Alene-rotte

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Alene-rotte

Post by Irene »

Var litt usikker på hvilken kategori jeg skulle legge dette under, så jeg havnet her. I dag fann jeg den eldste jenta mi død i buret :cry2: Hun bodde i et bur sammen med en annen! I et annet bur har jeg 3 yngre rotter. Grunnen til at de to eldste ikke har fått bo med de 3 yngste, er pågrunn av aggressivitet, har rett og slett ikke ville tatt sjansen med noe spesiell introduksjon. + at den eldste jenta som er igjen alene nå er jeg rett og slett redd selv, spesielt når hun er inne å buret sitt. Hugger etter for alt og er et monster når det er mat i nærheten. Hun bodde nok alt for lenge i dyrebutikk, slik at den eneste menneskelige kontakten kom igjennom maten.
Så hva skal jeg gjøre nå ? La henne forbli en alenerotte, men er så redd for at hun skal bli ensom. Selv om hun ofte kunne krangle med burvenninna si, så var det ofte kos mellom de to. Men så er det om jeg skal introdusere henne med de 3 andre, men da er jeg rett og slett redd for liv :worry: eller at jeg lar henne være litt alene og la henne føle litt på ensomheten før jeg prøver henne hos de 3 andre ???? Er så usikker, men allikevel vet jeg hvor aggressiv hun kan være... :worry:
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Alene-rotte

Post by c00nan »

var hun aggressiv før burkameraten døde også?
Er nok ikke helt samme saken men da vi fikk rotter fra dyrebeskyttelsen begynte han ene også å bite da han kom til oss, men vi ga han tid og tok ikke etter han men lot ALLTID han komme til oss.. nå er han super sosial og klatrer og skal kose med oss. Og ingen biting! (tar fortsatt ikke etter han men..) :cheerful:

Du kan jo prøve å gi henne litt tid og kansje starte litt tillitstrening igjen :jepp:
er nok ikke så lett å miste venninnen, prøv å ha de yngre rottene i nærheten av henne også kansje? se om hun reagerer på de?
Eldste min har også vokst opp som dyrebutikk rotte helt alene men hu bare setter på plass de små skikkelig en gang så de skjønner hvem som er sjef også behandler hun dem pent etterpå

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Alene-rotte

Post by Marit Fosen »

Hvem var aggressiviteten rettet mot, mennesker eller andre rotter?
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Alene-rotte

Post by Anders Ruller'n »

Gi det tid. TID er ordet du leter etter når det kommer til introduksjon. Ikke la rotta stå alene siste delen av livet. Vi tok over ei rotte som hadde stått alene i 6 mnd. Den var neddopet av depresjon og apati. Den hadde det bedre hos oss i 3 mnd. før hun døde, men absolutt ikke noe godt liv til den stakkaren.

La de møtes på nøytral grunn som f.eks. senga eller sofaen. Det vil nesten ALLTID være krangling når nye rotter møtes. Vi har av 4 introduksjoner kun hatt en vellykket introduksjon første gangen. 2 voksen hunnrotter sammen, men med andre har det tatt opptil 3 uker.

Stort bur og flere soveplasser er en annen ting som er greit i større kolonier. Ikke la rotte leve de siste dagene alene. De er flokkdyr.

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Alene-rotte

Post by Irene »

Litt treg til å svare jeg ser jeg!

Men ja, hun har så å si vært aggressiv fra jeg fikk henne. Da jeg anskaffet meg denne rotta, hadde jeg to fra før, den damen som nettopp døde og en til. Denne introduksjonen gikk veldig bra :) den 3.rotten døde for en god stund siden.
Så hadde jeg "bare" disse to før jeg anskaffet meg 3 til. Da jeg skulle introdusere disse for de to jeg hadde fra før, var det angrep med en gang og den ene nye jenta havna med 2 store bittsår, dette tok bare et par sekunder. Etter dette ville jeg ikke mer, da jeg opplevde dette. Har hatt mange introduksjonen igjennom flere år, har vært igjennom både gode og dårlige introduksjoner... De to gamle ble dobbelt så store og gikk inn for å ta de.
Begge burene står rett ved hverandre, så de både lukter og ser hverandre hele tiden. Begge de to gamle har hele tiden vært veldig oppmerksom på de tre yngre.. Ofte jeg kunne se at de reise bust bare de så de tre yngre rottene, spesielt hun som døde. Hun som døde ble dobbelt så stor bare hun kjente lukten av de på "rotterommet", hun som er igjen er nok ikke så ekstrem.
De to gamle gikk veldig godt sammen, men kranglet ofte, spesielt da hun som er igjen nå fikk/spiste mat! Det er hennes mat og ingen annen sin virker det som. Hun som døde fikk ofte gjennomgå ganske hardt vil jeg si. Og det vil jeg ikke at de tre yngre skal få gjennomgå, de er så mye mindre enn gamla.

Så hun er ganske aggressiv mot både rotter og meg, når jeg skal få gitt mer mat eller bare inn i buret for å fikse på noe mens hun er der, løper hun mot meg for å "ta meg".
Vil såklart ikke at hun skal leve alene den siste tiden, men er det verdt å utsette de yngre for å prøve, og ende opp med både bitt og store sår ? Og i buret så hadde det (tror jeg) at det hadde blitt mye krangling bare de yngre hadde vært i nærheten av hun gamle om hun hadde mat i munnen eller at de nærmet seg matkoppen. På slutten her nå, mellom de to eldste, så måtte jeg inn med en ekstra skål for å begrense kranglingen.
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Alene-rotte

Post by WillyWonka »

Høres ut som en veldig kjedelig situasjon.
JEg vet ikke nøyaktig hva jeg ville gjort, men tror ikke jeg hadde satset på en ny intro. Når rotta er aggresiv og jeg er redd den, så vil jeg ikke være til nytte for de andre om den skulle gå til angrep...
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply