Her er mine nye rotteunger!!!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Sidney

Her er mine nye rotteunger!!!

Post by Sidney »

Lurer på om dere vet hva de jentene er? de er søstre=) Forslag til navn?

http://www.enjoydiary.com/sidney

Charmed

Post by Charmed »

har noen navn her, men hvet ikke om du liker de da ;)


Kida

Ibenholdt

Bira

Mina

Kathinca

Minlin

Charmed ;)

Niu

Emma

leeloo

lilla

cici

dolla

amber..

hvet ikke om du likte de, men det var de jeg kom på i farta, dere andre for komme med forslag dere også da ;)


hilsen mais gjengen ;)

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Oj, de var små! Hvor gamle er de? Men gratulerer da! :D
http://www.20000-names.com/ Mange spennende navn med betydninger.

Sidney

Post by Sidney »

de er 5 uker om 2 dager...!!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Og da får vi vel minne om at de skal helst bli hos mor til de er fylt 5 uker. I enkelte tilfeller kan de tas fra før, men i slike tilfeller er det lurt å be om en ordentlig begrunnelse. I tillegg er det best for ungene at de blir hos mor til de er over 80 gram. Hva veier dine?

Sidney

Post by Sidney »

jeg kjøpte mine i en dyrebutikk på dyrego zoo på gjøvik, og trudde da at de var helt passe alder, men da er de egentlig for små til at de burde selge dem..de veier 50 gram....det var lite hvis de egentlig bør veie 80 gram..Er det noe jeg må være ops på da? Siden de er så små?

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

På siden din sto det at de var 4,5 uker gamle når du kjøpte dem, hadde butikken nettopp fått de inn da? Er større sjanse får at de blir syke eller ikke har lært viktige ting av moren sin når de blir tatt fra henne så tidlig. Sier det bare sånn at du er klar over det :) De var veldig søte da :wink:

Sidney

Post by Sidney »

Dyrebutikken sa de hadde bestillt dem fra sverige. De kom på onsdag, de sa de var 4,5 uke da....Får bare passe ekstra på dem og være ops på ting=)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Ut ifra bildet ville jeg gjettet at disse rottene kun er 3 uker gamle, de er så utrolig små, og det ser ut som om de har den pelsen rotteunger har når de er 3 uker gamle. Håper det ikke stemmer.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Kanskje du skulle spørre butikken om papirer eller om de har noe bevis på at de er 5 uker gamle? Er veldig synd for deg hvis de var så små som 3 uker gamle! Si ifra til butikken at 4,5 uker er fortidlig! Det er mange dyrebutikker som trenger opplæring! :-x

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

§ RatGirl §: Jeg tviler på at butikken kan skaffe eksakt fødselsdato for rottene. I Sverige er det noen steder som masseavler flere smådyr og sender til dyrebutikker i Sverige og Norge. Dyrebutikkene kan velge om de vil ha unge eller gamle rotter og evt. velge bort en farge hvis den er vanskelig å selge, som for eksempel pink eyed white. Mer info om rottene er det vanskelig å skaffe.

Sidney: Rottejentene dine er kanskje yngre enn det dyrebutikken har sagt til deg. Det er jo ikke alle nybegynnere som ser tegnene på at rottene er for unge like lett, så dyrebutikken prøver seg siden de har erfart at rotter som ikke blir solgt mens de er små blir sittende helt til de må gis bort som slangefôr eller et eller annet (for å sette det på spissen). Det var jo også en innehaver av en dyrebutikk i Trondheim som hadde uttalt at rotteunger eldre enn 3 uker egentlig var for gamle til å komme til butikken.

Hva skjer når ungene blir tatt fra mor for tidlig? Jeg føler jeg har skrevet om det ganske mange ganger før, men det går nok fortere å nevne noen punkter, enn å søke fram tråder. Men Sidney, du kan godt søke på rotteunger, unge rotter, næring osv.

Morsmelk er viktig for rotteungene og hvis de har fått i seg for lite av dette, har de kanskje næringsmangel. Selv om rotteungene har begynt å gnafse i seg tørrfôr og drikker vann fra flaske, får de fortsatt mye næring igjennom morsmelken.

For lite næring kan for eksempel føre til at de ikke får vokse normalt, at immunforsvaret deres ikke er godt nok utviklet slik at de fort blir syke og siden de er blitt tatt fra mor for tidlig har de ikke fått skikkelig rotteoppdragelse og det er ikke sikkert de vil takle alle sosiale situasjoner like godt som en rotte som fikk bli hos mor fram til den fylte 5 uker.

Det du kan gjøre er å gi rottene tilleggsfôr. Er du usikker på hva du bør gi, men er opptatt av at de bør få noe med god og riktig næring, bør du bestille RM3 fra NTF http://www.tamrotter.com/linker/link_sds.php og i tillegg gi babygrøt og/eller soyamelk. Det varierer litt hva rottene liker best. Dette er alternativet jeg anbefaler deg, fordi du med RM3 er sikret at rottene får i seg den næringen de trenger.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Du har vel ikke fått svar på hva rottene dine er ennå?

Nå er det jo ikke verdens beste kvalitet på det bildet du har lagt ut fra mobilen din, men begge har vel rosa øyne? Jeg vil tippe at begge jentene er champagne (hvis de har rosa øyne), selv om den "helfargede" er mørkere enn den andre.

Den lyse er champagne striped husky.

Tegningen hennes ligner denne:

Image
Rotta på bildet er en black striped husky som heter Rottulf.

Fargen hennes ligner denne:

Image
Rotta på bildet er en champagne striped husky som heter Lime.

Når det gjelder tegningen på den som er helfarget over, så spørs det på magetegningene, men mest sannsynlig er hun berkshire.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Sidney

Post by Sidney »

bare 3 uker??? hjelpe meg... !!!! ja begge har rosa øyne...har ikke fått snakket med de jeg kjøpte dem av...når jeg kjøpte dem...spurte jeg om de hadde papir på hvor gamle de var..men det hadde de ikke, men da skal jeg få dem til få tak i det...for å være helt sikker på alderen... morsmelkerstatning...får en kjøpt det for rotter, el må jeg bruke slik en kan få kjøpt for kattunger??? babygrøt..maisgrøt?

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Vi har kjøpt inn RM3 til våre to knøttiser, Rim og Sludd, dessuten får de masse frukt, grønnsaker og fullkornsvelling (skulle kjøpe babygrøt... :oops: ). De propper i seg og vokser som bare det, Sludd la på seg 23 gram på to dager. :shock: Har lest flere som anbefaler babygrøt og det ser ut til å gjøre våre "små" skjønne bebiser godt.

Så bildene av dine små, så nyyydelige. :rottehode: Morsomt å se hvordan bebiser bare blir større og større, nesten som på tegnefilm. :D
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Kanskje det hadde vært en ide å lage en liste over dyrebutikker som selger rotter under 5 uker? At man kunne "true" eller si til de dyrebutikkene at nå melder jeg fra om dere til Norsk Tamrotte Forening og får dem til å skrive dere opp på en liste som alle kan se og som det ikke er så bra å stå på. Vise dem at vi kan gjøre noe og at det ikke lønner seg å kjøpe inn rotteunger under 5 uker? Eller er det noe annet man kan gjøre?! Annet enn å ikke kjøpe der, for det er det jo mange som gjør uansett...
Er så dumt hvis de som kjøper får syke og svake rotter og tror at alle rotter er sånn... :(

Locked