Rotter som kjæledyr.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Anita-Irèn wrote:Bare et siste innslag før jeg kutter ut denne siden.
Hvem tror dere har det best av mine rotter som er ute med frisk luft, tørt og varm sovehus, stort bur, masse kos, god mat og masse friskt vann hver dag enn rottene til noen av dere som har dyrene i ei røykfyldt stue, med snakking, musikk og aldri fred?????

Takk for meg.
Dette var ikke noe sted for meg siden det sitter en gjeng med bedrevitende unger som kanskje har hatt dyr i tre fire år.

Ps. Men hvordan i helvete kan jeg slette profilen min her.???????
Det er nok ikke unger du sitter å snakker med her ;) Våre yngste er vel ned i 11-12 år, men flere medlemmer er godt over 40 ;) Og som nevnt tidligere, det er ikke antall år, men evnen til å lære som er viktigst innen hold av kjæledyr, og ikke bare det heller ;) Hvis du spør Melody pent om å slette profilen din, vil hun sikkert mer enn gjerne hjelpe deg med det ;)
Mvh Ida S. Eggen

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Panther wrote:Jeg synes også at noen av de grunnene dere kommer med er litt tynne
Det jeg synes er tynt, er å trekke konklusjonen at rottene trives bedre i 15 (eller 5 eller -5) grader, at de har bedre helse, og at det er forsvarlig å la domestiserte rotter (ja, i mange hundre generasjoner!) bo i uisolert uthus om vinteren, fordi man har hørt om noen som gjør det, eller fordi man har hatt noen rotter som har overlevd dette. Gi meg en bunke obduksjonsrapporter og verifisert levealder på noen titalls rotter som har levd slik, så skal jeg ikke si noe på at dere trekker disse konklusjonene.

Panther

Post by Panther »

Ville bare si at jeg ikke har trekt konklusjoner enda...og jeg skjenner godt hvorfor Anita-Irèn vil melde seg ut herfra...

Men når noen kommer inn her og sier at rottene hennes har det kjempe bra og de lever i lave temperaturer, blir jeg interessert og vil lære mer...noe dere tydeligvis ikke vil...

Dette forummet bærer tydelige preg av det de som er her inne er mellom 17-25 år,(var ikke gjennomsnittsalderen 24?) og tror at alt de mener er rett... La også andre slippe til er det jeg sier... er det ingen andre som ser det her??

Dette handler ikke om hva vi SYNES, men om hva som er best for rotta. Og JEG er faktisk villig til å lære mer om dette fryktelige spennede dyret!
Bare et siste innslag før jeg kutter ut denne siden.
Hvem tror dere har det best av mine rotter som er ute med frisk luft, tørt og varm sovehus, stort bur, masse kos, god mat og masse friskt vann hver dag enn rottene til noen av dere som har dyrene i ei røykfyldt stue, med snakking, musikk og aldri fred?????"

JA!!

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Anita-Irèn wrote: Ps. Men hvordan i helvete kan jeg slette profilen min her.???????
Jeg har gjort det for deg...

Men jeg vil si en ting.. Dette er et diskusjonsforum og man må tåle en diskusjon.. Det vil alltid være flere sider av en sak, og man må tåle at mennesker har forskjellige meninger.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Panther wrote:Men når noen kommer inn her og sier at rottene hennes har det kjempe bra og de lever i lave temperaturer, blir jeg interessert og vil lære mer...noe dere tydeligvis ikke vil...
Var det noen som sa at de ikke ville vite mer om dette, da?
La også andre slippe til er det jeg sier...
Ingen har hindret noen i å mene det de vil her. Men jeg personlig liker at folk har argumenter som støtter det de mener. Å melde seg ut av diskusjonen er en merkelig måte å fremføre argumenter på... ;)

Panther

Post by Panther »

Jaja, samma det :wink:
No hard feelings? :wink:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

[quote]Bare et siste innslag før jeg kutter ut denne siden.
Hvem tror dere har det best av mine rotter som er ute med frisk luft, tørt og varm sovehus, stort bur, masse kos, god mat og masse friskt vann hver dag enn rottene til noen av dere som har dyrene i ei røykfyldt stue, med snakking, musikk og aldri fred?????"[/quote]


Begge deler faktisk . Rotter er tilpassnigs dyktige dyr og kan venne seg til det meste . :wink:


Anita Irèn: synd at du ikke triveds her, jeg kjenner mange andre som har gitt opp dette forumet pga dårlig oppførsel og diskusjoner om små bagateller . Det er slik det er i rottemiljøet . Uvitenhet , skaper ofte diskusjoner .
Misforstå meg rett , du har hatt rottene dine i granasjen/ute åver tid , å opplevd dette posetivt . Mens mange av oss andre ikke har prøvd å, vet ikke hvordan det vil gå . Fordi de er redde for og ta sjoansen . Og det forstår jeg godt , det er en rottes helse som står på spill .

Men om man kunne avle en linje med "ute-rotter" hadde jo det vært både posetivt og negativt .

Håper du får lest dette da , lykke til med deg og rottene dine :)

Guest

Post by Guest »

Som jeg sa er det vanskelig å vite 100% utten sykdomshistorien til rottene.
Er enig i også hva Heidi sa om forsknings resultater og odbuksjonsrapporter.
Har ikke funnet mye om dette tema forkningssider, men noe av det jeg kom over var at villerotter var mest aktive i tempratur Ca 19-27.
Som jeg sier syntes jeg det er spenende, men jeg ville alldri gjort det selv uten å vite 100% at det var det som var best for rottene.
Som det ble sagt så skal ikke privatpersoner ikke skal drive forskning,men de skal heller ikke sluke alt de leser det er viktig å være åpen for alt nytt(DETTE VIL IKKE SI AT NTF`S RETTNIGSLINJENER ER FEIL,DET VI VET IDAG SÅ ER DETTE DET BESTE Å LEVE ETTER).
Vi alle kan være uenige om små og store ting, å det er viktig for vi kan lære av allt.Men dette MÅ ikke gå utover helsa til rottene våre.

hilsen henrik olavesen

Ariadne

Post by Ariadne »

HENRIK OLAVESEN wrote: Er enig i også hva Heidi sa om forsknings resultater og odbuksjonsrapporter.
Har ikke funnet mye om dette tema forkningssider, men noe av det jeg kom over var at villerotter var mest aktive i tempratur Ca 19-27
rart... skal ikke vanlige tamrotter egentlig ha d litt kjøligere enn temperaturer opp til 27 grader? det er ganske varmt egentlig...

Guest

Post by Guest »

19 -27c er den tiden de var mest aktive, dette var noen forskere som fulgte en rotte familie i usa i et år.
Men om det er bedre for den med lavere en 27c er ganske sikkert.
Rottene har det bra når du syntes det er passe tempratur ca 23-25c.
De er ganske like oss de små,som jeg sier slik du trives å ha det, slik trives oftes også rottene det. :wink:

hilsen henrik olavesen

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

OK, da, jeg får vel trekke frem bibelen igjen ;)

Sitat fra "The Laboratory Rat" av Krinke (Ed), kap 4 "Husbandry", av Isabelle Allmann-Iselin:
The regulation of body temperature within the normal range is esssential for the well-being of homeotherms. If temperatures go outside the thermoneutral zone (over 29 oC or below 4 oC) adaptive mechanisms will be induced. [...] Thermoregulation in the laboratory rat has been reviewed by Gordon (1990), who states that the temperature range that allows optimal growth in the rat (20-26 oC) coincides with that of its behavioural preferences.
Ha i bakhodet at laboratorier ofte søker å drive så kostnadseffektivt som mulig, så hvis det var sjanser for at rottene trivdes like bra ved lave temperaturer så ville de ikke ha brukt masse penger på å holde dyrestallene oppvarmet. Alle anbefalinger jeg har sett for dyrestaller for rotter har ligget rundt 20-24 grader. Jeg tror ikke det er tatt ut av intet.

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Oi! Interessant diskusjon jeg har gått glipp av! Sånn har mine rotter det (jeg klarer ennå ikke å legge ut bilder..):

http://groups.msn.com/Fotogalleriet-DTF ... otoID=2196

Det var ikke helt ferdigbygget, men dette er uteslottet på sensommeren. Nå har de 250 Watts varmelamper (en til hver bur) i påbygget. De bor der fordi jeg får pusteproblemer av å ha de inne i stua (men en syk eller såret rotte får bo inne). Jeg koser en masse med de ute og det ser virkelig ikke ut som de mistrives!! Jeg har 4 jenter og en gutt som fyller 2 i mars, de andre er yngre. Gutten har vært forskjølet engang (og det kan de bli inne også!) og fikk behandling. Jentene har vært friske hele tiden. Påbygget er isolert og vindtett. Jeg har ikke hørt noe negativt om mitt rottehold.. Jeg har forresten lest et sted at rotter trives best mellom 10 og 22 varmegrader, men jeg skal ikke motsi bibelen din Heidi :wink:
Hilsen!
Rose

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Har du målt temperaturen i rottehuset ditt da? Vindtett, isolert og med varmelamper er noe helt annet enn å ha de i minusgrader.
Jeg har forresten lest et sted at rotter trives best mellom 10 og 22 varmegrader, men jeg skal ikke motsi bibelen din Heidi
Det kan du da gjerne gjøre, hvis du kommer med en referanse ;)

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Jeg skal montere thermometer inni burene. Jeg må bare finnen en løsning sånn at rottene ikke kan komme til og smake på thermometeren :wink:
Må sikkert montere den i taket da. Har en thermometer montert utforbi burene i påbygget og der kan det være minusgrader, men varmelampene henger sånn at de sikter inn i burene.
Må ta bilder engang. Samboeren min kaller det for Ratlight Distrikt :lol:
Vi kan sitte i sofaen og se på de gjennom vinduet og når vi banker på vinduet kommer de og se hva som står på :) Synes det er en aldeles bra løsning for allergikere.

Jeg skal prøve og finne referansen Heidi.
Hilsen!
Rose

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei Tusen takk Morgans for flott innspill! Høres ut til å være en fin løsning dere har fått til.
Jeg har 3 rotter som stÃ¥r i omtrent 15 plussgrader. De har bare stÃ¥tt der i ca. 3 mnd, sÃ¥ jeg har lite Ã¥ komme med annet enn at de spiser mer enn hva de gjorde før. Det er imidlertid en naturlig reaksjon i forhold til at alle dyr krever mer mat under kaldere forhold. Har hittil tenkt at siden jeg ser tydelig økt matbehov nÃ¥r de har det sÃ¥vidt varmt, vil jeg tro at de ikke kan ha det særlig kaldere nÃ¥r vanlig rotteliv og dyreetikk skal opprettholdes. Ut fra min erfaring gjennom mange Ã¥r med bÃ¥de "utedyr" og "innedyr"(andre dyr enn rotter tenker jeg på da), har jeg sett at det første man ser i kaldere dager er at matbehovet øker, videre skal ikke minusgradene bli veldig mange flere før de gjemmer seg og blir urolige, altsÃ¥ fryser. SÃ¥ ut fra min observasjon om økt matbehov allerede ved 15 plussgrader ville jeg tippe at et sted mellom 12 og 15 grader kan rotter tÃ¥le greit. Men jeg tror jeg ville måtte kraftig overbevises for å utsette dem for lavere temperaturer enn det. Om det ligger bedre helse for rotta i kjøligere levevilkÃ¥r er jo et annet spørsmÃ¥l.
Dette er selvfølgelig bare "synsing" ......
mvh

Locked