Hjelp til nybegynner

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Siljeha
Pinky
Posts: 2
Joined: 28 Jan 2014, 14:19

Hjelp til nybegynner

Post by Siljeha »

Hei, har nå skaffet meg 3 hunnrotter. Kjøpte de i går, men er fortsatt usikker på hvordan man går fram for å få de kjent med meg og tamme.

Det er kun en av dem som har utforsket buret mens vi har sett på, de to andre har ligget inne i et hus eller i et hjørne uten å ha vist seg for meg omtrent. Er det normalt nå i starten?

Hvordan og når skal jeg prøve å bli kjent med de?

Og hvordan gjør jeg det ved rensing av bur nå i starten?

På forhånd, takk for hjelp :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp til nybegynner

Post by WillyWonka »

Dette er blitt spurt om mange ganger tidligere, som du også vil finne svar på når du leser på forumet.

Gi dem tid. Alt er nytt for dem, og de vil nok utforske når de er trygg på det.
"gensertrikset" kan fungere. ha de inne i genseren slik at de blir vandt til håndtering og luktene deres.
Gi godbiter som de må komme å hente frå hånden. Om hånden er skummel, kan yoghurt eller annet godt, på en skje slik at de får større avstand fra hånden.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Hjelp til nybegynner

Post by Anders Ruller'n »

Hvor gamle er de?

Vanskeligere temme rotter desto eldre de blir, av egen erfaring. Du får bare ta deg masse tid sammen med de. Ikke gå lei med det første, viser det seg at det tar litt tid, for det er ofte noe som kan ta tid.

Siljeha
Pinky
Posts: 2
Joined: 28 Jan 2014, 14:19

Re: Hjelp til nybegynner

Post by Siljeha »

De er ca 6 uker gamle :)

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Hjelp til nybegynner

Post by Anders Ruller'n »

Da skal du ikke har store vanskeligheter med temming, bare du bruker tid på de. De fleste vil være sky den første tiden. Har du kjøpt de i dyrebutikk har de ikke hatt noen særlig kontakt med mennesker bortsett fra når de får mat. De to største hos oss ble kjøpt 3 mnd. gamle. Den ene er supersosial, den andre litt mer sky, men viser fortsatt interesse for oss.

Under genseren og teppet gjorde susen for våre jenter mtp. temming.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hjelp til nybegynner

Post by Tonje Lenore »

Siljeha wrote:Hei, har nå skaffet meg 3 hunnrotter. Kjøpte de i går, men er fortsatt usikker på hvordan man går fram for å få de kjent med meg og tamme.

Det er kun en av dem som har utforsket buret mens vi har sett på, de to andre har ligget inne i et hus eller i et hjørne uten å ha vist seg for meg omtrent. Er det normalt nå i starten?

Hvordan og når skal jeg prøve å bli kjent med de?

Og hvordan gjør jeg det ved rensing av bur nå i starten?

På forhånd, takk for hjelp :)

Hei og velkommen til forumet, fantastisk at du har skaffet deg rotter, supre dyr :cheerful:
Når det kommer til å bli kjent med rottene dine og få de tamme så skal det sies at hunnrotter tar det litt lenger tid med å få tamme enn hannrotter,
men igjen så er det litt både og men erfaringsmessig så har jeg brukt lenger tid på hunner å få tamme enn hannrotter, og det er fordi hunnrotter er
ganske aktive og skal være over alt til en hver tid mens gutta tar seg god tid og har ikke hastverk :giggle:
Siden du kjøpte de i går så la de få lov til å utforske buret sitt i en dag eller to slik at de kan få roet seg og skjønne at dette blir deres hjem for alltid,
ikke stress med å ta de ut, men la de få lov til å bli kjent med deres lukt også, la burdøra stå åpen og la de komme ut når de vil, da blir de også mer
trygge på dere.

Putt også feks et eller annet med deres lukt på i buret, da blir de fortere kjent med deres lukt og vil ikke bli så nervøse når dere putter hånden
inn i buret for å hilse på dem.
Etter hvert som du ser at de blir tryggere på dere kan du bruke gensertrikset ved å putte de i genseren og la de være der, dette er en trygghet for dem
i tillegg til at det skaper tillit, gjør dette et par ganger så begynner de å bli ganske trygge på dere, men ta det i dem sitt tempo og ikke stress så går det veldig fint :cheerful:

Nå vet jeg ikke helt hva du tenker på når du sier rensing av bur i starten, men det er bare å vaske buret når det har gått ca en uke, om du har hengekøyer trenger
du nødvendigvis ikke bytte ut de, om de ikke er veldig møkkete da, for da har de noe som er sin egen lukt og ikke blir alt for stresset om du skifter buret, så det skal nok gå veldig fint altså, er bare å se hvordan de reagerer etter første burskift.

Lykke til og kos dere masse med tottene :boing:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply