da har jeg fått rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
erisjenta
Pinky
Posts: 1
Joined: 07 May 2015, 20:28

da har jeg fått rotter

Post by erisjenta »

da har jeg fått meg rotter omplasseringsrotter ei fra dyrebutikk og ei rex jente tamme begge to men her kommer spørsmålene mine.

når jeg fikk dem så bokstavelig talt var hele buret fullt av tiss så ikke ut som det noen gang har blitt vasket og allt av utstyr inni der var spist opp og nedpissa. jeg har nå byttet ut det meste av inventar samt skrubbet ned hele buret og rottene er badet, skal å ha de med på en helsesjekk mandag bare for å sjekke generell helse på dem begge to, de var å ganske tynne begge to så har kastet inn masse godbiter. omelett. grønnsaker. bananlapper og sånne ting. lurer på om jeg har gjort allt rett. og ja hu ene nyser litt også å ser litt pjusk ut det kommer litt porfyrin ut av øyne og nese. ringte dyrlege og han sa at se det ann over helga, men tar dem til en sjekk alikevel til mandag.

vil veldig gjerne få noen tips å råd om rottehold da jeg trenger oppfriskning etter mange år uten rotte, lurer også på å skaffe en til to til men først skal disse vere friske før det kommer fler.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: da har jeg fått rotter

Post by malap »

Så fint at du har tatt de til deg! :cheerful:

Synes du gjør rett i å reise til veterinæren og ta en skikkelig helsesjekk.
Jeg ville vasket ned bur og inventar (hvor stort bur har de?) som du har gjort, badet rottene, satt inn masse hengekøyer, tuneller, rør etc.
Bestilt dette foret: http://tamrotter.com/?page_id=679
Og gi diverse grønnsaker og litt frukt, pasta kan de få, kokt ris, poteter, knekkebrød/tørket brød (er en matliste her inne). Kanskje noe med litt fett også hvis de trenger å legge på seg (frø, nøtter), men ville ikke gitt for mye av det. Sikkert noen andre som har gode tips angående det her. Men de vil nok også legge mer på seg når de får et skikkelig kvalitetsfor og når de trives bedre :cheerful:

Jeg tok i mot en rotte for noen mnd siden, lignende tilfelle; møkkete bur, rotta var møkkete, litt tynn (men lagt på seg nå som hun får RM1 foret, og det jeg nevnte over), nøs og klødde en del, var hos veterinæren og fikk en spesialsjampo for uren hud som jeg badet henne med, og dråper i nakken mot parasitter (i tilfelle). Kløingen og nysingen kom nok også av stress og mistrivsel. I tillegg så fant jeg ut at hun reagerte litt med porfyrin når hun fikk avispapir i buret, så det sluttet jeg med. Nå er hun helt fin både i hold, i pels, ikke noe kløing og veldig lite nysing :cheerful:

Jeg synes det høres ut som du allerede har gjort en god jobb :cheerful: Lykke til med de små!
Malena

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: da har jeg fått rotter

Post by kikky »

Så bra at du kunne gi noen jenter ett nytt hjem og bedre stell :cheerful: . Porfyrin kan komme av stress, som av å bo i møkkete bur, nytt hjem, sykdom osv. Et veterinær besøk er å anbefale hvis hun ser pjusk ut, det kan komme av sykdom, midd/lus eller feilernæring. Støvfritt strø og godt tørrfôr(trenger absolutt ikke være rm1), jeg bruker rat & mouse complete selv, + grønnsaker, frukt og litt fisk/kylling. Pass på at ingenting er saltet eller krydret.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply