Tamrotter som får lov til å være ute

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Tamrotter som får lov til å være ute

Post by Snow »

Hei

Har et spørsmål. Ser mye på youtube at folk har rottene sine i hagen og på verandaen og de kan klatre i små hagetrær osv.
Er de (evt dere som gjør det her inne på forumet) redde for at de kan bli tatt av fugler og/eller katter?

jeg skulle ønske jeg kunne hatt med mine ut, men vi har fryktelig mange nabokatter og jeg har sett flere ganger at skjærene/kråkene har drept dyr mindre enn seg selv... så det er ikke en ting jeg kommer til å gjøre.
Det går fort hvis det først skjer, å jeg har ikke lyst til å miste mine rotter på den måten :flau2:

Noen som har noen tanker rundt dette? Eller noen idéer til hvor man kan ta med rottene sine, å at de fortsatt er trygge?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tamrotter som får lov til å være ute

Post by wollf »

kråkene, fuglene ol er mer redd meg enn jeg er redd dem.
mine var på verandaen der jeg bodde før, men aldri uten tilsyn. hva om de fallt ned?

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Tamrotter som får lov til å være ute

Post by Anniken.HH »

du kan bygge en uteinnhegning/utebur til dem?
Eller bare ta med en og en?
Eneste gangen jeg hadde med alle guttene mine ut var når jeg kunne ha de på samme bord, og at jeg satt på den ene siden og samboeren satt på den andre - har en del lauskatter her ute, så jeg tar ingen sjanser ^^'
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Tamrotter som får lov til å være ute

Post by Snow »

Utebur er nok det mest sannsynlige i mitt tillefelle. hadde vært fint med en skjermet veranda, hvor fugler hadde vært den eneste trusselen, men de er raske når de først vil og ikke mist frekke.

Har tenkt tanken noen ganger å ha dem i sele på gressplenen. Det er jo hyggelig at de kan få lov til å ha litt frisk luft og sol.
Mine er fortsatt veldig redde for å være ute med alle lydene.

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Tamrotter som får lov til å være ute

Post by c00nan »

Jeg har også mine ute om sommern:)
enten i bånd, på bordet på verandaen eller så setter jeg toppen av buret mitt på plenen :smile2:
Litt tungvindt det siste så har planer om å kjøpe eller lage et utebur.
De er selvfølgelig aldri ute uten tilsyn!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tamrotter som får lov til å være ute

Post by wollf »

mine er ute kun i bånd

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Tamrotter som får lov til å være ute

Post by Snow »

Jeg er jo ganske ny rotteeier, så skal bruke vinteren på å bli ordentlig kjent med alle 4 rottetassene, og bli trygg på dem. Så får jeg investere i bånd til våren og et utebur :)

- Vi hadde buret ved peisen først, men har nå nylig flyttet det over til sofaen så de kan komme å hilse på oss når de selv vil, og det har hatt en fantastisk respons så langt :bounce: skulle hatt tenkt på det tidligere!

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Tamrotter som får lov til å være ute

Post by Snow »

Vi har også hatt toppen av buret på plenen, det var spennende for dem men de var også usikre og redde. så det varte ikke så lenge. håper at de er tryggere på oss og sånne ting neste sommer :cheesy:

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Tamrotter som får lov til å være ute

Post by Rubisco »

Jeg har tatt alle rottene mine ut til butikken. Alcor var ikke så keen på dette, siden han er ganske stor, og mente det var ekkelt da jeg bøyde meg ned (han sitter på skuldrene/i hetta på hettegenseren).


Rune har vært ute med meg mest, han er svart hooden, og har nesten perfekt kamoflasje med håret mitt- så de fleste ser ikke at han ligger på skulderen min en gang! Men så ble han kastret og ble redd for høye lyder og alle de menneskene rundt oss, så jeg måtte gi meg med det.

Rune!!


Har begynt å ta lille frøken Girly ut. Hun syntes det er okay, men vil helst løpe rundt huset.

Første tur
Hadde ikke noe i mot båndet
Tur med pappa og mamma
Tøffing[url]


Ladge en liten "veske" til henne som hun kan gjemme seg i. Tatt i går.
[url=http://i.imgur.com/KYc5qq2.jpg]Her venter vi på bussen

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Tamrotter som får lov til å være ute

Post by Rubisco »

Sukk, går ikke ann å redigere innlegget, og for en gangs skyld, glemte jeg å forhåndvise innlegget for å sjekke alle linkene.


Buss bilde

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Tamrotter som får lov til å være ute

Post by Snow »

awww :dån: fine bilder! Det er dét jeg også har lyst til, muligheten til å ta dem med på tur :narr: men de liker ikke å være ute - det er skummelt, så får prøve å ta dem med ut i små doser, å se om de blir vandt til det etterhvert :cheer:

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Tamrotter som får lov til å være ute

Post by c00nan »

jeg har også hatt mine med på tur :ratgreen:
både buss og tog! tror det er litt delte meninger om hva folk synes om dem men før høre en del positivt faktisk :cheerful:
var også en togkondoktør (er det sånn det skrives? han som tar biletter hvertfall) som stoppa og synes de var søte

Eldste min har også vært med å gått tur med hunden innimellom om sommern :smile2:
men hun er den eneste av mine som sitter helt stille på skuldern eller ligger og sover i hetta

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Tamrotter som får lov til å være ute

Post by Snow »

awww <3 du er heldig som kan gjøre det :cheerful:

jeg hadde med mine to eldste til dyrlegen, i reisebur. det var ordentlig skummelt, de tisset og bæsjet ned hele reiseburet - og det luktet skikkelig vondt. stinka ned hele bussen :klaskepanne:
da vi ankom dyrlegen måtte vi ta dem med på doen på senteret og vaske rottene og buret... etter det roet de seg ned, og søster Ruby sov i hetta til forloveden min, mens lillesøster Saffie fikk operert bort en jursvulst.

- det var ikke like ille på hjemveien heldigvis!

Håper at de kan bli mer vandt til å bli tatt med ut

Post Reply