Rotter på rømmen..

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Masja

Rotter på rømmen..

Post by Masja »

Uff og uff!
Begge rottene våre er forsvunnet, og vi kan ikke finne de igjen! Jeg oppdaget i går kveld at rottene ikke lå å sov i "hengekøyetunellen" sin slik jeg trodde, men at de rett og slett ikke var i buret. Vi endevendte hele leiligheten, tittet i alle esker, poser, under sengen etc. etc., men uten noe resultat. Vi har satt ut mat i alle rom, men maten er ikke rørt. Jeg regner derfor med at de må ha klart å komme seg ut av leiligheten, og ut i gangen, siden de ikke har vist seg til nå (leiligheten er knøttliten så det er begrenset med steder hvor de kan gjemme seg). I gangen er er det fire/fem loftsboder som de med letthet kan komme seg inn i. Har sjekket loftsboden vår (litt vanskelig å sjekke naboenes), satt frem mat og vann og satt buret ut i gangen. Men maten er enda ikke rørt, så jeg begynner jo å bli ganske bekymret. De må jo begynne å bli ganske sultne nå, dersom de gjemmer seg et sted, så jeg skulle tro at de ville hive seg over maten. Er det noen som har noen lignende erfaringer? Tips/råd?

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Råd og råd...Vet ikke helt, men den ene rotta vår, Silver, er ofte borte vekk. Er sikker på at han gjør seg usynlig noen ganger og smetter ut dørene når vi går rundt i leligheten. Han går som regel og legger seg et lurt sted, og kommer frem mange timer senere. Det er ikke lite bekymring han har voldt oss, for å si det sånn. Han kan være bak komfyren, oppå ei hattehylle (inni ei lue), inni kleskapet, bak varmtvannstanken har vært en favoritt...

Det eneste man kan gjøre er som du: lete og sette fram mat og buret.

Krysser fingrene for deg!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Når så du dem sist i buret? Det kan hjelpe å vite hvor lenge de kan ha vært borte i verste fall. Mitt beste råd er å sette deg ned et sted og sitte heeeelt stille, gjerne i en halvtime eller mer, og lytte etter lyder. Hører du ikke noe, flytt deg til et annet sted og gjenta. Er rottene i nærheten vil du før eller siden høre dem.

Masja

Post by Masja »

Takk for tips. Maten som jeg har lagt ut er fortsatt ikke rørt. Jeg har heller ikke hørt noen lyder, men skal ta en tur ut i gangen og forsøke å lytte ordentlig etter om jeg kan høre noe. Det er vanskelig å si hvor lenge de kan ha vært ute, men i verste fall var det en eller annen gang i går natt at de klarte å komme seg ut av buret. Jeg var så sikker på at de lå inne i tunellen sin og sov (det så akkurat ut som to rotter, men det viste seg at de bare hadde stappet hengekøyen full av avispapir), at jeg ikke tenkte noe over at de kanskje ikke var i buret. Men jeg kan ikke huske om jeg faktisk så rottene i går, og det kan ikke samboeren min heller. Så i verste fall har de nå gått uten mat og vann siden en eller annen gang i går natt! Hvor lenge kan rotter klare seg uten mat og vann? Det begynner vel å bli ganske kritisk for de nå dersom de gjemmer seg et sted. Er det vanlig for rotter at de gjemmer seg, og så ikke kommer ut igjen, selvom de er sultne? Eller blir kan de bli så redde når de er på et nytt sted at de ikke tør å komme ut? Jeg synes det er litt rart at de ikke har rørt maten, dersom de er et sted i nærheten. En mulighet er jo at de kan ha kommet seg ned trappene på en eller annen måte, og så kommet seg ut. Men synes det virker litt lite sannsynlig at de skulle klare å komme seg ned tre bratte trapper helt alene (vi bor på loftet). Jeg tviler på at de er et sted i leiligheten, siden vi ikke har sett eller hørt noe til de til nå.

Masja

Post by Masja »

Uff! Har vært en tur ut for å lytte, men kan ikke høre noen rottelyder. :( Så håpet begynner vel å svinne for om de noengang kommer tilbake. :cry:

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Hvordan går det? Har du sett/hørt tegn til dem?

Guest

Post by Guest »

Tror du må ta deg en prat med naboene..

Masja

Post by Masja »

Rottene er fortsatt sporløst forsvunnet. :( Har litt dårlig samvittighet for at vi ikke passet godt nok på slik at de klarte å komme seg ut, og for at vi ikke har klart å finne de ennå. Jeg aner jo ikke hva som kan ha skjedd med de, og det er ikke noe hyggelig å tenke på.

Nemi

huff!

Post by Nemi »

huff! kjipt å lese om dette! hvordan har de gått? ikke noe enda?

min forsvant en gang, var borte i et døgn vel (da venninna mi hadde den), men fant henne under sofan... sittet stille og ikke blitt sett en hel dag!

håper det går bra for dere!

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

jeg mista også rotta mi en gang. bodde på internatskole, og vi som hadde rotter hadde et rom hvor de var, og alle som ikke likte rotter syntes selvfølgelig det var morro og slippe løs disse :roll:

så en dag fant jeg buret mitt med bare 2 rotter istedet for 3. lette etter Santa både høyt og lavt og konkluderte meg frem til at hun var død noen dager senere. dette rommet var i den ene enden av et nedlagt fjøs, så enten har hun vært en plass i fjøset, eller på utsiden, for 4 dager senere ble hun funnet på det ene internatet 100m fra fjøset, under senga til ei som IKKE likte rotter. det var sol og varmt så hun hadde åpnet døra og inn pilte noe lite og grått :)

så jeg syns ikke du skal gi opp å finne rottene dine ennå, men vær så snill for deres skyld å ta en snakk med naboene om du kan få kikke i bodene dems. har noen av dem katt forresten? eller hund for den saks skyld.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Masja

Post by Masja »

Jeg tviler sterkt på at rottene kan være ute i gangen. Veggene i bodene er kun "gjerdenetting" (altså med store hull), så det er ikke noen tette vegger mellom bodene. Jeg har både hørt etter og tittet inn i bodene (som ikke er så veldig fulle av ting), men har verken sett eller hørt tegn til dem. Dessuten har vi både lagt ut mat og satt ut buret i boden vår. Dersom de var der ville jeg tro at de ville finne maten og buret. De må jo bli veldig sultne etterhvert, og de har jo ikke akkurat noe problem med å finne mat vanligvis. Eller kan det hende at de blir så redde av å være på et nytt sted at de ikke tør å komme ut? Er det noen som kan litt mer om rottepsykologi enn meg som vet?
Jeg har ikke så veldig lyst til å si noe til naboene siden så mange mennesker har så negative holdninger til rotter. Jeg kjenner dem jo ikke i det hele tatt og har ingen anelse om hvordan de vil reagere, men kan jo i verste fall risikere at folk setter ut rottefeller og rottegift. For alt jeg vet kan det være noen at noen av naboene rett og slett har tatt livet av dem i den tro at de var villrotter. Etter å ha lest og hørt så mange negative reaksjoner på rotter er jeg blitt ganske dessilusjonert må jeg si. Hadde jeg sett noen tegn til at rottene var i en av bodene hadde jo saken stilt seg annerledes, men siden det virker så lite sannsynlig at de er der i det hele tatt er jeg litt usikker på om det er verd risken. Samboeren min synes ikke at vi skal si noe til naboene.
Jeg tviler på at noen av naboene har hund eller katt. Jeg har ihvertfall ikke sett noe til det, så i så fall må det være innekatter. Men det er jo mange katter rundt i nabolaget. Dessuten er det lagt ut rottegift både utenfor huset vårt og i kjelleren, og også utenfor mange av de andre bygårdene rundt i strøket.
Kontaktet dyrebeskyttelsen i dag i et desperat håp om at noen hadde funnet de og levert de til dyrebeskyttelsen, men selvfølgelig hadde de ikke fått inn noen rotter. Jeg var også en tur ned i kjelleren og lette, men fant selvfølgelig ingen rotter der heller.
Dette er jo kjempetrist og jeg føler meg ganske fæl som ikke passet godt nok på de.

lanze

Post by lanze »

Alle kan være uheldig.
Hørte om ei jente i dag som hadde mista rotta si.. den fant hun under vamtvannstanken etter flere dager på rømmen..

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

mine setter seg også under varmtvannstanken...slår ikke feil...mangler jeg en rotte etter de har vært ute vet jeg hvor jeg skal lete.


har du tenkt på at hvis du hadde fortalt naboene dine at dette var snille, tamme rotter hadde du kanskje forhindret at de tok livet av dem hvis de fant dem? forutsett at de ikke har gjort det da. men jeg håper for rottenes skyld at de fremdeles er innendørs og at du finner dem snart!
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Elisabeth

Post by Elisabeth »

Rotten til venninden min hadde stukket av når hun var på cafe uten at hun merket det. Den hadde sittet en uke oppå gardinstangen og spist gardin før noen oppdaget den og hun fikk den tilbake. Så uansett hvor de er så kan rotter overleve av å spise de merkligeste ting.

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

Noe nytt Masja? Håpe-håpe.
Maria H.

Locked