikk skryt

Post by Marit Fosen »

Nei, jeg er enig i at overskriften ikke passer så godt. Hadde de virkelig brydd seg, hadde de sørget for at rottene hadde fått et hjem for lenge siden. Du skriver at rottene har porfyrin rundt øyne og nese, det forteller at almentilstanden og trivselen ikke er på topp. Den ansatte var lur nok til å nikke og være enig i det du sa, for på den måten å gi inntrykk av at de bryr seg. Om du drar tilbake om en uke, skal jeg vedde på at ingenting har forandret seg :kjempetrist:
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Dyrebutikk skryt

Post by Eru »

Vil gjerne skryte av Zoo-1 i Sandnessjøen! Det er vel hovedsakelig mor og datter som driver og dem gjør en flott innsats! Hvis dyrene blir syke blir de tatt med til veterinær så hjem til dem og satt på behandling. Også utrolig hjelpsom når det kommer til bestilling av både dyr og utstyr! De tar ikke inn mange dyr samtidig, bare på bestilling til hver enkelt så vidt jeg har forstått! Uansett så reiser jeg heller en time enn 10 minutter for å kjøpe saker og ting til dyra mine og støtter en dyrebutikk som virkelig fortjener ros! :kisses:



Så vil jeg bare legge til; Marit Fosen, det er nok mange slike tilfeller, men man kan iallefall håpe at akkurat dem vil gjøre det som trengs! Ikke alle slenger fra seg ansvaret dersom man sier ifra! :cheerful: Og av og til har de ansatte ikke noe de skulle sagt, da det er daglig leder o.l som tar slikt. Jeg har selv opplevd å bli tråkket på av min sjef da jeg jobbet på dyrebutikken her jeg bor. Jeg jobber ikke der lengre for å si det slik!


Men nok om det, det er heldigvis kompetente dyrebutikker rundt om, det er bare sjeldent å se!
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Dyrebutikk skryt

Post by Marit Fosen »

Men hvorfor må de vente til folk sier ifra? De har et ansvar for å sette seg inn i saker og ting ang. dyrene de har for salg. Å tilegne seg kunnskaper, er den enkleste ting av verden i dag!
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Dyrebutikk skryt

Post by Eru »

Så klart skal man ikke trenge å si i fra, men slik er det dessverre, og da kan man jo bare håpe at folk tar det til seg.
Men jeg skjønner hva du mener, og jeg prøver ikke å forsvare dyrebutikker som ikke har peiling. :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Dyrebutikk skryt

Post by Maria Bee »

Jeg vet ikke hva de kommer til å gjøre. Men jeg håper jo att de kommer til å skaffe antibiotika til de, for hun var veldig interessert i å vite mengden og hvor mange ganger daglig o.l. Jeg kommer til å ta turen innom igjen om to uker. Vist di er der da, så tar jeg de med meg hjem.Siden jeg bare er på besøk her annenhver helg, så har jeg ikke muligheten før.

Men alikevell så kommen de kansje ikke til å bli solgt. Det er veldig tungt og trist for min del, siden det er noen herlige rotter.
Og jeg vet att de som jobber der ikke har noen problem med å gå til dyrelegen med de. Det er kunskap angående rotter de ikke har. La oss nå håpe de er seriøse og mener dette også.
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Dyrebutikk skryt

Post by Anniken.HH »

Dessverre er det mange som ikke bryr seg om annet en pengene de tjener.
Har ei sånn en på den lokale dyrebutikken jeg bruker. De som jobber der fra før er fantastiske, og de tar ikke inn andre dyr enn fisk, insekter, (Veldig få) fugler og kaniner, men aldri mer enn tre stykker av gangen, og helst fra lokale oppdrettere. De bryr seg veldig, og spør hvordan det går med dyra og sånt når jeg er der - er innom to ganger i uka for å kjøpe sirisser til Neerah.
Men så har de ansatt ei ny ei, som virkelig ikke burde jobbe i dyrebutikk!
Poenget mitt her er - jeg tror det er mange som jobber i dyrebutikk fordi det er den eneste jobben de fikk at the moment...

Men håper det går bra med de to jentene, håper du updater om to uker ^^
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Dyrebutikk skryt

Post by Rubisco »

Jeg vil gjerne skryte om TAM Dikeveien, ved siden av Østfoldhallen. Alle burene er rene, fint dekorert med grener, hus, osv. ALDRI sett at dyr der har hatt mangel på mat/vann/rent sted å bo. Absolutt favoritt stedet i Sarpsborg/Fredrikstad/Halden til å handle ting fra. Det er som mest imponerende er at stedet er KJEMPE STORT, men likevel har de ansatte tid og energi til å holde dyrene glade, i tillegg til å holde stedet ryddig, rent, osv osv.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Dyrebutikk skryt

Post by Niana »

Denne tråden minner meg om hvor imponert jeg ble da jeg var innom Tam Alna for et par uker siden. Alle dyrene hadde dur med spesielt innhold: høye bur med hengekøyer og klatregreiner til rottene, samme til degusene med sandbad og løpehjul. Veldig rent og pent, og ingen stod alene :) Skjønner ikke at ikke alle dyrebutikker kan gjøre dette, det krever ikke mye for å forbedre burene litt.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Dyrebutikk skryt

Post by c00nan »

Jeg vil skryte litt av dyrego på cc på gjøvik :smile2:
Der måtte jeg også bestille rotteunge, og damen i kassa prata litt om rottehold mens jeg måtte skrive under på en slags kjøpskontrakt.
De sa hvertfall også at rotteungene var dyrelegesjekket :smile:
Der hadde de også passe store bur som var rene og med mulighet til å bevege på seg.

Post Reply