Trenger råd, ensom rottedame

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Arlaharen
Pinky
Posts: 5
Joined: 08 Jan 2013, 01:19
Location: Hobøl

Trenger råd, ensom rottedame

Post by Arlaharen »

Nu är det nästan tre veckor sen Miss måtte avlivas pga lvi, o Lillis blev ensam kvar. Första två veckorna etterpå bodde hon hos naboen siden vi var på ferie (timing.. måtte avliva Miss på första feriedagen.. ), och även om hon just mist sin livskamrat, fick jag bara positiva meldinger därifrån. Om lördan hämtade vi hem henne igen, och det verkade ju ha gått så bra hos naboen så jag var väldigt hoppfull (kanske hon skulle trivas som ensamråtta), men väl hemma märker jag att hon misstrivs.

Tingen är att jag inte tänker fortsätta med rottehold efter henne, och då vill jag heller inte införskaffa en råtta till. Att låna en råtta tills Lillis själv går vidare känns inte heller som ett förstahandsval. Så då gjenstår väl bara att ge bort henne/sätta henne på for den sista tiden, eller är det fler alternativ som jag inte tänkt på?

Begge råttorna är/var omplasseringsråttor, opprinnelig från dyrebutikk, och när jag övertog dem i december 2012 så var de mellan 1-1,5 år (folket jag köpte dem av visste inte helt när de var födda), Lillis ca 2 månader yngre än Miss. Lillis har också lvi med litt porfyrin av og till samt nysing, men långtifrån så illa som vad Miss hade. What to do? Känner att jag måste göra något fort här, det river i mig att veta att hon inte har det bra.

Tacksam för snabba svar!

Post Reply