Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Maija
Pinky
Posts: 10
Joined: 11 May 2014, 09:19
Kjønn: Kvinne
Location: Telemark
Contact:

Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by Maija »

Jeg er ny her og opplevde noe veldig trist i helgen.

På torsdag fikk jeg to huskyrotter...
Når jeg kom hjem merket jeg at den ene pustet mer anstrengt enn den andre og lagde knatrelyder som den andre ikke gjorde, men han var i fin form, spiste, drakk, løp rundt på gulvet og lå stort sett inne i genseren min og var veldig kosete. Jeg leste litt rundt på nettet om luftveisinfeksjoner og mycoplasma på fredag og tenkte at jeg måtte ringe en veterinær, men først måtte jeg ut på en jobb og siden han var i så full vigør så det absolutt ikke kritisk ut. Men så kommer jeg hjem fredag kveld og da ligger han død i buret. Det har ikke vært noe tilløp til krangel dem i mellom som jeg har sett, de har vasket hverandre og sovet sammen det første døgnet. Men når han er død er det åpning i buken så det ser ut til at den andre har spist på han. Men det er kanskje noe rotter gjør? eller kan det være noe annet? han var jo helt fin når jeg dro noen timer før? Jeg har hatt flere rotter tidligere, alle har blitt tre-fire år og aldri vært syke.

Så nå sitter jeg jo her med dårlig samvittighet... han må jo ha vært mye dårligere enn jeg antok... eller har det skjedd noe annet? Veldig lei meg...
Så er jo tanken der på å skaffe en ny kompis til den som er igjen... men så er jo også tvilen der... hva om det er noe som smitter (de kom fra to forskjellige kull og var først sammen dette døgnet, den andre ser helt fin ut, ingen lyder eller pustevansker).

Så spørsmålene til dere er:

1. Erfaring med luftveisproblemer, kan det gå så fort fra å se bra ut til død?
2. Erfaring med rotter som spiser på hverandre?
3.Siden det er en hann, blir det vanskeligere å introdusere en ny hann jo eldre han blir (han er nå ni uker)?
4. Er det greiest med to hanner eller lønner det seg å kastrere og skaffe en jente? Jeg har før bare hatt jenter og det har aldri vært noe problem. Men denne gangen ble det to hanner og jeg er usikker når jeg leser på tamrotter hvor mange som plages med at de ikke går sammen.
5. Har lyst på evt ny huskyrotte da jeg liker den fargen veldig godt, tips til oppdrettere som har kull?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by WillyWonka »

Dette var da fryktelig trist...

Om det er sykdom som har tatt livet av han, så er det ikke sikkert at det hadde hjulpet om du dro til veterinær den dagen for å få antibiotika. Medikamentet virker gjerne ikke momentant..

1) Nå har ikke jeg hadd veldig mange rotter med LVI, men har ikke hatt noen som har plutselig har fått LVI og dødd av det samme dag. Har heller ikke hørt om dette, verken i rotte eller mennekseverden.. Men skal ikke si at det ikke går, jeg har ikke kunnskaper nok om dette.

2) Har ikke hatt rotter som har dødd i buret, så det at de spiser hverandre har jeg ikke vært bortig. Men det er heller ikke utenkelig for min del. Jeg har hatt marsvin som har gått bort, der burkamerater har spist på vedkommende. Lurer på at det kan være en forsvarsmekanisme innstinktivt for å forsvare seg mot rovdyr.
Marlen? Iwona? Matmor?

3) Jeg har bare hatt hanner og har skjeldent problemer med inntro. Han er fortsatt veldig ung, så det bør gå fint både med yngre og eldre hanner. Jeg hadde nok valgt og introdusere til jevnaldrede eller yngre, fordi det gjerne er lettest. Men som sagt, har jeg skjeldent hatt problemer med dette, men det kan hende de trenger litt mer tid til å komme overens. Bør ikke være noe problem.

4) jeg ville nok holdt meg til hanner (ettersom det er de jeg er mest komfertabel med). Kan hende en intro mellom hanner tar litt lengre tid, men ofte er går dette veldig fint. Så er jeg litt i mot det å kastrere unge friske hanner :) Så jeg ville nok hatt en flokk på 2-3 hanner :)

5) Det forventes flere kull i løpet av vår og sommer. Marlen Wolf (wollf på forumet) har flere planer. Om det forventes husky i noen av dem, det vet jeg ikke. Jeg har ett samarbeidskull som vi forsøker å få til. Om noen blir husky, gjennstår å se :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by wollf »

Maija wrote:Jeg er ny her og opplevde noe veldig trist i helgen.

På torsdag fikk jeg to huskyrotter...
Når jeg kom hjem merket jeg at den ene pustet mer anstrengt enn den andre og lagde knatrelyder som den andre ikke gjorde, men han var i fin form, spiste, drakk, løp rundt på gulvet og lå stort sett inne i genseren min og var veldig kosete. Jeg leste litt rundt på nettet om luftveisinfeksjoner og mycoplasma på fredag og tenkte at jeg måtte ringe en veterinær, men først måtte jeg ut på en jobb og siden han var i så full vigør så det absolutt ikke kritisk ut. Men så kommer jeg hjem fredag kveld og da ligger han død i buret. Det har ikke vært noe tilløp til krangel dem i mellom som jeg har sett, de har vasket hverandre og sovet sammen det første døgnet. Men når han er død er det åpning i buken så det ser ut til at den andre har spist på han. Men det er kanskje noe rotter gjør? eller kan det være noe annet? han var jo helt fin når jeg dro noen timer før? Jeg har hatt flere rotter tidligere, alle har blitt tre-fire år og aldri vært syke.

Så nå sitter jeg jo her med dårlig samvittighet... han må jo ha vært mye dårligere enn jeg antok... eller har det skjedd noe annet? Veldig lei meg...
Så er jo tanken der på å skaffe en ny kompis til den som er igjen... men så er jo også tvilen der... hva om det er noe som smitter (de kom fra to forskjellige kull og var først sammen dette døgnet, den andre ser helt fin ut, ingen lyder eller pustevansker).

Så spørsmålene til dere er:

1. Erfaring med luftveisproblemer, kan det gå så fort fra å se bra ut til død?
- Jeg vil annta at dette er noe annet enn luftveis problemer. Da er de ofte litt slapp også.
Det kan være noe så enkelt at rotta har satt noe mat i halsen og at puste problemer har gjort at den kveltes raskere. det blir antagelser, men jeg har selv opplevd at rotter bare har død uten noe tegn på sykdom.


2. Erfaring med rotter som spiser på hverandre?
- jeg har aldri opplevd det selv i mine flokker, men jeg har hørt mange tilfeller på dette.
Da oftest i en nyetablert flokk hvor rottene ikke har bygget noen relasjoner til hverandre.


3.Siden det er en hann, blir det vanskeligere å introdusere en ny hann jo eldre han blir (han er nå ni uker)?
- Nei det tror jeg ikke blir noen problemer

4. Er det greiest med to hanner eller lønner det seg å kastrere og skaffe en jente? Jeg har før bare hatt jenter og det har aldri vært noe problem. Men denne gangen ble det to hanner og jeg er usikker når jeg leser på tamrotter hvor mange som plages med at de ikke går sammen.
- dette dreier seg nok om eldre rotter, og jeg synes ikke det er lettere med jenter. det er som oss mennesker jentene sloss verbalt og guttene fysisk. men du hører kanskje ikke så mye om de flokkene hvor alle går supert sammen


5. Har lyst på evt ny huskyrotte da jeg liker den fargen veldig godt, tips til oppdrettere som har kull?
det er nok ingen som avler utelukkende på husky, og huskyen blir jo helt hvit med alderen. men det dukker stadig vekk husky tegninger opp

Maija
Pinky
Posts: 10
Joined: 11 May 2014, 09:19
Kjønn: Kvinne
Location: Telemark
Contact:

Re: Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by Maija »

Takk for svar... Jeg tenker jo at dyr i bur ikke bør være alene, så jeg vil helt klart ha en til, farge er selvsagt ikke det viktigste, når jeg hadde rotter tidligere var det jo bare agouti hetterotter, så jeg falt veldig for de husky fargene.
Men at det bør være en ung rotte tenker jeg, både fordi de lever så kort og for at introdusering skal gå lettere. Men da er jeg ikke så redd for å ha et par hanner, jeg har hatt jenter sammen tideligere og det var aldri noe problem.

Nå hadde jo ikke disse vært sammen mer enn et døgn, så kan være som dere sier... At de ikke hadde noen relasjon og man ser jo og hunde og kattemødre som spiser syke og døde avkom for å rydde opp pga rovdyr. Så tror det er som dere sier.

Jeg tror nok ikke den hadde satt mat i halsen da den både spiste godt og det var jo tegn på at den var syk. Tenker kanskje som dyr ofte gjør pga frykt for rovdyr... At den ikke viste hvor syk den var eller at det kan ha vært en hjertefeil ect som jo og fører til slike lyder og pust? Jeg vet jo ikke dette uten obduksjon, er forøvrig dyretolk men klarer ikke snakke med egne, i alle fall ikke når jeg vet om tilstanden på forhånd og er forutinntatt på hva det kan være.

Men takk for svar... Føler meg i alle fall tryggere på å få tak i en til...

utmeldt

Re: Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by utmeldt »

Det var trist å høyre at du har mista den lille rotta di :grine:

Kor gammel var han? Hos så små/unge rotter er ikkje mycoplasma det største problemmet, den er ofte ikkje symptomgjevande før rotta litt eldre. Mycoplasma er ein kronisk infeksjon, og er sjelden at den tek livet av rotta i løpet av så kort tid. I tillegg til mycoplasma er det ein del andre bakterier som kan forårsake luftvegsinfeksjoner hos rotter både hos unge og vaksne rotter, og hos unge rotter er det mest truleg at ein slik bakterie som er årsaken. Infeksjonen er då meir akutt, og kan faktisk ta livet av rotta i løpet av veldig kort tid. Har lest om tilfeller der døden har inntruffet i løpet av timer. Men som Willy Wonka seier ikkje sikkert at ein evt behandling hadde hjulpet uansett. Korleis går det med den andre rotta? Kan vere lurt å følge litt med på den, evt rådføre seg med dyrlegen sidan eindel bakterier kan vere smittsomme. Og du har heilt rett, rotter er mestere i å skjule at dei er sjuke.

Maija
Pinky
Posts: 10
Joined: 11 May 2014, 09:19
Kjønn: Kvinne
Location: Telemark
Contact:

Re: Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by Maija »

Ok... Da er det nok ikke det, han var bare sju uker.
Jeg merket ikke så mye på vei hjem men med en gang jeg tok den ut hjemme. Den andre er såå langt helt normal så håper ikke det er noe smittsomt.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by wollf »

mat som setter seg fast i halsen kan de dø av i løpet av minutter som oss mennesker.
har hendt her og jeg klarte å få biten ut.

men det kan være alt fra hjertefeil til infeksjon. man vet nok ikke før odubsjon som du sier.

var han veldig redd og stresset kan det også være en grunn

Maija
Pinky
Posts: 10
Joined: 11 May 2014, 09:19
Kjønn: Kvinne
Location: Telemark
Contact:

Re: Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by Maija »

Han var jo ikke håndtert så mye men virket ikke veldig redd. Vet jo selvsagt ikke men har ingen følelse av at det var mat...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by wollf »

ok. første følelsen/tanken min var mat.
men kan ha vært noe annet selvsagt.
trist når så unge dyr går bort :(

utmeldt

Re: Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by utmeldt »

Min første tanke var infeksjon. Vi er så opphengt i mycoplasma at vi gløymer at det er andre bakterier der ute, og som i tillegg kan gi meir akutt forløp, og ta livet av rotta i løpet av kort tid/timer frå dei første symptom er observert. Kan hende han var svekket av ein eller annan grunn, og meir mottakeleg for sjukdomsutvikling av bakterier som kanskje andre rotter ikkje blir sjuke av. Men som sagt ein får ikkje vita kva som skjedde utan å obdusere.

Kan eg får spørje om såret på magen? Såg såret ut som eit fresk sår? Eg tenkjer evt på om det kunne ha vore ein byll.

Maija
Pinky
Posts: 10
Joined: 11 May 2014, 09:19
Kjønn: Kvinne
Location: Telemark
Contact:

Re: Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by Maija »

Det var ikke sår men mer som et rent åpent snitt. Helt fint rundt kantene ca to cm...
Kan jo selvsagt hende men virket ikke som den hadde ubehag ved bæring og ikke var det verk osv i det åpne såret. Så bare tarmer osv.. :-( tenkte å ta bilde men ble litt groteskt så vi ville begrave før datteren min på 7 kom hjem..

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by Rubisco »

Har du sagt ifra til dyrebutikken/personen du kjøpte rottene fra? Kanskje du får en ny en gratis som kan den andre med selskap.

Maija
Pinky
Posts: 10
Joined: 11 May 2014, 09:19
Kjønn: Kvinne
Location: Telemark
Contact:

Re: Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by Maija »

Dette var i utgangspunktet en dyrevernsak hvor jeg var med å hentet flere dyr.
Men jeg har fått to av jentene som også var der som egentlig skulle videre til adoptiv hjem.
De kom jo nylig fra butikk, så har sagt fra der uansett så de vet om det itf smitte,
men det var ikke noe alternativ for oss å gi de andre rottene tilbake til dyrebutikk.
Det strider jo litt mot våre prinsipper at de skal bli stående der og solgt over disk.

Hannen er i bur for seg selv nå, men vet ikke om jeg skal skaffe han en kompis eller kastrere han for å la han gå med jentene?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by wollf »

Hm. Har dere sjekket de for midd?

Maija
Pinky
Posts: 10
Joined: 11 May 2014, 09:19
Kjønn: Kvinne
Location: Telemark
Contact:

Re: Rotte døde etter et døgn... noen spørsmål

Post by Maija »

Nei, det har jeg ikke...
Men de tre som er her nå virker i alle fall sunne og friske.

Må man ta prøver for midd eller kan det ses? De ser fine ut i pelsen...

Post Reply