Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by Matmor »

Det er faktisk ikke bare butikker i denne foreningen som er pålagt å ha skriftlig informasjonsmateriale for dyrene de selger, eller hvor selgerene må ha opplæring om dyrene de selger.
Den som selger dyr, skal ha nødvendig kunnskap om dyras atferd og mentale og fysiske behov og om bestemmelsene i denne forskriften. Ansvarlig leder for virksomheten har ansvaret for at slik kompetanse foreligger hos personell som er involvert i salg.

Dyr som omsettes fra zooforretninger, skal ledsages av skriftlig informasjon til kjøper om den aktuelle dyreartens mentale og fysiske behov, krav til levemiljø og stell.


Det kommer ny forskrift om hvordan dyr skal ha det i butikk nå snart, forresten. Det hjelper selvsagt ikke hvis ikke dyrebutikkene overholder dokumentasjonskravet til opplæring eller kunnskap hos de ansatte. Selv har jeg jobbet både i bedrifter hvor man blir inspisert av myndighetene på dokumentasjon av opplæring ca. hvert 5. år, og hvor man ikke nødvendigvis blir inspisert noen gang, men alle mine arbeidsplasser har hatt arkiv for dokumentasjon for intern opplæring - enten det gjelder brannvern eller andre ting.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyreho ... yrebutikk/

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by Tonje Lenore »

Jeg vil nok ikke tro at det bare er her ting blir tatt opp om man har et dårlig inntrykk av en dyrebutikk,
det er mange dyrebutikker som alltid vil ha godt rykte og et dårlig rykte, alt kommer ann på kundens inntrykk av butikken,ansattes kunnskap og ikke minst hvordan kundeservicen er.
Får en kunde dårlig inntrykk av både butikk og ansatte, vil da så klart kunden som har vært innom fortelle dette til
venner og venner forteller dette videre igjen.
Dette gjelder ikke bare dyrebutikker men også andre butikker generelt, alle er avhengig av kunder som får gode inntrykk av både butikk og service.

Jeg er enig at jeg syns ansatte som er på jobb burde i det minste ha litt kunnskap om alt, ikke vite alt, men i det minste kunne litt enn ingenting.
Har vært på flere dyrebutikker hvor ansatte ikke kunne noen ting, ikke en gang hund eller katt.

Men igjen er mange ansatte veldig villig til å lære fra de som kan noe, og det syns jeg er veldig positivt.
Bare der vil det trekke mitt dårlig første inntrykk.
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by monlan »

Jeg er enig i at en ikke kan forvente at de som jobber i en zoobutikk, eller en hvilken som helst annen bransje, skal kunne vite alt om sitt fagområde. Så at en som jobber i en zoobutikk ikke kan svært mye om alle fiskeslag som de selger er det vel ingen som forventer. Men rotter og kanarifugler...

Jeg ble så overrasket over at han ene først sa at han ikke kunne noe om rotter. At han var ærlig er jo bra. Men hadde han bare sagt at hans spesialfelt var fisk eller noe annet, og bedt meg ta kontakt igjen senere på dagen når den som kunne mye om rotter kom tilbake eller noe slikt, så hadde det vært helt greit. Jeg hadde ikke reagert på det. Og når jeg ønsket et råd om mine to kanarifugler og han sa at han ikke kunne noe om det heller så ble jeg ganske så målløs. Så kom jeg kom til Bergen og besøkte en zoo der og også da fikk til svar at hun ikke var så god på fugler, ja så satt jeg igjen med et dårlig inntrykk.

Beklager om dette ikke hører til under Generelt. Men jeg var bare så oppgitt.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by Niana »

Jeg som moderaor synes ikke det er noe problem at dette ligger unger generelt. Det er ikke bare betalende medlemmer som har lov å synse noe om dyrebutikker, og dele erfaringer, mener nå jeg.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply