Buddha og Ed(landskilpadde)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
chi

Buddha og Ed(landskilpadde)

Post by chi »

I dag fant jeg Buddha oppi akvariet til Ed! Han kan ikke ha vert der lenge, maks 15 min. Jeg gikk bare ned for å lage meg litt mat og når jeg kom opp igjen lå han på varmesteinen og solte seg. Han virket ikke redd eller noe sånt, han så faktisk veldig avslappet ut. Men Ed, hun virket redd. Tror dere Buddha kan ha gjort henne noe? Buddha har midd, kan skilpadder få midd? Kan det være hun også har midd nå? Jeg syns så synd på henne :cry:

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Skilpadder kan få midd, men det er vel heller tvilsomt om det er samme arter som hos rotter, og jeg tror derfor ikke rotta di kan ha smittet skilpadden. Ring en dyrlege for å bli sikker!

Symptomer på midd hos skilpadde er i alle fall kløe (den gnir seg inntil innredningen), og den kan bli slapp dersom det går lenge før den behandles (pga anemi, dehydrering og avmagring). Midden kan være vanskelig å se om det er et lett angrep. Man kan se etter "støv" som beveger seg, oftest rundt øynene og kloakkåpningen. For diagnose kan veterinær ta tapeavtrykk og mikroskopere. Skilpadder som har fått midd, må IKKE behandles med Ivomec. Neguvon kan brukes. Det finnes også noe som heter Vapona strips, som kan settes i terrariet for å drepe midden. Alle løse ting må også tas ut og desinfiseres , terrariet må også desinfiseres dersom skilpadden har midd, og skilpadden bades.
Mvh Ragnhild

chi

Post by chi »

tusen takk for svar

Locked