Rotter som kjæledyr.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Beklager problemer med norske tegn i mitt forrige innlegg
mvh

Nemi

viktig...

Post by Nemi »

... å tenke på hva rottene er avlet for...

Rottene levde jo først og fremst ute, og gjennom NATURLIG seleksjon levde og formerte de rottene seg, som taklet utevær og slike ting. det kunne feks være en ekstrem kald vinter, med lite mat, og da ville de rottene som klarte seg best da vidreføre disse egenskapene.

men de rottene vi har som kjæledyr er ikke avlet ved naturlig seleksjon. vi har ikke lagt vekt på å avle på rotter som tåler kulde/trekk.

jeg gikk en gang forbi en ensom liten kanin i et bittelite utebur utenfor et rekkehus midt på vinteren... kan jo spørre seg om hva skal de med dyr, om de ikke ser den?

jeg driver aktivt med hund, og er mye inne på canis.no-hundeforum. og bare en nevner ordet hundegår eller bur så blir det diskusjon på over 100 innlegg (vanligvis er 20 mye...). så folk som legger ut et innlegg som dette burde virkelig belage seg på at folk kommer med sine meninger. det bare å prøve å unngå å bli personlig og å slenge dritt.

godt mulig at rotter trives bra i minusgrader, men som heidi sa, før noen kommer og sier at kjæledyrrottene våre burde flytte ut i garasjen, vil vi ha dokumentasjon/skikkelige bevis på at dette er best!

røyking fremmer ifølge groruddalen dyreklinikk utbrudd av mykoplasma...

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Re: viktig...

Post by Morgan's »

Nemi wrote:røyking fremmer ifølge groruddalen dyreklinikk utbrudd av mykoplasma...
Det kan jeg si amen til, for da rottene mine fortsatt stod inne i stua i den gamle leiligheten min slet jeg mye med rotter med lungeproblemer helt til jeg sluttet å røyke og det ble røykeforbud i leiligheten. Helsen forbedret seg utrolig mye (og ikke bare deres :wink: ). Lurer på om rotter også kan få lungekreft av passiv røyking..?
Hilsen!
Rose

Nemi

ja!

Post by Nemi »

rotter får nok samme problemer som oss ved passiv røyking. andre dyr også. men en rotte kan jo ikke bli utsatt for røyking mer enn 2-4 år, fordi de lever jo ikke så lenge.

Men jeg leste en bok om dyreforsøk... der blei det skrevet om rotter som var med i røykeforsøk... De måtte røyke 20 om dagen ved passiv røyking, og de likte seg ikke! bare for å studere disse sykdommene man kan studere på mennesker som frivillig røyker!

det er bra rottene slipper røyken nå da. er jo ikke bra for disse små lungene....

Dumbo-fan90
Sover i do
Posts: 253
Joined: 25 Oct 2004, 16:54
Location: Asker
Contact:

Hum...

Post by Dumbo-fan90 »

Dette høres egentlig ut som noe veldig interesant, for jeg er livredd for at rottene mine skal bli syke eller ha noen form for trekk i huset, så de har eget rom med varmovn i, slik at tempraturen ligger på rundt 20 grader +-. Men blir ikke rottene dine syke hvis det trekker litt i garasjen? Har hørt at rotter har veldig fort for å bli forkjølet. Men du sier at de er født ute. Er det villrotter eller noe sånt? Mente ikke å spørre så mye, men det virker bare så fjernt for meg, men det er sikkert veldig sunt for rottene dine! Siden de er vokst opp sånn...

Kooz Ida..
Mvh Ida&rottene

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Gammel tråd. Husk å sjekke "datostemplingen" på tråder :)

*Låst*

Locked