Noen tanker?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ratties
Pinky
Posts: 8
Joined: 31 May 2014, 22:07
Kjønn: Kvinne
Location: Nord Trøndelag.

Noen tanker?

Post by Ratties »

Hei alle sammen!
Jeg her ny her, laget meg nettopp bruker etter å ha lest igjennom en god del av forumet og siden deres. Må forresten si at det er flott at denne siden finnes, og at det finnes så mye viktige spørsmål og svar!
Dere virker som en flott gjeng med både mennesker og rotter :kisses:

Planlegger å kjøpe meg 3 hannrotter i juli, og jeg har tenkt lenge på dette. Jeg elsker dyr, og rotter finner jeg utrolig fascinerende. Har lest meg opp om alt fra barbering og luftveisinfeksjoner. Endelig har jeg funnet dyret som jeg synes er rett for meg! Etter å ha satt meg ordentlig inn i rottehold og slikt, kjenner jeg at jeg blir oppriktig hjertevarm på tanken av å ha rotte.
Beklager om dette blir litt for personlig, men jeg har slitt med depresjon i noen år nå, og er veldig redd for at dette skal på noen måte gå utover rottene eller deres vedlikehold. Uansett så motivert og glad jeg er nå, så er jeg redd for at jeg skal bli sliten og trøtt (noe som er vanlige symptomer på depresjon)
Har mine perioder der jeg er ganske langt nede, men helt EGENTLIG føler jeg at dette er noe jeg klarer, å jeg tror husdyr kommer til å funke litt som medisin. Å være rundt dyr gjør meg lettere til sinns, og jeg kommer til å ha mer å se fram til når jeg kommer hjem fra skolen.

Beklager om dette ble rart.. Er de noen som har erfaring eller noen tanker om dette?
Setter stor pris på svar, uansett. :cheerful:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen tanker?

Post by wollf »

Ratties wrote:Hei alle sammen!
Jeg her ny her, laget meg nettopp bruker etter å ha lest igjennom en god del av forumet og siden deres. Må forresten si at det er flott at denne siden finnes, og at det finnes så mye viktige spørsmål og svar!
Dere virker som en flott gjeng med både mennesker og rotter :kisses:

Planlegger å kjøpe meg 3 hannrotter i juli, og jeg har tenkt lenge på dette. Jeg elsker dyr, og rotter finner jeg utrolig fascinerende. Har lest meg opp om alt fra barbering og luftveisinfeksjoner. Endelig har jeg funnet dyret som jeg synes er rett for meg! Etter å ha satt meg ordentlig inn i rottehold og slikt, kjenner jeg at jeg blir oppriktig hjertevarm på tanken av å ha rotte.
Beklager om dette blir litt for personlig, men jeg har slitt med depresjon i noen år nå, og er veldig redd for at dette skal på noen måte gå utover rottene eller deres vedlikehold. Uansett så motivert og glad jeg er nå, så er jeg redd for at jeg skal bli sliten og trøtt (noe som er vanlige symptomer på depresjon)
Har mine perioder der jeg er ganske langt nede, men helt EGENTLIG føler jeg at dette er noe jeg klarer, å jeg tror husdyr kommer til å funke litt som medisin. Å være rundt dyr gjør meg lettere til sinns, og jeg kommer til å ha mer å se fram til når jeg kommer hjem fra skolen.

Beklager om dette ble rart.. Er de noen som har erfaring eller noen tanker om dette?
Setter stor pris på svar, uansett. :cheerful:
hei og velkommen
først og fremst vil jeg si at det er beundringsverdig at du er så åpen og ærlig.
og du vil nok fort se at du ikke er alene.
selv har jeg adhd, så det er kanskje litt motsatt problematikk. men jeg har selv vært deprimert og vet hvordan dette er.
rottene er min store glede i livet (bortsett fra familien min da)
vi er en flott gruppe og mange av medlemmene her inne har ikke bare blitt gode venner, men som en liten familie selv.
jeg kjenner folk med ME, adhd, deprisjoner, angst, og andre psykiske problemer, det er også mange med fysiske problemer, og de klarer fint å ha rotter.
ikke bare gir rotter stor glede, men samholdet og felleskapet rundt det hjelper masse.
ønsker deg all lykke til og anbefaler deg å lete etter en oppdretter som har planer om kull til sommeren :)

Ratties
Pinky
Posts: 8
Joined: 31 May 2014, 22:07
Kjønn: Kvinne
Location: Nord Trøndelag.

Re: Noen tanker?

Post by Ratties »

Hei, Wolff - og takk for det! :cheer:
Av og til er det vanskelig å tro at du ikke er alene om disse tingene, siden du føler at ingen andre vet hvordan du har det.. Men det er kanskje flere enn man tror - ut i fra min erfaring.
Selv liker jeg å tro at jo, sykdommer som dette er jo en utfordring i forhold til kjæledyr, men langt i fra umulig.
Jeg blir så optimistisk av å høre - i trass av en sykdom som ADHD - at du har et flott forhold til rottene dine. Det er akkurat det jeg vil ha også!

Tusen takk for et så fint og oppmuntrende svar! :grin:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen tanker?

Post by wollf »

min livsfilosofi er at ingenting er umulig, man må bare finne den rette løsningen.
for noen er dette å ha rottene i sofaen i flere timer sammen med seg, mens for andre er det nok å ha de i nærheten men på eget sted.

man må bare finne sin egen fasit ;)

Ratties
Pinky
Posts: 8
Joined: 31 May 2014, 22:07
Kjønn: Kvinne
Location: Nord Trøndelag.

Re: Noen tanker?

Post by Ratties »

Words of wisdom! :cheer:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Noen tanker?

Post by Kesia Madeleine »

Så kjekt at du finner så mye glede i forumet og har satt deg så mye inn i det å eie rotter :cheerful:
Alle er forskjellige når det kommer til hvordan man takler depresjon og annen sykdom. Så er vanskelig å svare på hva som er rett for deg. Men jeg har selv slitt med depresjon en periode, og det som har hjulpet meg er faktisk å ha hengivne dyr rundt meg. Rotter er så utrolig smarte og ofte merker de om vi har en dårlig dag og da er de fantastiske å ha rundt seg! Det er skikkelig terapi og de gir oss så mye kjærlighet! Aldri møtt noen så kosete og selskapssyke dyr som rotter før^^ De er helt herlige <3
Jeg vil tro det ikke kommer til å være noe problem for deg, men det kjenner du best på selv :)

Anbefaler som Wollf sier å undersøke om en oppdretter har kull rundt den tiden du skal få deg rotter. Da får du rotter som er avlet med tanke på gemytt og helse, noe som er veldig viktig :) Lykke til!
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Ratties
Pinky
Posts: 8
Joined: 31 May 2014, 22:07
Kjønn: Kvinne
Location: Nord Trøndelag.

Re: Noen tanker?

Post by Ratties »

Har lest flere innlegg her inne der det står at rottene reagerer på sykdom.. det er jo ganske søtt! :nottelling:
Ja, det er jeg enig i - de virker som herlige dyr!

Jeg skal definitivt få meg rotter fra en oppdretter, problemet er bare at jeg bor på en ganske ''øde plass'' i Nord Trøndelag.. men jeg har sendt mail til nærmeste dyrebutikk der jeg spør de hvor de får rottene deres fra og om de vet av noen oppdrettere. Dessuten vet jeg at det finnes noen i Trondheim.

Skal ikke ha rotter før i juli - så jeg finner sikkert ut av det :boing:
Men tusen takk for svar! Setter stor pris på det.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen tanker?

Post by wollf »

frakt kan man finne på easybring, ellers går det tog og de fleste oppdrettere hjelper til med noe av frakten

Ratties
Pinky
Posts: 8
Joined: 31 May 2014, 22:07
Kjønn: Kvinne
Location: Nord Trøndelag.

Re: Noen tanker?

Post by Ratties »

Åja, da har jeg tydeligvis gått glipp av noe, visste ikke at å frakte rotter var mulig. Alle innleggene jeg har lest har vært om at de har kjørt å hentet de.
Jeg vet at RugRatzz holder til i Trondhjem hvertfall.
Noen flere tips til oppdrettere i Trøndelag? Kanskje jeg burde starte en ny tråd om dette.. :cheer:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen tanker?

Post by wollf »

hun har ikke rotter lenger :(

tror ikke det er noen oppdrettere der nå.

Ratties
Pinky
Posts: 8
Joined: 31 May 2014, 22:07
Kjønn: Kvinne
Location: Nord Trøndelag.

Re: Noen tanker?

Post by Ratties »

Å, det var synd... :flau2:
Får vente på svar fra mailen da!

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Noen tanker?

Post by Kesia Madeleine »

Jeg leste et nytt innlegg her for noen dager siden og hun jenten henviste til hjemmesiden sin som var RugRatzz. Virket som at hun ville starte opp igjen:) (men finner selvfølgelig ikke det innlegget igjen :klaskepanne: )
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen tanker?

Post by wollf »

Hun søker omplasseringsrotter

Ratties
Pinky
Posts: 8
Joined: 31 May 2014, 22:07
Kjønn: Kvinne
Location: Nord Trøndelag.

Re: Noen tanker?

Post by Ratties »

Skriver i gjesteboka på hjemmesiden hennes, å hører om hun tenker å selge flere kull, eller om hun vet av noen i Trondheim som driver med rotter/oppdrett :cheerful:

Ratties
Pinky
Posts: 8
Joined: 31 May 2014, 22:07
Kjønn: Kvinne
Location: Nord Trøndelag.

Re: Noen tanker?

Post by Ratties »

Skrev forresten et nytt innlegg om dette i ''Kjøp og salg'' :cheerful:
Men takk for svar!

Post Reply