Rotter som kjæledyr.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Guest

Post by Guest »

En ting jeg lurte på,hvorfor og hvordan ble ungene født ute.
Er alle fra samme kull,og hvorfor valgte du og la noen være ute og noen inne.
Jeg syntes det er ganske spenende, hvis det er slikk at de har fått tykkere pels og takkler kulden bedre.
Drt er jo bevist at alaskahunder som er født i kaldere land takler kulda mye bedre en de som er født i varnere land.
Villrotter går ned i kloaken om vinterstid for ar det ikke er minus grader der.
ser du noen forandring på på de når det er vinter (mer eller mindre aktive)
Attferden til de som er inne og de som er ute er det sor forskjeld.
spenende :D

hilsen henrik olavesen

Guest

Post by Guest »

Rottemor og rottefar likte seg ute på sommeren når det var varmt, dermed ble ungene født ute.
Det at noen ble ute og noen ble inne var vel egentlig plassmangel i starten.
Ble litt mye om alle rottene skulle bli med inn og siden det var varmt og godt ble det til at noen ble igjen ute.
Det virka som at rottene trivdes ute selv om det ble kaldere i været.
Ikke ble dem syk eller slappe.
Faktisk ble de mer aktive de som var ute.
Da vinteren nærmet seg ble de flytta inn i garasjen.
Selv om de rottene som er inne har stor plass er de ikke like aktive som de ute.
Det er egentlig litt spennende og se på de som er ute for de rydder og steller i burene sine, mens de som er inne venter på at jeg skal ta bort alt som ligger i veien for dem.
De ute flytter f.eks matskålene sine helt inn i et hjørne når di er tomme slik at jeg skal se det med en gang jeg kommer inn til dem.
Rotter er jo faktisk inteligente dyr.
Jeg passer som sakt alltid på at det er god temp inne i sovehusene deres.
Jeg er ute hver morgen og hver kveld med mat.
Ellers blir det noen besøk i løpet av dagen hvor jeg tar dem opp og koser med dem.

Panther

Post by Panther »

Hm....dette var interessant! Har aldeirg hørt om rotter som har bodd ute på vinterstider. :D
Men er det mye forkjell i pelsen...og hva er ca temp. på det rommet som er inne?

Det virker som om rottene trives bedre i kulta/i kaldere temp.
Men tror du må rottene være født ute, eller tror du at rottene kan vendes til lavere temperaturer?
Meget interessant 8) 8)

Guest

Post by Guest »

Det er nok ikke mer enn 4-5 grader i sovehuset, men de trives der.
De kryper jo ut og legger seg på taket når det blir for varmt til dem.
Har tatt dem inn av og til, men det virker ikke som at stue temp er noe for dem. Da ligger de bare helt stille, men med en gang de kommer ut igjen så er det full fart.
Dyr er jo i utgangspunkte født ute så jeg tror nok ikke de har noe problem med kulde.
Tror det er større problem om det blir for varmt.
Pelsen er utrolig tett på de som er ute.
Rotter kan nok tilvennes å være ute, men da ikke før det blir varmere i været.
Tror ikke ei rotte som har bodd inne over lengre tid ville tilpasset seg det like godt om du tok den ut på vinteren, men når det blir varmere i været så går det nok bra.
En liten stund om gangen og rotter har absolutt behov for frisk luft akkurat som både du , jeg og andre dyr.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Men hva med drikkevannet, vil ikke det fryse når det er kuldegrader? Hvordan fikser du den biten?
Mvh Ida S. Eggen

Guest

Post by Guest »

Jeg bytter vann hver dag så det får ikke tid til og fryse. :D
Så har jeg forresten store drikkeflasker så det vil ta lengre tid uansett før det blir is inni dem.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Anita-Irèn wrote:Jeg bytter vann hver dag så det får ikke tid til og fryse. :D
Så har jeg forresten store drikkeflasker så det vil ta lengre tid uansett før det blir is inni dem.
Det må være noe spesielt med vannet ditt da? For her frøs vannflasken til kaninen min på 1,2,3 og jeg skiftet også hver dag. Så lenge det var 0 eller bare et par minusgrader, frøs vannet.. Da spesielt over natten. Og den var også av stor størrelse. :roll:
Mvh Ida S. Eggen

Guest

Post by Guest »

Nå står jo burene innerst i garasjen så det blir jo ikke akkurat så kaldt der heller.
Har ikke hatt noe problem med frost i flaskene.
Vannet til kaninen min fryser heller ikke, han står rett ved siden av rottene slik at alle har selskap av hverandre.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Vannet til mine kaniner på stabburet fryser i løpet av få timer... :(
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Det har blitt spurt før, men jeg må spørre igjen. Hvorfor valgte du å ha innedyr i garasjen? Vi har jo avlet de frem i mange 100 generasjoner til å være innerotter, så hvorfor ha de i garasjen? Tror du ikke de er villere ute, fordi de ville fort bli kalde av å ligge i ro? Og at de slapper mer av når de er inne, for de trenger ikke å bevege seg for å holde på tempen?
Mvh Ida S. Eggen

Guest

Post by Guest »

Nå har vi ikke avlet fram rotter i mange 100 generasjoner altså.
Rotter har alltid vært sett på som skadedyr av den største delen av befolkningen.
Rottene ute er ikke villere, de er aktive, men ikke for at de har det kaldt.
De har en tykkere pels enn dem inne, ergo har de det varmt.
Rottene ble født ute som du kan lese av tidligere brev.
Grunnet plassmangel så ble altså noen igjen ute.
Alternativet var avlivning og siden jeg er fullstendig imot avlivning av friske dyr så ble de ute.
Jeg gir heller aldri bort dyr til folk jeg ikke vet om de kan ta vare på dem.
De lider ingen nød, har det rent, pent og varmt i sovehusene og burene.
De får kos og stell hver dag.
Husk at alle dyr egentlig er født ute og rotter er vel det dyret som tilpasser seg best alle typer klima og har det beste imunforsvar av alle dyr.
Feks. Gi en chinchilla rottefòr så dør den.
Gi ei rotte chinchillafòr så blir den bare feitere.

Guest

Post by Guest »

Er det stabburet på skauby du snakker om så kan du jo ikke akkurat forvente noe annet.
Det er jo åpent som ei låvedør.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Anita-Irèn wrote:Nå har vi ikke avlet fram rotter i mange 100 generasjoner altså.
Jeg mener rottegenerasjoner, og det er maange år siden en begynte å avle rotter i fangenskap.
Anita-Irèn wrote: Rotter har alltid vært sett på som skadedyr av den største delen av befolkningen.
Rottene ute er ikke villere, de er aktive, men ikke for at de har det kaldt.
De har en tykkere pels enn dem inne, ergo har de det varmt.
Hvordan kan du si dette med sikkerhet? Har du forsket på dette, så du vet at rottene bare er aktive, og ikke rører mer på seg for å holde varmen? Har du noe som kan bevise at dette stemmer?
Anita-Irèn wrote: De lider ingen nød, har det rent, pent og varmt i sovehusene og burene.
De får kos og stell hver dag.
Rotter er jo meget sosiale dyr, og vil gjerne ut å springe utenfor burene. Får de lov til det hos deg? Hvor har du de mens de springer fritt? De vil gjerne tilbringe all sin tid med eieren sin, hvor mye tid tilbringer du ute i garasjen?
Anita-Irèn wrote: Husk at alle dyr egentlig er født ute og rotter er vel det dyret som tilpasser seg best alle typer klima og har det beste imunforsvar av alle dyr.
Ja, alle dyr ble født ute før vi menneskene begynte å holde dyr, og avlet på de i fangenskap. Det er mange år siden våre kjæledyr ble født ute i det fri, og de har ikke de samme egenskapene som sine ville forfedre. Rotter lider av blant annet luftveisinfeksjoner, lungebetennelser, kreft osv.. dette er avlet frem. Jeg tror ikke at dagens tamrotter har det samme utgangspunktet som sine ville forfedre, og jeg tror ikke rottene dine rører mer på seg ute, bare fordi de er mer aktive. Når en ligger i ro ute, vil en fort fryse, rottene har mest sannsynligvis lært seg at de holder varmen ved å røre på seg. ;)
Mvh Ida S. Eggen

Guest

Post by Guest »

Siden rottene ble født ute har de nok et sterkere imunforsvar enn om de ble født inne så om de ville klart seg like bra om jeg satte dem ut etter noen måneder vet jeg ikke.
Min første rotte fikk jeg for 24 år siden og har kun hatt ei rotte med som har vært syk.
Som jeg har skrevet tidligere også så har rottene ute tykkere pels enn de inne.
Selv om det er kaldt ute, noe det sjelden blir her (max 6 minus i vinter) så har de det varmt i sovekassa.
De kryper ofte ut og legger seg på taket for avkjøling.
Ikke får dem trekk på seg heller.
Jeg har dem ofte opp for kos som jeg sier, like mye som de som er inne.
Det sier seg selv når man jobber hele dagen så kan jeg ikke kose med dem 24 timer i døgnet, men det tror jeg ikke noen dyr hadde likt da de også vil ha tid for seg selv.
Det samme gjelder mine katter, kanin og chinchillaer.
Hadde jeg hatt den minste mistanke om at de hadde det kaldt så ville jeg ikke hatt dem ute. :D

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Jeg synes det er viktig å vurdere alt mulig av erfaringer folk gjør seg med rotter. Det mangler fortsatt mye kunnskap for oss mht hvorfor de lever såvidt korttid, hvorfor mange er plaget med sykdom o. l.
Jeg synes derfor det er interessant å høre om alle erfaringer, også hvordan eieren av disse uterottene menerhennes rotter har det. Det er ikke dermed sagt at jeg ville prøvd dette ut selv. Jeg ville imidlertid veldig gjerne visst hvordan det går med disse uterottene om et år eller to. Svært interessant å høre om de lever noe lengre ute enn inne. Hva med luftfuktighet? Om de skulle ha bedre helse enn våre innerotter, er det jo spennende å vite hvorfor! Men det er kanskje litt lite gr8nnlag for å vite noe om det etter så kort tid med uterotter.
At de får bedre pels er helt naturlig. Alle dyr har bedre pels om vinteren. Jeg hadde en kanin som ikke klarte å produsere noe bedre pels på vinterstid en gang. Han ble syk og døde av det fordi jeg ikke reagerte fort nok. uff!!!!!!
Men som jeg har nevnt tidligere : jeg synes at alle poenger bør vurderes for å bedre rottenes situasjon. Bedre å vurdere ett for mye, altså et poeng for mye enn ett for lite.
Jeg vet at det er blitt sagt noe om temperatur og rotter her på forumet før. Jeg har forsøkt å søke etter det uten å lykkes i å finne noe særlig. (jeg er ikkke så flink til å søke)Men det er jo interessant i denne diskusjonen om det er noe forskning som tilsier at luftveisinfeksjoner kan ha sammenheng med temperaturen rottene lever i. Det er vel også vanlig å mene at rotter skal ha ca. stuetemperatur? Hvorfor det? Jeg blir nå fristet til "rope" på Heidi eller andre med forskningsoversikt?
Til slutt må jeg beklage at innlegget kanskje kommmer ut med problemer med norkse tegn. Jeg sitter på eldgammelt utstyr akkurat nå.
mvh

Locked