Har overtatt ansvar for en fremmed rotte, trenger hjelp

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
KarinaTT

Har overtatt ansvar for en fremmed rotte, trenger hjelp

Post by KarinaTT »

I forbindelse med jobben min så har jeg endt opp med å passe en rotte på ubestemt tid. Men jeg vet ingenting om verken eieren eller denne rotten!

Rommet rotten ble funnet i var svært rotete og ganske skitten. Rotten virket i fin form, tam og ikke redd, men var og er noe slapp. Tror den har blitt behandlet bra, men usikker på om den har fått rett type mat o.l.

Jeg lurer på om den er slapp fordi den er overvektig eller gammel? Eller fordi den har spist lite siste dagene? Har bare eid hetterotter før, men denne virker nokså anderledes: den er stor og hvit med grått/brunt på ryggen. Den virker temmelig tykk, men kanskje den skal være slik?

Er og redd for at den aldri har fått tørrfor eller drukket vann på flaske, for den virker ukjent med begge delene. Det eneste den har spist de få timene jeg har hatt den, er noen erter.

Lurer også på om den kan føre med seg smitte, siden leiligheten den ble funnet i virker svært sjuskete. For eksempel lus?

Håper noen kan besvare spørsmålene og gi meg noen råd.

Vennlig hilsen Karina :?

[/img]

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Hmm...lurer på om jeg ville tatt rotten en tur med til dyrelegen for å sjekke etter evt parasitter og slikt. Har erfart selv at eksempelvis ringorm kan smitte over på mennesker.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei!
Jeg tror kanskje jeg ville bare vurdert dette noen dager. Tilby henne ordentlig rottefor, finnes mye rottemat spesietl beregnet for rotter i dyrebutikker. Om hun ikke vil drikke av flaske, drikker hun kanskje av en skål?
Jeg kaller det "hun", men hvilket kjønn er det?
Slik at tykkheten ikke omdannes til mange rotter om noen få dager, mener jeg. :)
Mine gamle rotter blir ofte litt mer lurvete i pelsen, mister en del dekkhår. (de tykkere og blanke hårene, slik at pelsen fremstår som mer ullen) De kan bli litt "skarpe" over ryggen. Det er også ofte syke rotter. Det er vel også ikke så ofte at gamle rotter er for tykke. Er vel derfor kanskje ikke trolig at denne rotta er slapp pga alderdom. Tror mest på at rotta trenger ro, mat og drikke.
Men dette blir selvfølgelig bare synsing, og rotta må jo spise ellers er det jo noe galt. Men jeg tror jeg ville ha sett det an noen dager før et evt dyrlegebesøk.Men la det ikke gå altfor lang tid, da ting skjer fort med slike små kjæledyr.
Jeg overtok ei rotte for en tid tilbake som jeg hadde store problemer med å få til å drikke. Han kviknet til når det ordnet seg.

Når det gjelder utøu i pelsen hadde ikke det bekymret meg med mindre du ser småsår eller andre mindre hyggelige ting i pelsen på den. Du kan jo gi den et bad hvis du synes det virker riktig.
Lykke til!
mvh Julie

Guest

Post by Guest »

hvor fant du den forresten?

KarinaTT

Bedre nå, men..

Post by KarinaTT »

Hei, tusen takk for svar:-)

Når jeg fant rotten så lå den på en tom hylle i et klesskap og døste..

Rotten, som viste seg å være en hanrotte, er i finere form nå. Den både drikker vann og spiser rottefor. Men er fremdeles litt slapp. Men den er nok ganske overvektig (kanskje blitt feilernært? Fått samme junkfooden som eieren spiste?) Så kanskje det er derfor den er slapp?

Hvis jeg gir den hovedsakelig rottefor og grønnsaker, tror dere den vil gå ned i vekt? Hvor mye for skal jeg gi den hver dag sånn cirka? Den er voksen, og antagelig litt eldre.. Jeg tror den spiser mer enn normalt nå..

Finner ingen spor etter lopper, lus o.l. Men fant et sår, det var bare en rød flekk gjemt mellom hårene. Men det ser ut som det er begynt å gro og at det ikke er noe infeksjon i det.

Skal i hvert fall vente noen dager og se, og eventuelt over helga dra til vetrinær og få den undersøkt.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Sikkert lurt å få den sjekket av vet. Kan anbefale deg å lese faq'en min, der står mye nyttig om hvordan det er å ha rotte.
Jeg kan også godt ta en titt på ham om du bor i Oslo-området :)

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Om du skaffer et seriøst rottefor, står det helt sikkert på pakka hvor mye mat rotta skal ha.
Julie
Last edited by Julie Erlandsen on 15 Apr 2005, 23:58, edited 1 time in total.

Kaina TT

?

Post by Kaina TT »

Hei, tusen takk for tilbudet, så bra folk bryr seg:-) Men fikk besøk i dag av ei som har rotter selv, og hun syntes rotta ser fin ut. Den har kommet seg enda mer det siste døgnet og:-)

Har oppdaget at jeg er veldig allergisk mot rotter, kan passe på han en stund til hvis jeg tar allergimedisin, men kan ikke beholde han permanent. Eieren ser ikke ut til å melde seg, og etter 2 uker har han ikke lenger krav på å få den tilbake, så da kan jeg gi den bort. Tror dere det er lett å få en snill person til overta rotten (fremdeles uten navn)? Det følger med stort bur, matskål,vannnflaske, gnagestener, hus, sagflis og for (alt kjøpt på rottebutikken denne uka) Han er jo ganske gammel og lubben og litt redd av seg (men snill da) Gir eventuelt bort alt gratis selvfølgelig.
Har tatt noe bilder av han, så hvis dere ser på denne linken her:
http://no.msnusers.com/6tep55cguhl9ujfk ... =%2FBilder

KarinaTT

Bilder

Post by KarinaTT »

Ikke særlig vellykket med visning av bildene, kan sende dem på mail hvis noen er interesserte å se:-)

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Tja, hvor i landet holder du til? Hvis det ikke er ørtenhundre mil fra Trondheim, er jeg muligens interessert :) Har tatt imot omplasseringsdyr før, og vet hva det innebærer.
(Hvis denne rotta kunne gått sammen med "umuliusen" min Hades, er jo alle mine problemer løst i alle fall :wink: )

Send meg en mail hvis du vil snakkes mer om det, KarinaTT :) Adressen min er: lovemeorkillme_jtm@hotmail.com

Julia

Locked