Rotte alene?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Rotte alene?

Post by Ginahr »

Hei!
Jeg og en vennine kjøpte oss to rottebrødre for ca. 4 mnd. siden. Hun tok den ene og jeg den andre. Vi kjøpte dem i dyrebutikk, og fikk opplyst at det gikk helt filnt og ha en rotte alene. Jeg hadde selvfølgelig lest meg opp på dette før innkjøpet, men damen i butikken virket som hun hadde god peiling og var flink å overbevise. Derfor gikk det sånn at rotta mi nå bor alene, og har gjort det siden jeg fikk han. Han har det veldig fint virker det som, og jeg bruker mye tid på han. Har får være en god del ute av buret, og blir veldig glad når han for komme ut :) Det er en dumborotte, og han er nå ca. 10 mnd. gammel. Har aldri bitt og er blitt veldig tam.

Nå i det siste føler jeg at kanskje det alikevell hadde vært best for han og ha en til rotte som selskap. Så jeg lurer egentlig på deres erfaringer angående dette? Er det "nødvendig" for meg å kjøpe en rotte til? Har han det okei alene? Og da om jeg skal kjøpe meg en til rotte, er det lurt og kjøpe en ung rotte, eller kan det godt være en eldre en? Gutt eller jente? Må de/han kastreres?
Litt mange spørsmål, men vil i grunn bare høre hva dere alle mener før jeg bestemmer meg helt :)
Takk for alle svar!!

Hilsen Gina

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte alene?

Post by wollf »

blir veldig trist av å leste at du har blitt så feilinformert i butikken du var i.
rotter vil nesten altid trives best sammen med andre rotter.
det er kun få få tilfeller hvor rotter trives best alene.

jeg vil anbefale deg å skaffe deg enten 1-2 unge rotter (hanner) eller en dame til han og så kastrere han.

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte alene?

Post by Ginahr »

wollf wrote:blir veldig trist av å leste at du har blitt så feilinformert i butikken du var i.
rotter vil nesten altid trives best sammen med andre rotter.
det er kun få få tilfeller hvor rotter trives best alene.

jeg vil anbefale deg å skaffe deg enten 1-2 unge rotter (hanner) eller en dame til han og så kastrere han.
Okei, så jeg kan ha to hanner sammen? De vil ikke krangle da?

Jeg skjønner nå at veldig mange mener at de må være sammen flere, så det er vel da best for han jeg allerede har og være med noen andre. Skal definitivt skaffe meg en til rotte! Får så dårlig samvittighet også når han er alene :/

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Rotte alene?

Post by Anniken.HH »

Hanner går fint sammen :)
Kan krangle litt i starten, men oftest går det seg til.
Hvis du har tenkt til å fortsette med rotter, kan det jo kanskje være en ide å kjøpe to unge hanner? Så du får tre?
Introduksjon mellom unge hanner og voksne går gjerne lettere enn mellom to voksne.
Det kan også være han er litt rar etter å være aleine så lenge, så introduksjonen kan ta tid. Da er det greit for den nye å ha en kamerat så lenge + du trenger ikke stresse med at hvis en av de to dør, så blir den ene aleine igjen :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Rotte alene?

Post by Marit Fosen »

Enda et eksempel på at en ikke bør høre på hva som blir sagt av ansatte i dyrebutikker.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte alene?

Post by WillyWonka »

Ginahr wrote: Okei, så jeg kan ha to hanner sammen? De vil ikke krangle da?
Jeg har bare hatt gutter :) På det meste har jeg hat 9 stykker sammen, og et går fint. :) hender det kan være krangling, men det kan det også være om du har ett bur med jenter. Men stort sett er det fint i buret :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte alene?

Post by Ginahr »

Takk for alle svar! :D
Jeg bestemte meg til slutt for å ta en ny rotteunge (gutt). Kommer til å ha rotter en god stund fremover nå, så den nye rotta kommer ikke til å bli alene lenge dersom den jeg allerede har dør..

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte alene?

Post by c00nan »

du for skrive en oppdatering på hvordan det går med de to :cheerful: lykke til

Post Reply