Norske lover ang. dyrehold

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Norske lover ang. dyrehold

Post by Rubisco »

Hei. Jeg bor i borettslag og fikk vite i dag at dyrehold må godkjennes av borettslagstyret. Naboene vet jeg har rotter og ingen har klagd, jeg vuderer å holde dette hemmelig siden mange tenker stygt om tamrotter.


Hvis jeg bestemmer meg om å søke om dyrehold, de avslår søknaden min og sier jeg ikke får lov- må jeg virkelig kvitte meg med rottene? Noen som vet hva norsk lov sier om hva borettslag kan bestemme når dyret/dyrene ikke plager naboer osv.?

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Norske lover ang. dyrehold

Post by Rubisco »

Jeg har funnet dette så langt;


§ 5-11.Bruken av bustaden og eigedommen

(4) Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen



Så det betyr vel at jeg får mest sannsynlig beholde rottene selv om de sier nei. :crazybonk: :crazybonk: :crazybonk:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Norske lover ang. dyrehold

Post by wollf »

Tror ikke de kan nekte burdyr. Kun hund og katt

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Norske lover ang. dyrehold

Post by Tonje Lenore »

Er nok mere hund og katt enn burdyr :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Norske lover ang. dyrehold

Post by Milla »

Tror ikke du skal bekymre deg for det. Pappa har vært styreleder for boretteslaget vi bodde i før. De har faktisk ikke lov til å nekte så lenge det ikke er til sjenanse for noen. Så til og med søknader om hunder og katter har blitt godtatt i borettslaget... Så akkurat rottene tror jeg du absolutt ikke skal bekymre deg over!
Som liten hadde jeg selv kanin, ørkenrotte og rotte! :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Norske lover ang. dyrehold

Post by Rubisco »

Takk for svar alle sammen. Det gikk veldig bra. Styrelederen sa jeg trenger ikke å sende søknad engnag siden de er inn i huset, men han går av i år, så jeg håper neste leder er like grei. Dessverre er borettslaget mitt veldig strengt på veldig mye, noen kaller t.o.m. styret for et Naziregime, så jeg var veldig bekymret i noen dager. :crazybonk: :justice:

utmeldt

Re: Norske lover ang. dyrehold

Post by utmeldt »

Eg bur i burettslag, og styret her har heller ingen interesse av rottene mine. Dei veit at eg har huset full av rotter, men eg har aldri måtte søkje om løyve til å ha dei. Det du driver med innnfor husets fire vegger har burettslaget ingen ting med. Katter og hunder vil dei ha litt kontroll på sidan dei beveger seg på fellesarealet, og kan vere ein kilde til støy m.m.

idahb
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Nov 2013, 14:47
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Norske lover ang. dyrehold

Post by idahb »

Jeg bor i en bygård med flere leiligheter, og i kontrakta står det at man skal spørre utleier om å få lov til å ha dyr. Men siden rottene er i bur og ikke løper rundt og gnager på veggene, så tenkte jeg at det var greit. Andre her har hunder, katter og til og med minigriser, så da gadd jeg ikke engang å spørre :)

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Norske lover ang. dyrehold

Post by Sara Syversen »

Hei... Jeg har prøvd å finne dette selv i Lovdata. Men det står ingenting om dyr i bur... greit å¨ha en kilde/lov å henvise til hvis man kommer plutselig i trøbbel... Jeg er også veldig interessert om det er noen som har vært borti dette før.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: Norske lover ang. dyrehold

Post by utmeldt »

Det er burettslagslova, vedtekter til det einskilde burettslaget, og ordensregler som bestemmer kva som er lov eller ikkje. Veiledning i forhold til hold av dyr er å finne blant vedtekter/ordensregler til det burettslaget ein bur i. Dvs det er generalforsamlinga som setter opp regler for dyrehald i eit burettslag, og reglane kan vera ulike frå burettslag til burettslag.

Post Reply