Spørsmål om det meste

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
DB97
Pinky
Posts: 1
Joined: 15 Dec 2012, 14:46
Kjønn: Kvinne
Location: Rogaland

Spørsmål om det meste

Post by DB97 »

I over 5 år nå har jeg hatt lyst til å skaffe meg et par rotter (blir nok to hanne) og nå til høsten blir det nok gjort alvor av planen. Men før den tid så er det jo greit å ha utstyr på plass og ikke minst kunnskapen.
spørsmål 1: har noen en bok å anbefale? Finner mye på nett, men har ikke alltid like godt nettverk.
Spøsmål 2: angående bur... Noen som har et å anbefale? Er greit å ha et som er relativt lett å rengjøre. Selvbygget kan også vurderes.

Det er ingen alergier i min eller kjæresten min sin familie, så der er vi sikkret.

Når det kommer til kost kommer jeg nok til å fòre dem med det jeg selv spiser da jeg spiser mye variert med både kjøtt, frukt og grønt. Jeg blir nok å gi dem noe ekstra for å gi dem alle vitaminer og mineraler dem trenger.
Reisebur kommer jeg til å trenge siden jeg kommer til å fly landet på langs noen ganger. Flytter fra Rogaland og opp til Finnmark til høsten.
spørsmål 3: noen som vet om et flygodkjent og godt reisebur?

I tilfelle sykdom kommer jeg til å kjøpe et mindre bur som vil bli brukt som sykebur. Tenker da at jeg kjøper et lavt bur slik at den syke ikke kan klatre og komme til skade på den måten.

Det vil bli mye tid til rottene utenfor buret, jeg misliker å sperre inne dyr men vil ikke ha dem gående fritt når jeg ikke er hjemme. Jeg er ikke en person som reiser langt på ferie men har noen som kan passe rottene dersom jeg får solstikk og finn ut at lang tur høres godt ut :lolface:
Og angående det har jeg enda et spørsmål: noen som har dårlig erfaring med seler? Vil ha i tilfelle vi skal ut i hagen en liten tur men ikke dersom de tar skade av det.

Det var vell alle spørsmålene enn så lenge :cheer:
Hvorfor være normal når man kan være lykkelig som gal?

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Spørsmål om det meste

Post by Sandratravolta »

Når det kommer til bur anbefaler jeg virkerlig å invistere i Critter Nation eller Royal suite 95 double. Det er kjempelett å rengjøre og har masse plass. Går an å ha både en og to etasjer! Ellers er det veldig mange alt for små bur som er vanskelig å rengjøre og som fort blir både slitt og ødelagt.

Anbefaler ikke å reise for mye med rottene, da det er veldig vanskelig å få de med på fly, i tillegg til at mange rotter tåler denne påkjenningen ganske dårlig, lønner seg heller å finne noen som kan stikke innom deg eller noen som kan passe de mens du er borte.

Rottene bør ha tørrfor tilgjengelig, og få menneskemat som "godteri" av og til. Er vanskelig å få de til å spise alt de trenger ved å kun fore med menneskemat, er e slags sammensetning som må være på plass. Om du ikke er medlem av NTF bør du bli det, vi har flott RM-fôr her til en veldig billig penge!! :)

Seler kan være vel og bra, anbefaler ZIckan-selen, de flesste har god erfaring med de og det skal godt gjøres for en rotte å få snodd seg ut av slik!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply