Noen spørsmål

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Noen spørsmål

Post by Ida Davidsen »

Hei :boing: Er ganske ny her. Har hatt en profil her før, men det var for en god stund siden. Jeg er seksten, og har for øyeblikket en rotte. Dette kommer av at resten av rottegjengen min har gått bort, og moren min sier at det er nok med rotter nå.. Så jeg sitter igjen med én rottedame. Men den siste blir det ikke. Rotter har og kommer alltid til å ha en helt egen plass i hjertet mitt :cheerful:

Når jeg flytter hjemmefra satser jeg på å skaffe meg rotter igjen, sånn så det er sagt! En annen ting jeg har tenkt på er oppdrett. Helt siden jeg var bittelitta har jeg vært uhyre fascinert av avl. Ikke bare parring av dyr og små søte unger som resultat, men alt som ligger bak det. Genetikk og den slags. Jeg var den jenta som heller satt ute i møkka og prøvde å drive oppdrett av marihøner i stedet for å sitte inne med dukker :lolear: Det jeg nå har kommet fram til er at jeg veldig så gjerne vil prøve med på oppdrett når den tid kommer. Det kan ta en stund, så jeg har goooood tid på å forberede meg. Har allerede lest gjennom mye, gang på gang på gang, men jeg vil selvfølgelig lære mer, og bli bedre på dette. Rotter er jeg vandt med, så det er null problem. Har hatt rotter i syv år.

Jeg har alltid vært en person som liker å være hundre prosent sikker på noe.Derfor har jeg et par spørsmål som jeg ville likt å få svart. Dere mener kanskje at spørsmålene mine kan bli dumme, eller noe.. men som sagt liker jeg å være på den sikre siden. Ønsker å være godt forberedt når det kommer til oppdrett. Som - jeg gjentar - fortsatt er lenge til, siden jeg bare er seksten, og fortsatt bor hjemme. Men hadde dere vært så hyggelige og hjulpet meg i gang, så hadde det vært superfint :angel:

1. Hvis et dyr er sykt og står i eget sykebur, kan buret da stå i samme rom som resten av rottene, eller må det flyttes? Settes i "karantene" i et annet rom?

2. Når en hunnrotte har blitt parret med en hann, skal hun da settes direkte i eget bur, eller kan hun settes sammen med venninne sine en liten periode? I så fall, hvor lenge? Noen rotter begynner vell å bygge rede ganske tidlig, så da er det vell best med eget bur? Eller?

3. Hvor tidlig kan du begynne å ta i rotteungene når de er født? Jeg syntes jeg har lest et sted at det var tidligst dag 3 eller noe, men nå husker jeg ikke presist, da det var veldig lenge siden. Har også lest at noen gjør det fra dag en, så det har kanskje litt med smak og behag å gjøre? Og kanskje med hvordan rottemor reagerer?

4. Når skal en rotteunge gå over fra RM3 til RM1?

5. Hva gjør du når du skal skifte på bur med bittesmå rotteunger i?

6. Hva slags type grøt bør du gi til små rottebebbiser? Babygrøt? Vanlig grøt? I så fall hvilken type foretrekkes? Vet ikke om dette spiller noen rolle, men spør allikevel.

Føler at disse spørsmålene kanskje blir dumme. Men jeg er bare litt for besatt av å være på den sikre siden :grin:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Noen spørsmål

Post by Ida Davidsen »

Fint om noen hadde tatt lit tid til å sende meg på rett vei :cheerful:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Noen spørsmål

Post by Tonje Lenore »

Hei hei!
Rotter er jo sosiale dyr og trives best med flere og derfor anbefaler jeg deg å skaffe kompis til den ene rotta du har nå :cheerful:

Når det kommer til oppdrett anbefaler jeg deg å lese avlsveiledningen som ligger på hjemmesiden tamrotter.com, fin info der,
men også matmor.info sin side der det er en egen oppdretter skole, som du kan benytte deg av, les der, masse god og nyttig informasjon
om du vil starte oppdrett.
En annen ting er også om du kan høre med en oppdretter som er i nærheten av deg om du kan bli med i prosessen ang planlegging av kull,
graviditet, fødsel, unger osv - veldig lærerikt sånn.

Her kommer det svar på det du spør om:
1. Det kommer ann på hvordan syk men det går fint i samme rom så lenge du vasker hender når du har holdt på med syke rotta.

2. Når hunnen er parret er det ikke sikkert hun har blitt drektig, dette må du se om hun går i løpetid igjen, gjør hun det har det ikke funket, men er det ingen
løpetid, har det funket.
Da er det greit å ha et fødebur (eget bur) klart med masse redemateriale slik at hun kan bygge rede og gjøre seg klar, avispapir, kleenexpapir, dopapir er glimrende
redemateriale i buret, du kan la henne stå med burvenninnene til du ser tegn på at hun gjerne vil bygge rede, noen gjør det veldig tidlig mens andre igjen
begynner veldig sent, se det litt ann men helst 1,5 / 2 uker før anslått termin slik at hun har tid til å bygge rede og gjøre seg klar og ikke stresse.

3. Det kommer helt ann på hva rottemor tillater deg å gjøre, men vent helst til de er 3 dager da rottemor også får hvilt og kommet seg litt inn i rollen som rottemor.
Da får du se også om hun liker at du prøver å ta ungene eller ikke, sier hun fra at hun ikke liker det, venter du en ukes tid og prøver igjen, noen blir mer overbeskyttende enn andre, så det er bare å ta det litt som det kommer og se ann, det går veldig fint og de fleste syns det er helt greit at ungene blir tatt på.
Men ikke stress med å ta de ut, bare tell raskt over og la rottemor hvile og kose seg med bebisene, bare sjekk at alle ligger under rottemor .

4. Når de er fra 5 uker til 4 mnd skal de ha RM3 og fra 4 mnd er det RM1

5. Har de en plass som er sikret slik at de ikke smetter i sprekker osv, greit å ha på et rom hvor det ikke er noe rømningsmuligheter
eller bruke pleixiglass for å lage en liten ´innhegning´

6. Rottebebiser trenger ikke grøt sånn egentlig, RM3 holder i massevis men de kan få noe grøt ved siden av og da er babygrøt fra butikken
veldig grei, den fra 0-6 mnd feks.

Om du har mer spørsmål kan du også bruke søkefunksjonen som er like ved der du logger ut som det står "søk", der kan du søke opp spørsmålene
dine og se om noen har spurt om det samme eller nesten det samme!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Noen spørsmål

Post by Ida Davidsen »

Tusen takk for svar :cheesy: Det har seg sånn at jeg ikke kan skaffe henne venninne i og med at moren min har sagt at jeg ikke får noen nye rotter etter denne, altså ikke før jeg flytter hjemmefra. Så det er det dessverre ikke noe å gjøre med :trist:

Avlsveiledningen har jeg lest gjennom flere ganger allerede, og matmors oppdretterskole har jeg faktisk også gått gjennom. Skader selvfølgelig ikke å gjøre det igjen, det skal jo litt tid til før mann kan det ordentlig. Vet du om noe mer brukelig så er det bare å si ifra. Du vet ikke tilfeldigvis om noen oppdrettere i Sarpsborg område? Eller i nærheten? :cheer:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Noen spørsmål

Post by Kesia Madeleine »

Hvor gammel er rotten du har igjen? Noen låner faktisk bort rotter også slik at rotter som står alene skal få selskap på sine siste dager :) Kanskje din mor hadde gått med på det? (greien er vel kanskje at din mor ikke vil du skal kjøpe en til fordi da blir det en evig sirkel med rottehold)
Om det uansett blir uaktuelt og du ikke klarer å overtale henne så får du bare ta å bruke MASSE tid sammen med rotta di siden de trenger mye selskap, oppmerksomhet, kos og kjærlighet :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Noen spørsmål

Post by Ida Davidsen »

Det er det som er problemet.. Rottene mine har vanligvis bodd hos bestemoren min, hvor jeg var veldig ofte så jeg fikk vært mye sammen med dem. Noen ganger kan mann si jeg nesten bodde der :peewaggle: Når jeg ikke var der var det bestemor som stelte med dem, da hun er like rottefrelst som jeg er. Så skjedde det noe med onkelen til bestemor, og siden hun er en av de eneste gjenlevende nære slektningen han har endte det med at hun måtte flytte til han og hadde derfor ikke tid til rottene, så hun måtte sette en stopper for flere rotter. Det var først da at moren min tillot meg å ha sistemann hjemme, pga hun bare var én. Derfor tviler jeg sterkt på at hun gir meg tillatelse til å låne en rotte av andre, dessverre. :trist:

Men jeg gir henne myyyye oppmerksomhet, og hun får gå løs på rommet mitt opptil flere timer hver dag. Og når jeg ikke er hjemme, tar lillesøstera mi seg av henne. Foreldrene mine er nemlig skilt så det hender jeg ikke er hjemme i helger. Og faren min vil ha lite å gjøre med rotter så det er uaktuelt å ta henne med dit. Men jeg har to søstre som flittig holder på med henne. Så jeg tror det skulle gå ganske greit :happy:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Noen spørsmål

Post by Kesia Madeleine »

Ida Davidsen wrote:Det er det som er problemet.. Rottene mine har vanligvis bodd hos bestemoren min, hvor jeg var veldig ofte så jeg fikk vært mye sammen med dem. Noen ganger kan mann si jeg nesten bodde der :peewaggle: Når jeg ikke var der var det bestemor som stelte med dem, da hun er like rottefrelst som jeg er. Så skjedde det noe med onkelen til bestemor, og siden hun er en av de eneste gjenlevende nære slektningen han har endte det med at hun måtte flytte til han og hadde derfor ikke tid til rottene, så hun måtte sette en stopper for flere rotter. Det var først da at moren min tillot meg å ha sistemann hjemme, pga hun bare var én. Derfor tviler jeg sterkt på at hun gir meg tillatelse til å låne en rotte av andre, dessverre. :trist:

Men jeg gir henne myyyye oppmerksomhet, og hun får gå løs på rommet mitt opptil flere timer hver dag. Og når jeg ikke er hjemme, tar lillesøstera mi seg av henne. Foreldrene mine er nemlig skilt så det hender jeg ikke er hjemme i helger. Og faren min vil ha lite å gjøre med rotter så det er uaktuelt å ta henne med dit. Men jeg har to søstre som flittig holder på med henne. Så jeg tror det skulle gå ganske greit :happy:
Aah, skjønner :) Går nok fint da ja. Dere merker det jo fort på rotten uansett om hun trives eller ei :) Hvor gammel er hun?
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Noen spørsmål

Post by Ida Davidsen »

Jeg tror hun er like over et og et halvt, så hun er ikke eldgammel akkurat :cheerful:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Noen spørsmål

Post by Kesia Madeleine »

Nei det er hun ikke da :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Noen spørsmål

Post by Ida Davidsen »

Ellers er ho frisk og rask. Kanskje litt rolig av seg, men det har hun alltid vært så :cheer:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Noen spørsmål

Post by Kesia Madeleine »

Så bra! :) Mine rotter er også veldig rolige (har 5 hanner) og de sover nesten hele dagen :P Lurer ofte på hva de driver med om natten x)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Noen spørsmål

Post by Ida Davidsen »

Haha ja! Når jeg har henne ute, foretrekker hun helst å ligge og sove på fanget mitt ovenfor å klatre på møbler, hoppe høyt og langt, og spinne rundt på gulvet. Slik som hennes gamle burkamerater likte å gjøre :giggle:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Post Reply