Nybegynner spørsmål

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Belibro
Pinky
Posts: 3
Joined: 22 Dec 2013, 00:53

Nybegynner spørsmål

Post by Belibro »

Jeg kjøpte meg 2 rotter for en stund siden og jeg har et par spørmsål som jeg kom til å tenke på etter å ha hatt dem et par uker.

De bæsjer i senga si, kan jeg gjøre noe med dette? Jeg har ei "seng" med tak på som jeg henger i toppen av buret, de holder seg der meste parten av dagen. De går ut når de skal spise/drikke eller ut på tur. Men de bæsjer der så de lukter promp når jeg tar dem ut for å kose eller leke med dem. Det er ikke et stort problem siden man bør vaske hendene uansett, men jeg lurte på om jeg kan unngå dette på en eller annen måte. Det ser ut som de har valgt et hjørne i buret til do.

Buret mitt virker lite i forhold til mye av det jeg ser på nettet og jeg er litt bekymret om det er FOR lite. Det er på ca 50x30cm (vet ikke nyøaktige mål), men det er ganske høyt så jeg kan sette inn etasjer eller hengekøyer. Jeg prøver å ta dem ut ofte så de får styre seg i fanget mitt, men jeg vet ikke om dette er nok. Lenny og Joppe er mitt ansvar, så jeg må ha buret på rommet mitt, hvor det er litt trangt om plassen så jeg kan ikke oppgradere alt for mye.

Joppe er et bøllefrø som "sloss" ofte med Lenny. Det var meningen at jeg bare skulle ha Lenny, men jeg kjøpte Joppe etter en uke eller så fordi jeg ikke ville at han skulle være ensom mens jeg er på skolen. Når de "sloss" er det som oftest Joppe som vinner, Lenny bare står og tar det. Lenny piper litt, men jeg ser ikke noe skader eller flekker i pelsen hans. Jeg leste at rotter ofte sloss i ung alder for å finne ut hvem som er sjef, er det dette de styrer med?

Belibro
Pinky
Posts: 3
Joined: 22 Dec 2013, 00:53

Re: Nybegynner spørsmål

Post by Belibro »

Jeg glemte å si hva jeg har i buret:
Matskål
Vannflaske
En etasje ca 20cm over gulvet, dekker litt mindre enn halvparten av gulvets areal
Sengen som henger øverst i buret, ca 40cm over gulvet
En dorull

Nå når jeg tenker over det er det skuffende lite leker i buret, men det er litt trangt om plassen :c

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Nybegynner spørsmål

Post by Rubisco »

Kan du poste et bilde?

50x30 x hva? Har du målebånd til å måle hvor høyt buret er?

Belibro
Pinky
Posts: 3
Joined: 22 Dec 2013, 00:53

Re: Nybegynner spørsmål

Post by Belibro »

Har aldri vært flink med øyemål... Målte med en 15cm linjal, så det er litt unøyaktig: 42x27x58

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Nybegynner spørsmål

Post by Rubisco »

Okay, så med kalkulatoren på denne siden er ikke buret stort nok for én voksen rotte. :(

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Nybegynner spørsmål

Post by WillyWonka »

De bæsjer i senga si, kan jeg gjøre noe med dette? Jeg har ei "seng" med tak på som jeg henger i toppen av buret, de holder seg :naked: der meste parten av dagen. De går ut når de skal spise/drikke eller ut på tur. Men de bæsjer der så de lukter promp når jeg tar dem ut for å kose eller leke med dem. Det er ikke et stort problem siden man bør vaske hendene uansett, men jeg lurte på om jeg kan unngå dette på en eller annen måte. Det ser ut som de har valgt et hjørne i buret til do.
Jeg vet desverre ikke om noe du kan gjøre, men om de har begynt å bruke "do", så er jo det en begynnelse. Mine gjør også dette innimellom :)
Buret mitt virker lite i forhold til mye av det jeg ser på nettet og jeg er litt bekymret om det er FOR lite. Det er på ca 50x30cm
Det høres veldig lite ut. Du kan bruke burkalkulatoren som Rubisco henviser til :)

Joppe er et bøllefrø som "sloss" ofte med Lenny. Det var meningen at jeg bare skulle ha Lenny, men jeg kjøpte Joppe etter en uke eller så fordi jeg ikke ville at han skulle være ensom mens jeg er på skolen. Når de "sloss" er det som oftest Joppe som vinner, Lenny bare står og tar det. Lenny piper litt, men jeg ser ikke noe skader eller flekker i pelsen hans. Jeg leste at rotter ofte sloss i ung alder for å finne ut hvem som er sjef, er det dette de styrer med?
Det høres ofte mye værre ut enn det er :) Jeg har 7 gutter og disee gjør også det :) Men er ikke alt som er slossing, selv om det kan se slik ut. En ting er å vise dominant adferd. Lek kan også se veldig likt ut. også "trening". Jeg ville ikke bekymret meg for det. Det kan også skyldes at du har for lite bur og at de blir "tvunget" til å leve nærmest oppå hverandre. Jeg kan også merke det her om jeg har hatt mine i ett mindre bur, at de blir litt grinete og tar det ut på hverandre. Men som sagt, det kan også rett og slett bare være lek. Og pipingen.. kan være en måte å gi beskjed på om at "nå var du litt vel hardhendt" :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply