hvilken temperatur?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

chi

hvilken temperatur?

Post by chi »

hvor mange grader må det være ut for at jeg kan ha rottene mine ute på tur? I dag er det 15*C i skyggen og nesten vindstille, så jeg lurer på om jeg kan ta dem med ut?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Pass uansett på vårluften!! Det er mange, både mennesker og dyr som lett blir forkjøla av denne skarpe lufta!

Jeg har ikke rottene mine ute før om sommeren.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Kan man ha rottene med ut altså??
Kan de ikke stikke av da? :)

Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Post by Anette »

Hei!

Jeg har mine ute på sommeren. Noen timer en gang i blandt når det er pent vær. Selvfølgelig under oppsyn.
Da har jeg et gammelt kaninbur som jeg bruker overdelen, og setter rett ned på gresset. Litt i skyggen og litt i sola, med vann som de kan vasse i og drikke av, hus tar jeg med, og kanskje litt leker.
De syntes det er kjempe deilig å gå på gresset, ligge i sola og kjenne alle de spennende luktene :D

Anette :D

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Ikke dumt!
Da tror jeg vi skal ta ut Albert og Birger også litt til sommeren.
Med bur over dem ivertfall!! Ellers løper de sikkert til skogs og kommer aldri hjem igjen...

Hva bør temperaturen være ute da? Ser dere sier at det kanskje er for tidlig å begynne å ha dem ut nå?
Vente til det blir ordentlig sommer da, eller?

Hva gjør de ute? Kan de spise gress og greier eller?
Løper de på plenen i gjedet og har det passe gøy? :D

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg har mine ute på balkongen fra juni til august - om dagene... pleier å ta med buret ut og så får de styre som de vil selv (ikke hanner og hunner samtidig)! Jeg kunne ikke tenke meg å slippe løs rottene mine på f.eks en plen...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Oi!!!!!! Jeg har hatt den ene rotta ute på tur allerede....Men hun ble ikke syk av den grunn!!!!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Selv om det er varmt ute, er det faktisk vår og små menneskebarn går fortsatt med lue når de er ute. Vårluften kan være skummel, som jeg har sagt før, selv om rotter ikke trenger å bli syke av en liten tur ute i sola...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

ketopas

Post by ketopas »

Jag brukar säga att när jag måste ha ytterkläder är det för kallt för bara råttan, men om man har något som den kan värma sig så brukar det gå bra. Jag har till och med haft mina ute i minus 2 med en massa snö, fast de åkte in ganska snabbt igen... :D

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

I og med at rotter blir veldig lett forkjølte så bør dere være veldig forsiktige med å ta dem med ut. Jeg tar mine ut kun på sommeren hvis det er ordentlig varmt i været. Men jeg antar at hvis man venner dem gradvis til å stå ute så kan det gå bra over lengre tid. Om sommeren, selvfølgelig.

Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Post by Anette »

Anne-Lise wrote:Ikke dumt!
Da tror jeg vi skal ta ut Albert og Birger også litt til sommeren.
Med bur over dem ivertfall!! Ellers løper de sikkert til skogs og kommer aldri hjem igjen...

Hva bør temperaturen være ute da? Ser dere sier at det kanskje er for tidlig å begynne å ha dem ut nå?
Vente til det blir ordentlig sommer da, eller?

Hva gjør de ute? Kan de spise gress og greier eller?
Løper de på plenen i gjedet og har det passe gøy? :D
Hei igjen!
Jeg har dem ute i slutten av mai til slutten av august avhengig av været...
Når det er sol og sommer får de være et par timer ute annenhver dag.. (guttene og jentene hver sin dag=)
Syntes det er litt tidlig nå.. Men når det blir varmt i sola, kan du jo bære de ut på armen så de får kjenne på vårlukta. Det gjør jeg med mine ihvertfall. (men da er det så jeg kan gå i t-skjorte selv da)
Det de gjør når de er ute er å kjenne på luktene, noen bader litt, soler seg, sover i skyggen, spiser litt gress, leker med hverandre og nyter sommeren =) De syntes det er deilig å gå på gresset og er veldig glade i å være ute.

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Bader de også?? LIker de det, eller?
Hva gjør du for å bade dem?

Det er av og til det ser ut som de har tisset litt på hverandre, og jeg har vurdert å bade dem litt da, men har ikke helt turt. Kan jeg gjøre det? Evt. hvordan bader jeg dem?

ketopas

Post by ketopas »

Det beror på råttan om du kan bada de eller inte. De flesta råttor är livrädda för att bada så de ska helst slippa, men det finns undantag som älskar att bada :D

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

J ja jeg skal vere mer forsikti med å ha de ute!!!!

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

ketopas wrote:Det beror på råttan om du kan bada de eller inte. De flesta råttor är livrädda för att bada så de ska helst slippa, men det finns undantag som älskar att bada :D
Hva gjør du da? Fyller lunkent vann i vasken, og setter dem oppi?
Bruker man såpe på dem om de har urin på seg, eller?

Hva gjlr de om de ikke like rbade? Biter de? Hyler?
Rottene mine hyler forferdelig noen ganger når vi prøver å ta dem ut av buret også...

Locked