HJelp.. værsåsnill

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
villjenta

HJelp.. værsåsnill

Post by villjenta »

jeg har hatt ett par m hetterotter nå i ett år, dem er fremdeles ikke tamme.. har prøv ALT!!! dem biter ennå, uansett hva jeg gjør... :( dyrelegen sier at det er aggresiv atferd og at jeg ikke må avle dem...

meldte m inn her, for kanskje noe hjelp?....

vil ikke avlive dem, men begynner beklageligvis å bli meget lei.. dem har spist opp sofaene mine( spiste ikke på dem før), og bitt meg til blod mange ganger,,, har tatt stivkrampesprøyte nå.....

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

liker dyrlegen din :)

synd at du har problemer med rottene dine, men sånn er det noen ganger, og du sier du har hatt dem 1 år, så aggresjonen forsvinner nok desverre ikke. alternativene er jo da og la det fortsette (hvor gamle er de?) eller avlive dem (og jeg skjønner godt du ikke har lyst til det). hvor gamle er de? er de i slekt?
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

villjenta

;(

Post by villjenta »

dem er i slekt, to hunnrotter som er søsken.... dem er rundt året.. fikk dem med engang dem kunne taes ifra moren... både moren og faren er døde nå, men var utrolig snille rotter som aldri har bitt....

har nettopp kjøpt nytt bur til dem da, men e tror ikke d har noe med saken å gjøre.. blir litt frustrert her.. e veldig lei, og har bare lyst enkelte ganger til å avlive dem, men allikavel... e e jo veldig gald i dem småtassene mine.......
Last edited by villjenta on 23 Apr 2005, 15:00, edited 1 time in total.

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

så skal du ikke se bort i fra at det er snakk om arvelig aggresjon, evt tillært fra den ene til den andre.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hvor gamle var de da du fikk dem? Det er nemlig sånn at fra rotteungene er 3 uker så er det en psykiske utviklingen som tar over den fysiske utviklingen. Kanskje dette har noe å si også? Men jeg vil tro som Sjobeng, at dette er mest sannsynlig arvelig aggresjon og at det er lite å gjøre med det, dessverre :(
Har du prøvd å la de møte andre rotter? Isåfall, er de aggressive mot andre rotter? Kanskje de kunne lære av en tam rotte at mennesker ikke er så skummle eller at de ikke trenger å være aggressive??? :?

villjenta

;(

Post by villjenta »

ja dem har møtt andre rotter, både hunn og hann.. d har aldri vært vellykket.. dem angriper dem andre rottene m engang.. :( så e får vel bare avlive dem... føler e ikke får gjort så veldig mye mer lenger.. kan ikke akkurat gi dem bort heller.. dem var vel sikkert rundt 3-4 uker gamle når e fikk dem...

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Ja, der ser du, det har sikkert en sammenheng med at de var veldig unge da de ble tatt fra moren sin og at det nesten sikkert er arvelig aggresjon. :( Må være veldig trist og kjedelig, men valget ligger nok mellom avlivning eller å la de være sånn. :cry:
Så kan du da kanskje skaffe deg noen tamme og snille rotter så du kan bli kjent med rotter sånn de egentlig skal være, glad i deg, lekne, morsomme, sosiale, vennlige osv. :D

Sitat fra hva Melody her på forumet har skrevet om utviklingen av rotter fra 3. uke.
Når ungene er 3 uker gamle foregår det mye psykisk utvikling. Nå fungerer øyne og ører som de skal og ungen fungerer fysisk, kan spise selv osv., og det er vel også derfor mange tror de er avvent og kan selges, men nå skjer det veldig mye inni ungen. Det er nå den skal lære å møte livet og det er nå den utvikler seg psykisk.

* Ungene får morsmelk fram til de er 5 uker gamle og de får i seg næring igjennom melken, noe rotter som ikke får melk går glipp av.
Mangel på denne næringen kan føre til at rottene får dårligere immunforsvar og at de ikke vokser slik som de skal. Man tar fra dem litt av det fysiske grunnlaget de fleste rotter har i starten av sitt liv.

* Rottemor og evt. de andre hunnene i flokken oppdrar barna mens de er unge. De lærer seg å være rotter og hvordan de skal fungere i flokk. Rottemor har kanskje også en del å lære bort om renslighet?
Rotter som blir tatt fra mor for tidlig kan få problemer sosialt senere i livet. Introduksjoner til andre rotter kan bli problematisk fordi rottene ikke har nok sosial trening.

* Oppdretter bør observere ungene så lenge som mulig for å kunne finne ut om resultatet var godt. Dette burde særlig være viktig når de har tenkt å utføre parring med samme foreldre flere ganger.

villjenta

..... ja, kanskje d...

Post by villjenta »

Takker så mye for all hjelpen jeg har fått,ditte var ett veldig nyttig nettsted..
Oppdaget dessverre nettopp at rottene har bitt hverandre til blods,ene har synlige sår i nakken.. har renset og alt, men... huff...

Venninnen min som jeg fikk rottene av er skikkelig fortvilet slik som meg, for mamman og pappan er ikke slik...ikke biter dem hverken folk eller på ting osv.. Rottene mine får mye stimuli, og har alt dem trenger og mer til i buret..
Er skeptisk på rotter nå, men vil gjerne ha nye..

Locked