UTAMME ROTTER - hjelp

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Nemi

UTAMME ROTTER - hjelp

Post by Nemi »

for en mnd siden kjøpte jeg 2 nye rotter i en dyrebutikk, 4 mnd gamle. de er ikke tamme i det hele tatt, og hadde aldri blitt håndtert før jeg kjøpte de. jeg synes synd på de, og ville øke flokken min til 4, derfor jeg tok de. trodde de var flinke med dyrene der men....

men hva skal jeg gjøre? nå har jeg latt de komme bort til meg i buret, også med burdøra åpen så de kan gå ned i sofan. mater de med ris og mais fra hånda, tenkte at det hjelper. de kommer seg, men jeg får de ikke ut med mindre de vil selv. har så stort bur at de bare smetter unna bare jeg prøver ta på de. da jeg fikk de pilte de inn i huset sitt med en gang jeg nermet meg buret... er ikke slik nå da... hjalp for de å komme i bur med mine 2 andre supertamme rotter.

men.... er det riktig av meg å skremme de for å få tak i de,og tvangskose med de? eller bør jeg bare vente til de kommer til meg? i går tenkte jeg å ta meg goood tid til de, men da kom de ikke ut av huset sitt i det hele tatt... vil ikke ta bort huset heller...vil at de skal ha det bra...

noen tips?

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Sikkert mange meninger om dette, men jeg ville fortsatt akkurat som du gjør. Spill på rottenes nysgjerrighet! Ut fra hva du fortelller virker det jo ikke som om rottene er sinte eller slikt, bare svært forsiktige. Og som du sier, det går fremover i riktig retning.
La ting foregå i deres tempo, det ville iallfefall jeg ha gjordt.
Jeg har ei rotte som i starten oppførte seg akkurat slik du nevner. Hun er nå 6mnd. Jeg har nå kommet til at hun frivillig går opp i hånda mi, og da synes hun det er greit at jeg løfter henne. Jeg oppholder meg fortsatt i nærheten av buret når hun har kommet ut tiul meg, ellers blir hun stresset. Det hele handler jo om tillit, ikke sant? Tvangskosing passer ikke inn der, synes jeg. :)

Jeg er st0r tilhenger av å la rotta bestemme tempo selv, og rottene dine kommer seg sikkert etter hvert.
Stå på!
mvh Julie

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Da mine første dyrebutikk rotter ikke var tamme og ikke engang ville ta noe fra hånda brukte jeg å ha isboks i buret hvor jeg hadde klippe hull i lokket og på ene siden.Så når store skummle hånda kom inn i buret så rømte de inn i isboksen..Løftet så hele isboksen ut av buret med de små i og plasserte oss i sofan,fjernet lokket og da var de bare nødt til å komme ut..Mild form for tvang :wink:
Kan ta ganske så lang tid å få de tamme hvis man ikke får de ut av buret..
Har brukt den metoden på siste rotta Pink også (kjøpt 14 feb i år..) og hun var helt ødelagt av dyrebutikken og helt sikkert reisen til dyrebutikken (sverigerotte)..
Har egentlig helt til bare for noen dager siden vært helt sikker på at det ikke var håp for henne,at hun kom til å være så redd hele tiden..
Hun har ikke bevegd seg noe særlig verken i buret eller utenfor og når hun bevegde seg lå han skinnflat til bakken,vært alvorlig redd oss mennesker og alt annet..akkurat nå er hun å springer galning i sofan med de 3 småpien,hun kom frivillig ut av buret før første gang i dag også,hun har til og med vært på stuebordet helt ved egen maskin,har fått min første ansiktsvask av henne nå nettopp :D
Har brukt boksmetoden på henne mye de 3 siste ukene..Kan løfte litt på ho no uten at panikken tar henne helt..
Mvh
Elin:o)

Nemi

fremgang

Post by Nemi »

takker for svar!!! i dag har faktisk begge de nye rottene tatt noen runder i sofan med meg. så det går fremover. jeg vil ikke tvinge de, fordi da kanskje de blir redd meg. nå er de bare i sofan, men til uka flytter jeg og da tenkte jeg ha alle sammen i rommet, på gulvet eller i sofan eller hvor de måtte ønske være... lurer på hvordan det går med de nye da....

hun jeg kjøpte de av sa nemlig at jeg bare måtte tvangskose med de, og tvinge de til å bli tamme. jeg sa at jeg vil ikke tvinge de til noe som helst, og vil de ikke kose så trenger de ikke det!var ikke mye jeg så til mine to første rottejenter for å si det sånn.. løp rundt hele tiden.... men hun kunne ikke skjønne hva jeg skulle med rotter om jeg ikke måtte kose med de... jeg ville øke "flokken" min fra 2 til 3-4, så de får mer selskap. og de koser eg fælt sammen nå. men de har jo overhodet ikke blitt prega på mennesker på 15 uker, så kunne egentlig tatt til meg en vill rotteunge... er litt annet å kjøpe 5 uker gamle rotter da....

jeg har hund,og koser med han, men ikke hvis han ikke vil! jeg synes alt bør være på dyras premisser!

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hei
Jeg er veldig enig i at dyra skal få gjøre det de vil. Jeg vil ikke tvinge meg på dem, jeg behøve ikke kose med dem heller. Men jeg MÅ være et flokkmedlem likevel. Jeg må ha kontakt med dem i tilstrekkelig grad for å kunne vite om de har det bra, om de er friske, om flokken fungerer etc Alt dette handler om tillit. Alt utover det er goder jeg gleder meg over.
Et viktig punkt for meg er å gi disse dyra tilbud om noen å være sammen med helst flere ganger hver dag. Før eller senere tar nysgjerrigheten da som regel overhånd.
mvh Julie

Locked