Vil gjerne få tilbakemld. Gammel rotte bor alene

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Vil gjerne få tilbakemld. Gammel rotte bor alene

Post by Rubisco »

Målet med denne tråden er at jeg vil gjerne få tilbakemeldinger fra dere som har hatt langt flere rotter for mye lengre enn meg. Jeg mener jeg gjør det som gjør livet hans bra, men vil gjerne høre hva dere andre mener.


Hva syntes dere om dette?
[*]Gjør jeg det riktige(det som er best for Yoshi)?
[*]Har dere erfaring med en rotte som liker seg best alene?
[*]Noen råd/ekstra tips til hva jeg skal gjøre videre?



Generell Info
"Old Man Yoshi" er min 2år ++ gammel hanrotte som mistet sin bror i April. Etter det gidder han ikke å være sammens med de to yngre rottene mine (Alcor 20mnd, Rune 10mnd) i det store buret. Han bor alene nå i et lite 2 etasjesbur. Luken er alltid åpen, han kommer aldri ut. Han har full bevelgelse av alle beina, han kan klatre opp på huset og videre til etasje 2, hvor han liker å ligge i sola.


Buret
I buret har han et stort plast hus, noen matskåler med forskjellige typer mat, vannflaske, hjørnedo, og en etasje i tre. Han hadde stige før, som hadde kroker hvor man setter inn i hull i treetasjen, men han pleide å løsne stigen (vet ikke hvordan!) fra etasjen- hver eneste dag. Selv med stigen inn i buret, foretrekker han å klatre opp på huset, så videre til 2. etasjen. Jeg har nå fjernet stigen. I huset er det fleece/bomull tepper, og avis på burbunnen. Han elsker avis. Jeg bytter avisene hver 2-3 dager, så det ikke stinker for mye.


Spisevaner
Han spiser veldig mye, men ikke tørrfór. Han spiser peanøtter, og andre harde ting, men ikke tørrfór. I stedet får han potetstappe, grøt, yoghurt, osv. men hovedsaklig får han babymat på glass/babymat man blander med vann.


Helse
Han veier rundt 400g, har alltid vært liten i forhold til broren Max, men har slanket seg de siste mnd, selv om han spiser mye. Han fikk slag for 4mnd sider, og går litt merkelig. Han har hatt mange luftveisbettenelser, hatt kreft som ble vellykket opperert bort for over et år siden, ørebetennelse. Han er litt tynn i pelsen, og har ganske mye grått, men ellers er alt i orden.


Adferd
Han blir stresset og gjemmer seg i huset når de andre rotter kommer inn i buret, men liker godt å få menneskekos- kommer tom ut noen ganger for å få kos av min bror/kjæreste. De andre rottene får ikke lov lenger til å gå inn i buret hans, og luken er stengt når de andre luftes. Før Max døde, likte han å være i det store buret med Alcor og Rune, ikke nå lenger. Jeg mener virkelig at han trives best alene, selv om alle sier at rotter er flokkdyr og trives best i grupper.

Hverdagen hans er: soving, spising, sole seg litt, flytter på ting i buret, mer soving.
Jeg mener han er lykkelig sånt, og mitt mål er å gjøre alt jeg kan for at han skal ha det godt i sine siste dager, selv om det betyr at han fortsetter å bo i et bur helt alene, og får menneskemat hverdag.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Vil gjerne få tilbakemld. Gammel rotte bor alene

Post by Siv M »

gode gamle rotte mann :lovey: ja rotter er flokk dyr men det betyr likevel ikke at alle trives sammen , noen er alene dyr å trives best med det, de er like forskjellige som oss :cheerful: det kan godt være at han trives bedre slik han har det nå å vil heller ha deg som sin trofaste venn, en en annen rotte. Det er min mening .

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vil gjerne få tilbakemld. Gammel rotte bor alene

Post by Matmor »

Jeg tror du gjør det rette når du lar ham velge selv :cheerful:

Vektnedgangen til tross for god appetitt er nok et tegn på at det går nedover med ham fysisk. Det er nokså vanlig at eldre rotter ikke trives noe særlig med tørrfór. Noe må han jo spise, så du har sikkert prøvd ut ganske mye. Fordi både rotter og mennesker er omnivore er det ikke alt for stor forskjell på hva som er sunt for oss og for rottene. Vi spiser vanligvis mer proteiner enn rottene bør få, men det betyr bare at hvis du tar utgangspunkt i sunn menneskemat, så gi ham mindre kjøtt enn mennesker får i forhold til resten av dietten.

Jeg har hatt flere rotter som i perioder har foretrukket å bo alene. Riktignok ikke da de ble gamle, men Yoshi gjør tydeligvis det.

Post Reply