Når jeg flytter hjemmefra satser jeg på å skaffe meg rotter igjen, sånn så det er sagt! En annen ting jeg har tenkt på er oppdrett. Helt siden jeg var bittelitta har jeg vært uhyre fascinert av avl. Ikke bare parring av dyr og små søte unger som resultat, men alt som ligger bak det. Genetikk og den slags. Jeg var den jenta som heller satt ute i møkka og prøvde å drive oppdrett av marihøner i stedet for å sitte inne med dukker

Jeg har alltid vært en person som liker å være hundre prosent sikker på noe.Derfor har jeg et par spørsmål som jeg ville likt å få svart. Dere mener kanskje at spørsmålene mine kan bli dumme, eller noe.. men som sagt liker jeg å være på den sikre siden. Ønsker å være godt forberedt når det kommer til oppdrett. Som - jeg gjentar - fortsatt er lenge til, siden jeg bare er seksten, og fortsatt bor hjemme. Men hadde dere vært så hyggelige og hjulpet meg i gang, så hadde det vært superfint
1. Hvis et dyr er sykt og står i eget sykebur, kan buret da stå i samme rom som resten av rottene, eller må det flyttes? Settes i "karantene" i et annet rom?
2. Når en hunnrotte har blitt parret med en hann, skal hun da settes direkte i eget bur, eller kan hun settes sammen med venninne sine en liten periode? I så fall, hvor lenge? Noen rotter begynner vell å bygge rede ganske tidlig, så da er det vell best med eget bur? Eller?
3. Hvor tidlig kan du begynne å ta i rotteungene når de er født? Jeg syntes jeg har lest et sted at det var tidligst dag 3 eller noe, men nå husker jeg ikke presist, da det var veldig lenge siden. Har også lest at noen gjør det fra dag en, så det har kanskje litt med smak og behag å gjøre? Og kanskje med hvordan rottemor reagerer?
4. Når skal en rotteunge gå over fra RM3 til RM1?
5. Hva gjør du når du skal skifte på bur med bittesmå rotteunger i?
6. Hva slags type grøt bør du gi til små rottebebbiser? Babygrøt? Vanlig grøt? I så fall hvilken type foretrekkes? Vet ikke om dette spiller noen rolle, men spør allikevel.
Føler at disse spørsmålene kanskje blir dumme. Men jeg er bare litt for besatt av å være på den sikre siden