Ny rotteeier

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotteeier

Post by Antitvist »

jilleide wrote:
Antitvist wrote:Et spørsmål til, lurer på hvorfor de 'små' biter meg? De kommer bort for å hilse, ser fingeren min og legger tenna på som om de tror det er mat, men så innser de det ikke er mat. Er dette normalt? Det er ikke er ordentlig bitt. Prøver å få dem til å stole på meg, så jeg prøver ikke å røre dem eller noe.
Jeg ville ikke ha bekymret meg dersom de ikke tar virkelig tak. Det du kan gjøre er å ikke ta bort fingen og bare knipse eller lage en liten piip lyd, dersom du vil prøve få dem til å stoppe.
mine rotter gjør det en sjelden gang, men jeg lar dem bare så lenge de bare sjekker og ikke biter for å bite :)
Ok, tusen takk! :)
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotteeier

Post by Antitvist »

Har ett spørsmål til. Er jeg nødt til å gi dem ny mat hver dag? De velger ut favorittene dems og jeg synes det blir dumt å kaste resten. Jeg fyller på mer mat hver dag, slik at de at nok å spise.
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

utmeldt

Re: Ny rotteeier

Post by utmeldt »

Kva slags mat gir du? Eg ville ha skifta ut maten for kvar dag. Rotter sorterer ofte ut sine favoritter, og spiser kun det de liker om ein bruker blandingsfor med ulike biter. For å unngå dette kan ein gi mat med like biter som f.eks RM1, Oxbow eller Rat Complete, og heller bruke blandingfor som snacks. :)

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Ny rotteeier

Post by malap »

Det er helt normalt, de bruker tennene for å bli kjent med og undersøke ting. De bruker det på en måte som vi bruker hendene, det må de få lov til! Det er ikke for å bite deg at de gjør det, da hadde du nok bitt bitt til blods allerede. Det er veldig fint at de er nysgjerrige! Noen gjør det en del i starten, vanligvis avtar det etterhvert. Men hos noen kan det vedvare mer eller mindre, de er forskjellige. Jeg har ei som ser dårlig og er usikker, som bruker tennene mye og kan ta litt hardt i. Men hun har aldri bitt meg til blods. Hun gjør det nok for å ha litt kontroll på omgivelsene sine "Hvem er det her?", "Hva er det her? " etc.
Et napp kan også være en advarsel, men du må se an situasjonen. Kommer de bort for å snuse og napper. Eller kom du kanskje litt brått på så de skvetter.

Det er en veldig fin side om hvordan rotter bruker tennene sine og hvorfor som jeg kan finne fram til deg, men da må jeg komme meg på en pc snart ; )
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Ny rotteeier

Post by malap »

Antitvist wrote:Har ett spørsmål til. Er jeg nødt til å gi dem ny mat hver dag? De velger ut favorittene dems og jeg synes det blir dumt å kaste resten. Jeg fyller på mer mat hver dag, slik at de at nok å spise.
Jeg gir RM1 til mine, og skifter ikke alt hver dag. Det er mye de går og gjemmer og vil lagre til senere. Men jeg fyller på hvis det trengs og hvis de lagrer i doene (som de ofte gjør), så kaster jeg det som ligger der når jeg skifter i doene, eller hvis det ligger i et hus/i en køye jeg må skifte på. Ellers så kaster jeg ALT av matrester når jeg vasker buret hver 4. dag. Fersk mat (grønt,frukt,pasta,ris osv.) legger jeg inn på kvelden og fjerner rester på formiddagen.
Malena

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotteeier

Post by Antitvist »

Okei, tusen takk for svarene, det hjalp utrolig mye :)
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Ny rotteeier

Post by malap »

Om hvordan rotter bruker tennene sine:
http://www.joinrats.com/EarningTrust/RatsUsingTeeth/

Og tillits trening:
http://www.joinrats.com/EarningTrust
Malena

Post Reply