Rotter som kjæledyr.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Anita-Irèn wrote:Siden rottene ble født ute har de nok et sterkere imunforsvar enn om de ble født inne så om de ville klart seg like bra om jeg satte dem ut etter noen måneder vet jeg ikke.
Min første rotte fikk jeg for 24 år siden og har kun hatt ei rotte med som har vært syk.
Som jeg har skrevet tidligere også så har rottene ute tykkere pels enn de inne.
Selv om det er kaldt ute, noe det sjelden blir her (max 6 minus i vinter) så har de det varmt i sovekassa.
De kryper ofte ut og legger seg på taket for avkjøling.
Ikke får dem trekk på seg heller.
Jeg har dem ofte opp for kos som jeg sier, like mye som de som er inne.
Det sier seg selv når man jobber hele dagen så kan jeg ikke kose med dem 24 timer i døgnet, men det tror jeg ikke noen dyr hadde likt da de også vil ha tid for seg selv.
Det samme gjelder mine katter, kanin og chinchillaer.
Hadde jeg hatt den minste mistanke om at de hadde det kaldt så ville jeg ikke hatt dem ute. :D

Jeg kan garantere deg at de har det kaldt om vinteren, det er tross alt snakk om stor forskjell på varme og kuldegrader her i landet. Og de ble født på sommeren, da det var varmt, så jeg kan ikke tro at de er så godt tilpasset kulda. Deres foreldre ble vel født inne, og deres foreldre osv.. jeg skjønner ikke hvordan du kan ha samvittighet til å ha de ute i garasjen jeg. De er jo tross alt kjæledyr, og hadde de fått velge tror jeg nok de ville ha vært inne i varmen, fått løpe litt fritt hver dag, nyte livet slik det er meningen at vi skal behandle våre små venner. Jeg har også hatt rotter i mange år, men vil ikke si det er antallet år som har gitt meg erfaringen. Det er evnen til å lære, og lytte til andre som har gjort at jeg vet så mye som jeg vet i dag. Hva med mus, og ville rotter? Du er ikke redd for at de skal komme i kontakt med de du har ute i garasjen? Ville mus og rotter bærer med seg masse skumle bakterier, og tamrottene våre ville ikke tåle alle de bakteriene og virusene like godt som de ville. Du har vært heldig som sier du bare har hatt 1 syk rotte på 24 år, hvor kjøper du rottene dine? For det må jo være fra utrolig gode linjer? Her har jeg både hatt rotter fra butikk og oppdretter, og jeg har alikevel opplevd sykdom på både dyrebutikkrottene og oppdretter-rottene. Alle rotter har jo myco, og det er nesten rart at du ikke har opplevd luftveisproblemer på dine rotter, når de står ute, og har større sjanse for å bli forkjølet f.eks De ville rottene går som nevnt tidligere, ned i kloakken om vinteren,eller i tunneler under snøen, for der er det varmegrader, og godt å være. De hamstrer mat, slik at de skal slippe å gå ut for ofte på den kalde tiden av året.

Min mening er at dyr som er avlet frem for å være kjæledyr, må få lov til å bli behandlet som kjæledyr, og hvis du allerede har så mange dyr, hvorfor må 8 små rotter stå ute i garasjen? :roll:
Mvh Ida S. Eggen

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Anita-Irèn: Dine observasjoner er en kuriositet, et apropos til vanlig rottehold. Å anbefale hold av garasjerotter er selvsagt utelukket.
Min første rotte fikk jeg for 24 år siden og har kun hatt ei rotte med som har vært syk.
Dette utsagnet sier ingenting om noe.
Anita

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Jeg ville aldri satt mine rotter ute. (jeg tør ikke en gang å gjøre det sommerstid)
For meg er likevel temperatur, luftforhold interessant. (som så mye annet)Mulig det ikke skal være et tema her, det er det ikke min oppgave å avgjøre, men er det noen som har en link som kan si meg noe om det? Jeg leser gjerne selv.
mvh

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Anita-Irèn wrote:Er det stabburet på skauby du snakker om så kan du jo ikke akkurat forvente noe annet.
Det er jo åpent som ei låvedør.
I løpet av 2år er det fint mulig å klare å isolere et stabbur så det ikke blåser tvers gjennom... 8)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Guest

Post by Guest »

Det er mye vi ikke vet om rotter,hvis det er slik at rottene til Anita-Iren er friske,aktive og trives ute så ser jeg ingen problem med det.
Det kan jo være at rottene har herdet av det kalde været,å i det fått sterkere imunnforsvar,
Men det er vanskelig å si uten å vite rottenes 100% sykdomshistorie,alt fra foskjøelse til kreft.
jeg syntes slikt er ganske spendene,må se om det er noe mer forskning på dette.

hilsen henrik olavesen

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Uansett, privatpersoner burde ikke "forske" på egen hånd... ;)
Mvh Ida S. Eggen

rottevenn

Post by rottevenn »

Hmmm Jeg forstår godt at det ikke kan være slik her inne på forumet at folk tilfeldig glimter innom her og plukker opp at noen har sine rotter i garasjen.....DET vil jeg også tenker de kanskje....
Man kan ikke finne ting her som kanskje ikke er dyreetisk riktig uten at noen setter grenser. Det forstår nok de fleste godt. Vi er imidlertid alle frie til å vurdere de tanker vi mener er riktig å vurdere. Jeg synes faktisk at man som dyreeier har en slags plikt til det. For min del er jeg hele tiden på jakt etter ting som kan nyansere mitt bilde av hvordan en rotte bør ha det. Det vet jeg at også mange andre er. Vi leter etter forklaringsmodeller i takt med vår egen evne til å forstå nettverket av saker som er av betydning for våre rotters helse. Og da synes jeg det er synd om tanken på en sammenheng mellom luftkvalitet og helse skal renne ut i sanden...pga et dyrehold som vi har hørt litt om. Det er ikke min mening å virke kverulerende. Men jeg føler det er svært viktig å å vurdere saker fra mange sider. Alt som kan gi meg ideer til friskere rotter vil jeg tenke grundig over, men det skal selvfølgelig være innenfor rammen av hva som er etisk riktig. De vurderingene behøver jeg selvfølgelig heller ikke gjøre her på forumet hvis det støter noen.
mvh

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Nå tror jeg ikke holdt av rotter utendørs er det en burde vurdere for å få et bedre immunforsvar på de små.. ;) da burde en heller prøve noe som er forsket på , med gode resultater, som f.eks dette: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=365683
Mvh Ida S. Eggen

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Og da synes jeg det er synd om tanken på en sammenheng mellom luftkvalitet og helse skal renne ut i sanden...
Dette skal absolutt ikke få lov til å renne ut i sanden! Vi må fortsatt observere, vurdere og prøve oss frem - om enn ikke akkurat i garasjen... Luftveisproblematikken er kompleks og skal vi komme noen vei må vi jobbe sammen ved å dele informasjon og observasjoner med hverandre. Konklusjoner er ikke foreløpig nærliggende, men for ikke å bli helt oppgitt synes jeg vi kan tillate oss å tro at vi kommer dit etterhvert. Selv har jeg de rottene jeg har, siden jeg ikke er oppdretter og kan planlegge fremtidige generasjoner som de kan - men jeg kan gjerne forsøke økologisk mat, selv om jeg nok ser at det kan bli vanskelig for meg å sette sammen et fullverdig kosthold for dem på denne måten. Så da skjøter jeg på med et økt friskluftstillegg denne sommeren, siden jeg har såpass gode erfaringer fra fjorårets aterlier-ferie som inkluderte plenty av frisk og svært bevegelig luft. I tillegg følger jeg intenst med på vurderinger av medisinering i forhold til individ / flokk + testing av samme - har kort sagt et øye på hver finger. Jeg obduserer også alle rotter jeg mister. Rammen rundt det hele er vanlig / innendørs rottehold. Men i det øyeblikk jeg må ha rottene i garasjen for at de skal overleve, er det slutt. Da har ikke lenger rottehold noen mening for meg, og det har blitt altfor lettvint å skyve dem "ut fra varmen" for andre. For slik bør vi ikke ha det, med det (over)forbruket av kjæledyr som fortsatt finnes i Norge...
Anita

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

rottevenn wrote:Hmmm Jeg forstår godt at det ikke kan være slik her inne på forumet at folk tilfeldig glimter innom her og plukker opp at noen har sine rotter i garasjen.....DET vil jeg også tenker de kanskje....
Man kan ikke finne ting her som kanskje ikke er dyreetisk riktig uten at noen setter grenser. Det forstår nok de fleste godt. Vi er imidlertid alle frie til å vurdere de tanker vi mener er riktig å vurdere. Jeg synes faktisk at man som dyreeier har en slags plikt til det. For min del er jeg hele tiden på jakt etter ting som kan nyansere mitt bilde av hvordan en rotte bør ha det. Det vet jeg at også mange andre er. Vi leter etter forklaringsmodeller i takt med vår egen evne til å forstå nettverket av saker som er av betydning for våre rotters helse. Og da synes jeg det er synd om tanken på en sammenheng mellom luftkvalitet og helse skal renne ut i sanden...pga et dyrehold som vi har hørt litt om. Det er ikke min mening å virke kverulerende. Men jeg føler det er svært viktig å å vurdere saker fra mange sider. Alt som kan gi meg ideer til friskere rotter vil jeg tenke grundig over, men det skal selvfølgelig være innenfor rammen av hva som er etisk riktig. De vurderingene behøver jeg selvfølgelig heller ikke gjøre her på forumet hvis det støter noen.
mvh
Måtte nesten sitere hele innlegget ditt her. Jeg er så veldig, veldig enig. For det første: Et forum under NTF skal gå foran med et godt eksempel når det gjelder både etikk og moral, og vi er en forening som holder rotter som kjæledyr. Kjæledyr er ikke det samme som husdyr, i denne sammenhengen, og det er nok ikke noen tvil om at rotter fra naturens side godt kan leve ute (det er jo det de gjør!), men her snakker vi altså om domestiserte kjæledyr. Disse holder vi inne, først og fremst fordi vi vil ha jevnlig kontakt med dem gjennom hele døgnet. Er det ikke i første rekke derfor vi har kjæledyr?

Så jeg vil synes det er meget trist dersom folk stikker innom forumet og tror at flertallet i NTF synes det er helt greit at man har kjæledyr-rotter i garasjen. For det tror jeg absolutt ikke er tilfelle!

Og så er jeg absolutt enig i at vi hele tiden skal vurdere hva vi kan gjøre for at kjælerottene våre (som vi har inne) skal kunne ha det så bra som mulig. Og luftkvalitet er absolutt et veldig viktig moment her! Jeg ser såklart også veldig interessert i å høre dersom noen har funnet ut ettellerannet som virker som om det gir rottene bedre helse - men det skal ikke gå på bekostning av min ansvarsfølelse overfor kjæledyret mitt. Dyrevernsloven og stortingsmeldingen om dyrevelferd og dyrehold har prøvd å sette noen rammer for hvordan vi skal behandle kjæledyrene våre, og jeg synes i alle skal bestrebe oss på å holde oss innenfor dem.

Ikke dermed sagt at vi ikke kan teste ut forskjellige småting hvis vi synes det er etisk forsvarlig, men det skal ikke gjøres uten en viss form for kontroll. Alle observasjoner er interessante, også Anita Irens observasjoner av uterottene sine. Men som Ida er inne på så bør ikke enkeltpersoner utføre forsøk på egne dyr. Dette er faktisk også forbudt ved lov, fordi man skal ha spesiell tillatelse for å utføre forsøk med rotter og andre levende dyr. Riktignok er disse lovene rettet mot de som gjør dette som profesjon, men det er likevel noe som rammer oss også. Jeg anser ikke egentlig det å ha rotter i uthus eller garasje som et "forsøk", men et sted skal jo grensen settes. Det blir et vurderingsspørsmål. For å sette det på spissen: Hvis NTF synes det er helt greit å eksperimentere med temperatur som er 20 grader under normal stuetemperatur, synes vi da også det er ok å eksperimentere med 20 grader høyere temperatur? Et lukket rom med 40 grader, slik at rottene blir late og søvnige og mye mye lettere håndterbare? Dette er jo forhold som enkelte dyr opplever ute i naturen, akkurat som kulde er det.

Jeg tviler på at Anita Iren vil flytte rottene sine inn bare fordi vi skriver det vi gjør, men vi får håpe at hun tenker litt på hvilke signaleffekter rotteholdet hennes har. Jeg er hvertfall ikke interessert i at tamrottehold i fremtiden skal være noe som folk holder på med utendørs. Jeg vil ha sofarottene mine, og jeg vil arbeide for at DE blir friskere. De skal kunne leve under mine betingelser, i min stue, som absolutt ikke holder kjøleskapstemperatur.

Panther

Post by Panther »

Det virker jo som om rottene ikke lider og at de har det bra i mine ører...men det er bare kanksje noe jeg hører. :?

Jeg synes at det er viktig å lære nye ting, jeg. Og det har jeg gjort her. Ikke det at jeg ville satt rotta mi ut. Men at rotter faktisk kan leve i en temp på under 15 grader, noe jeg ikke trodde var forsvarlig før.

Jeg synes det er helt greit at hun har rottene sine ute i garasjen, hvis hun synes at det er til fordel for rottene.
Jeg har da hørt om degus som lever i garasjen, og de kommer jo fra tørre, varme steder? Og hva med kaniner og marsvin, er det noe mer forsvarlig å hode de garasjen..?. Er litt forvirra her... :?

Jeg synes også at noen av de grunnene dere kommer med er litt tynne...Har ikke helt fått med meg hva som er så fryktelg galt..? Men kan jo få alt til å høres galt ut ved å vri å venne på det...
Det eneste jeg kan se som en grunn er at hvis noen kommer innom og leser denne linken og gjør det samme selv med "inne"-rotter... :roll:

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Det Heidi, og jeg og flere her prøver å forklare er jo at KJÆLEDYR ikke skal behandles på samme møte som husdyr... Det er heldigvis ikke så mange som velger å ha kjæledyrene sine ute i garasjer og fjøs, samme som at få har kyr og hester inne i stua.. :wink:
Mvh Ida S. Eggen

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Panther wrote:Men at rotter faktisk kan leve i en temp på under 15 grader, noe jeg ikke trodde var forsvarlig før.
men det er jo nettopp det... er det noe mer forsvarlig nå, bare fordi du har hørt om noen som har det?
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei igjen! Jeg har aldri sagt at jeg ønsker mine rotter ut av mitt hus! Jeg vil ha dem rundt meg. Jeg vil at de skal se meg på vei fra ett rom til et annet. De ser meg og får et "hei" når jeg går forbi. Det er slik det skal være. Jeg sammenligner IKKE rotter med prodksjonsdyr!!! Jeg har også ved flere anledninger sagt at jeg aldri ville tatt sjansen på eller følt det riktig å ha rottene mine noe annet sted enn inne i vårt hjem. Jeg er altfor redd for trekk, diverse sykdommer til det. De er også sosiale dyr somtrenger kontakt som jeg tror de færreste ville klart å dekke om de hadde bodd i garasjen. Når det er sagt ser jeg hele tiden på småendringer i mitt rottehold som kanskje(kanskje ikke) kan gjøre dem godt. Hva om det er viktig å forhindre for tørt klima? Hva om det er bedre for dem med en temperatr på 15-18 grader (og da snakker jeg IKKE om kalde grader!!) enn vanlig stetemperatr? Ikke vet jeg! For meg er etikken en soleklar selvfølge i dette og jeg har ingen problemer med å se forskjellene på kjæledyr og prodksjonsdyr. De skal behandles forskjellig! Det er ingen mening i noe annet!!! Fortsetter jeg med flere momenter nå, vil jeg nok gjenta med selv. Og det skal dere få slippe.
mvh

Guest

Post by Guest »

Bare et siste innslag før jeg kutter ut denne siden.
Hvem tror dere har det best av mine rotter som er ute med frisk luft, tørt og varm sovehus, stort bur, masse kos, god mat og masse friskt vann hver dag enn rottene til noen av dere som har dyrene i ei røykfyldt stue, med snakking, musikk og aldri fred?????

Takk for meg.
Dette var ikke noe sted for meg siden det sitter en gjeng med bedrevitende unger som kanskje har hatt dyr i tre fire år.

Ps. Men hvordan i helvete kan jeg slette profilen min her.???????

Locked