Anticimex :(

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Smulen
Pinky
Posts: 5
Joined: 08 Dec 2014, 12:10

Anticimex :(

Post by Smulen »

Hei!
Viste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, håper det var rett :/

Byggningen hvor jeg bor i har blitt invandert av, unnskyld meg, ekle brunrotter :( I følge naboen har dette vært ett problem som har vært flere ganger, og at de også denne gangen kom før jeg flyttet inn. Styreren snakket med Anticimex, og nevnte at jeg hadde tamrotter...

Anticimex svar? Tamrottene tiltrekker seg brunrotter!
Det har ingenting med at det stinker søppel utenfor og at byggningen er bygget slik det har vært problemer med tomrom inne i betongen som rotter kan lage bol i. Og at det heller ikke er noen rotter i den delen av bygget hvor jeg bor har ingen betydning.

Så da har styret bestemt at rottene må bort, innen 1. Januar! Jeg stresser veldig med å finne ett nytt sted for rottene, evt. å finne ett nytt sted å bo. Noe som ikke går desverre :( Planlegger å sende en mail til Anticimex å spørre om kilder med forklaring om dette. Jeg har værtfall aldri hørt noe om att tamrotter tiltrekker seg brunrotter :/

Noen som har noe informasjon om dette? Stemmer det?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Anticimex :(

Post by WillyWonka »

Jeg har hørt det motsatte, at tamrotter holder villrotter på avstand, men jeg har ingen dokumentasjon på dette.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Anticimex :(

Post by Milla »

Har hørt det samme som WillyWonka. At en flokk rotter holder seg unna en annen flokk med rotter...
Synes det er helt horribelt at de skal få deg til å kvitte deg med rottene, om de ikke selv kan dokumentere at rotter tiltrekker andre rotter!! :shocked:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Smulen
Pinky
Posts: 5
Joined: 08 Dec 2014, 12:10

Re: Anticimex :(

Post by Smulen »

Liten oppdatering:
Får ikke tak i Anticimex, hverken på telefon eller epost. Prøvd i en uke nå. :(

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Anticimex :(

Post by Milla »

Fant noen linker du kan lese på:
https://answers.yahoo.com/question/inde ... 250AATzuGW" onclick="window.open(this.href);return false;

https://answers.yahoo.com/question/inde ... 313AAokI2C" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.goosemoose.com/rfc/index.php?topic=4012783.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Smulen
Pinky
Posts: 5
Joined: 08 Dec 2014, 12:10

Re: Anticimex :(

Post by Smulen »

[quote="Milla"]Fant noen linker du kan lese på:
https://answers.yahoo.com/question/inde ... 250AATzuGW" onclick="window.open(this.href);return false;

https://answers.yahoo.com/question/inde ... 313AAokI2C" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.goosemoose.com/rfc/index.php?topic=4012783.0" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote

Tusen takk :)

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Anticimex :(

Post by c00nan »

hvis de kom før du flyttet inn har det vel ingenting med rottene dine å gjøre?
teit hvis du må kvitte deg med kjæledyra dine av den grunn..

Smulen
Pinky
Posts: 5
Joined: 08 Dec 2014, 12:10

Re: Anticimex :(

Post by Smulen »

Fikk svar fra Anticimex. Styret har likevel blitt enig om at alt dyrehold skal bli forbudt. Jeg er den eneste som har dyr nå, å må omplassere dem :( Visstnok så er dette noe "alle" vil, å de vil ikke endre mening :(

Svaret fra Anticimex, tenkte jeg skulle legge det ut her slik at andre som skulle havne i en lignende situasjon kan bruke det.

Hei Ellie,
Vår biolog har sett på din henvendelse:

Jeg tror ikke det stemmer at tamrotter tiltrekker seg ville rotter.
Rotter er territorielle, det vil si at de forsvarer sitt område mot fremmede rotter. De har luktestoffer som i pelsen som de gnir inn i de områdene de ferdes mye, dermed vil det lukte av den lokale rottestammen som bor der. Da vet andre rotter at her er det opptatt, dersom de likevel kommer på besøk må de regne med å måtte sloss og drepe den dominerende hanrotta som bor der fra før for å overta territoriet.
Derfor vil rotter helst søke seg til områder der det ikke er rotter fra før, da får de være aleine om maten og området.
Unge hunnrotter vil kanskje kunne bli akseptert dersom de kom inn i en annen familie titt territorium, da de kan bli med i den dominerende rottas harem, men unge hannrotter er aldri velkomne.

Tamrotter har de samme luktstoffene som ville rotter. Derfor tror jeg at i praksis har det ingen betydning for de ville rottene i bygget om du har tamme rotter. Skulle det ha noen betydning vil det være at de ville rottene oppfatter at bygget er opptatt og ikke kommer inn.

Andre burdyr er det vanskeligere å uttale seg om, men jeg tror ikke det stemmer at det er burdyrene som tiltrekker seg rotter. Derimot ser vi at der det er burdyr kan det ofte være matsøl, og det tiltrekker seg rotter. Dette er noe vi har sett en del ganger, og det kan sikkert være bakgrunnen til den uttalelsen som har kommet fra oss.

Som konklusjon kan vi si at dersom du har god renhold og hygiene uten matsøl, og at dyrematen er plassert slik at rotter ikke får tak i den, betyr burdyr ikke noe fra eller til for rotter som kommer utenifra. I så fall kan du beholde burdyr med god samvittighet. Det er maten rottene søker.

Vennlig hilsen
Stein Norstein


Uansett vil jeg si takk for støtten :)

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Anticimex :(

Post by Milla »

Men kan du argumentere ovenfor styret at rotter har en veldig kort leveperiode, og i hvert fall få beholde disse til de blir gamle og dør?
Hvor gamle er rottene dine nå?

Bra at selskapet svarte deg. Dette handler jo ikke kun om maten med rottene, men også menneskematen. Så her er det menneskene som må skjerpe seg!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Anticimex :(

Post by Milla »

Gjennomsnittlig levealder på en rotte er kun mellom 18 og 24 måneder ;)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Anticimex :(

Post by wollf »

Eier du?

Smulen
Pinky
Posts: 5
Joined: 08 Dec 2014, 12:10

Re: Anticimex :(

Post by Smulen »

Jeg leier, så har egentlig ikke så mye jeg skulle ha sagt. Jeg sa heller ikke at det var rotter jeg hadde da jeg flyttet inn, bare at det var burdyr. Styrelederen har vel sett etter grunner til at jeg må kvitte meg med dem helt siden hun fikk høre at det var rotter. Jeg ser etter ett nytt sted å bo, men leier utrolig billig her så tviler jeg finner noe som blir aktuelt :( Det stinker søppel utenfor, som jeg antar er grunnen.

En på 3 år og to som er 9 måneder. Bekymrer meg litt for å omplassere den eldste, merker at han begynner å bli gammal dessverre :( Jeg skal fortsette å snakke med styret, ellers har jeg også funnet ett passende midlertidig sted for dem. Nesten helt sikker på at om det var en chinchilla eller noe annet "søtt" og "akseptabelt" så hadde de sikkert ikke sagt noe på det :(

Skosnor

Re: Anticimex :(

Post by Skosnor »

Hei på du, opp med humøret.

Dette er en rimelig klar sak juridisk sett. Dersom du har dyr idet forbudet mot dyrehold innføres, så har du krav på å beholde dyret. Dette fordi et forbud er urimelig uten en utfasingsperiode.

http://www.advokat-hoie.no/publikasjone ... tleie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Link til en advokat som beskriver loven og rettspraksis veldig lettfattelig. Legg spesielt merke til at dettegjelder både eiere og lesere av boligenheter. Ettersom Anticimex hargitt deg dokumentasjon fra biolog på at rotter er territorielle mht. lukt/markeringer, så har du helt klart retten på din side :)

Pål

Post Reply