rottehann på frifot

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
rottevenn

rottehann på frifot

Post by rottevenn »

Hei! Lenge siden jeg har tittet innom her. Så fin nettsiden er i ferd med å bli!!!
En av våre rotter spiser seg ut av alle bur og jeg har derfor et spm. Han er ikke kranglete i flokken, så jeg ville jo gjerne hatt han i sin gruppe, men jeg vurderer å la han løpe som han vil innenfor ett rom, men 4 store hannrotter kan ikke gjøre det. (det er for mye å passe på at så mange rotter holder seg inne i rommet når man går inn og ut derfra - vi har katt....)
Hva ville dere der ute langt vekt på. Hvis jeg lar han få leve sammen med en annen hann og lar de løpe som de vil hele tiden, utsetter jeg dem for farer når vi ikke er tilstede. Han er ingen ledningspiser, men likevel....
Hva med hans frihetsbehov? Jeg har lurt på å kjøpe et kjempestort bur til han og ei annen rotte. Jeg har sett mange eksempler på rotter som er mye mer plasskrevende enn hva som er vanlig...Jeg har imidlertid flere forskjellige bur som jeg har forsøkt å sette han i....han åpner alle luker....Selvfølgelig kan jeg sette på en eller annen lås, men siden behovet for frihet er så stort, blir det da riktig å sperre han inne? Og hva er viktigst? Friheten sammen med en rottevenn eller tilknytningen til en større flokk? Har vel min mening, men det hadde vært interessant å vite hva dere andre synes. Kanskje noen har erfaring med en slik type?
mvh

Ariadne

Post by Ariadne »

jeg har et bur med to hanner, og det står nesten bestandig åpent, vel og merke når jeg er i leiligheta.... hanner er vel i bunn og grunn mer hjemmekjær enn horotter som bare er nyskjerringe og kan stikke av...

men om det er så lurt å la han få vandre fritt, med en katt i huset, er vel kanskje ikke så lurt...

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei!
JA, jeg ser dette kan lett misforstås! Kattene har ikke tilgang til rommet hvor rotta eventuelt skulle gå fritt. Alle min datters rotter er på dette rommet, og noen av dem er veldig redd for kattene. Derfor har de ikke adgang til dette rommet om alle rotter er i buret eller noen er løs.
(Husets katter og husets tamrotter kan nok til tider være noe nysgjerrige på hverandre, men men de har med få unntak ikke særlig forhold til hverandre.Men som sagt ville jeg aldri stolt på at noe slikt kunne gå bra!!!)
Jeg føler bare at det blir for mye å passe på at 4 store rotter ikke smetter ut av dette rommet når døra går opp og lukkes igjen.
Mitt spm er altså: hva er viktigst for em slik rotte? Få dekke sitt frihetsbehov sammen med EN rottekompis eller være en del ev en større flokk (4 stk) i et bur med en luftetur hver kveld?
mvh

kriztin

Post by kriztin »

Rotter er jo flokkdyr, så jo flere jo bedre, men hvis det passer for deg slik du har beskrevet det, så gjør du det :)

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Jeg tenker egentlig ikke i første rekke på meg selv her. Det enkleste for en tobent er jo å ha rotta i buret og bestemme selv når han eller hun skal få lufte seg litt. Skal rotta få gå helt fritt utsetter man jo rotta for å skade ting og tang og for å skade seg selv. Men rotta får samtidig gjøre som rotta vil. Men siden jeg ikke synes jeg kan ha hele gjengen hans løsi rommet hele tida, vurderer jeg å la han få med seg EN kompis ut i det fri. Men han mister tilknytningen til sine andre venner.
Siden han nå har spist opp relativt mange bur, må jeg jo tenke at han bare VIL ut. (treigere er jeg ikke) Har han fri utgang virker han også roligere. Men altså han mister noen venner...
Jeg prøver å gå ganske langt i å respektere dyrenes ønsker. Synes likevel dette blir en litt rar situasjon siden rotta er tryggere hvis jeg sperrer han inne og lar være å respektere hans ønske om frihet. Bare et forsøk på å belyse hvor vanskelig det er å vite hva som er et dyrs beste. Men, men, jeg skal nok finne ut av dette, og gi denne aldeles utrolig koselige rotta et ok alternativ.
mvh

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Hvis en skal tenke sånn, kan en jo egentlig ikke holde burdyr i det hele tatt, for ingen dyr liker å stå i bur.. De vil helst ut når døren er lukket.. ;)
Med tanke på rottas sikkerhet, burde du ikke la han gå løs når du ikke kan holde ett øye med han, det er utrolig hva de kan finne på, og samvittigheten din vil vel ikke bli bedre hvis han klarer å skade seg, eller stikke av..
Mvh Ida S. Eggen

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei igjen
Kom på akkurat nå at det kanskje kunne hjelpe å flytte jenteburet et annet sted...vet ikke om jeg har så lyst til det egentlig, vi har så liten plass....men rotta er veeeldig glad i damer..
Noen "der ute" som har erfaring med en slik rotte? Det må det da være!!! Mener å ha lest om "utbrytere" her inne på forumet før også.
En annen ulempe med å ha han løs er jo også at det da er bare ei rotte som må komme seg ut og vips får vi et uønsket kull. Det har jeg IKKE lyst til.
mvh

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har den erfaringen at de fleste rottene ser på buret sitt som hjem, og ikke som et fengsel, vel å merke hvis de får jevnlig stimulering og eventuelt ute-tid. Rottene mine, som har burdøren åpen hele kvelden når jeg er hjemme, og Melodys rotter, som har burdøren åpen hele dagen når jeg er på kontoret (med unntak av når Ottar sitter på fanget mitt og koser), bruker faktisk mesteparten av denne tiden inne i burene sine. De kommer ut og løper litt rundt, og så tusler de tilbake til buret etterhvert. Jevnlig stimuli, nye leketøy, små turer rundt på "nye" steder i huset og menneskelig kontakt er nok for disse rottene, og jeg har ikke dårlig samvittighet når jeg lukker burdøren bak dem.

Men jeg har også hatt et eksemplar av den sorten som rottevenn beskriver, som bare hang i sprinklene og ville ut ut ut hele tiden. Det var ikke det at han ville løpe så mye rundt omkring, han ville bare være der jeg var, og var fornøyd med å sitte på sofaen med meg eller sitte på skulderen, så lenge han var med. Han kjedet seg i buret, og jeg hadde mye oftere dårlig samvittihet fordi han ikke ble aktivert nok.

Jeg synes det er verdt et forsøk å gi ham mer frihet, hvis det passer med bosituasjonen, og heller ha bare en rottekompis til ham. Kanskje du er heldig og at kompisen er av den hjemmekjære sorten, slik at du ikke har to som bare vil ut. Å ha 4 frittflyvende er nok ingen spøk.

Et annet alternativ er å faktisk ta han mer med til daglig, hvis det kan la seg gjøre pga katten, og hvis han bare er oppmerksomhetssyk og ikke nødvendigvis trenger å strekke så mye på beina. Jeg vurderte å lage "bæresele" til Domino, som han kunne sitte i, men kom aldri så langt. Det går an å prøve seg frem?

collaitz

Post by collaitz »

Mine rotter kommer altid hen til lågen for at komme ud, men er glade og tilfredse, når de skal ind i buret igen. Åbent bur er ikke en mulighed for mig. Der er alt for store risici for at dyret kan komme til skade, når man kigger væk. Mine rotter har ikke adgang på gulvet (vi har ikke mulighed for at lukke af, så gulv er lig fri adgang i hele huset også de farlige steder) Men de lader nu til at være tilfredse med at lege og blive nusset på sofaen :D Ofte siger de selv til, når de gerne vil ind i buret igen :wink:

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Det litt underlige med denne rotta er at han ER veldig hjemmekjær! Synes det er fint å spise i buret sitt, han sover der, han gjør fra seg der, også når han har fri mulighet til å komme seg ut hele tiden. Han er litt engstelig, eller iallfall litt forsiktig. HAdde han vært av typer som RASER rundt , hadde jeg ikke turt ta sjansen på å ha han så mye løs som han har vært noen dager nå. Han liker andre hanner, aldri hatt problemer med det sosiale med han, han er stor og fin, riktig praktkar......kosete er han, en menneskevenn...joda, men han er ikke av den typen som skal være med på alt....en underlig skrue.
Tror han skal få ha noen dager i frihetem sin, så får vi se hva som skjer med han.
Men jo jeg er selvfølgelig veldig redd for at han skal skade seg.
mvh

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Et nytt trekk i denne saken er at husets 2 - åring har plutselig blitt ekspert på å åpne dører. Han er i tillegg veldig glad i rottene og de i ham så dette rommet ble et voldsomt trekkplaster for junior. Rotta måtte derfor sikres i bur slik at gutten ikke slipper rotta ut av rommet og inn i gapet på katten. Tror jeg får prøve bur med netting i bunnen for at han iallfall skal få større problemer med å gnage seg ut. Han liker ulltepper, så det går vel bra med føttene hans likevel. Det finnes jo også mye rart man kan låse burlukene med. Slik endte den friheten. Men rotta vil jo fortsatt løpe mye løs, men under kontroll av 2 beinte.
mvh

Locked