rotter og kaniner

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
frosk

rotter og kaniner

Post by frosk »

Kan de bli venner? Spiser de hverandre?

Den ene rotta er livredd for kaninen. Kaninen er redd for den andre rotta.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Vi har tidligere vært inne på diskusjonen omkring å ha rottene sammen med andre kjæledyr. Det er generelt ikke tilrådelig.

http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=300
viewtopic.php?t=946 (ikke for sarte sjeler)

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Hei!

Har snakket med dyrlege om dette, da søsteren min (etter anbefaling fra dyrebutikk) kjøpte et marsvin som selskap for kaninen hun hadde fra før. Dyrlegen kunne fortelle at kaniner har pelsmidd, samt en type bakterier som kan fremkalle lungebetennelse hos marsvin. Jeg har ikke spurt hvorvidt rotter kan utvikle lungebetennelse eller få pelsmidd fra kanin, men jeg tror ikke det er verdt å ta sjansen. Det kan sikkert være lurt (gjelder vel alle som har både kanin og andre gnagere, separat eller sammen) å holde kaniner borte fra andre gnagere, for å unngå å overføre sykdommer den ene eller den andre veien.

Nå skal det også sies at marsvinet og kaninen i denne historien lever i et lykkelig, men noe artsforvirret "ekteskap", uten tegn på sykdom. Dessuten viste det seg at marsvinet mest sannsynlig hadde midd allerede da det satt i dyrebutikken.
:wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja, vi er mange som har feilaktig trodd at marsvin og kaniner trivdes i hverandres selskap, kanskje ikke så rart siden vi ofte ser dem sånn i dyrebutikker. Takk, Marit og Ingrid, for oppklarelsene. Vi burde vite bedre enn å tro på det dyrebutikkene sier og gjør!

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Det hadde jeg ingen anelse om! :shock: Dumt at man skal lære så mye feil i dyrebutikker! :evil:
Tequila hilste på kaninene våres et par ganger, og da syntes hun det var skikkelig morsomt å bite/prøve å nappe ut pelsen deres, så det så litt komisk ut når kaninene var redde for henne og hun løp etter å prøvde å henge seg på bak.. :P Men selvfølgelig tok vi Tequila bort med en gang når det skjedde.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Det er interessante ting dette som Roger/Ingrid skriver. Vi har 4 kaniner i låven. Vi har hatt flere og færre. I menneskenes hus har vi rotter og har hatt våre marsvin. Men marsvin er håpløst. Vi kjenner alt dette med C-vitaminer og slikt, men de lever i gjennomsnitt et snaut år. Vi steller dem godt og har prøvd såvidt mange at det kan bare ikke være bare tilfeldigheter at de har levd så kort tid. Vår dyrlege mener det må ha med kaninhold å gjøre. Vår dyrlege ble også nysgjerrig på om man kunne finne en lignende kobling for rotters del. Om det er andre dyrearters bakterier som kan gjøre rotter syke?
Ut fra mine testkull, ser jeg noen små meldinger om at de som ikke har rotter fra før, bare to stk fra ett av mine testkull, de har veldig friske rotter. (Nå vet jeg veldig godt at ogs¨ en alenerotte kan få full luftveisinfeksjon!!!) Da undrer jeg meg over om luftveissykdom hos rotter har en del smittekomponenter (blant mye annet)og at man ser mer av den med økt antall rotter. Arrester meg gjerne om jeg tar feil!!! :) dette en ren synsing.
Videre tenker dyrlegen og jeg i baner om det finnes noe jfr koblingen kanin/marsvin som rottekroppen har vanskelig for å takle?
Vites det noe om dette?
Dette ble litt utenfor denne tråden, men det er jo også en viktig side av om det er riktig å ha forskjellige dyrearter sammen eller hva som skjer når man gjør det.
mvh Julie

anja

Post by anja »

hadde en gang en uvanelig rotte og en uvanelig kanin
de likte og leke sammen på rommet mitt og spiste og sov sammen de var kjempe søte :wink:
(da de var løse altså de bodde ikke sammen)
man har ikke hørt om noe lignende,,,,
har aldri hørt om sykdom mellon rotter og marsvin...
men tviler ikke,,,

men uansett hva dyrebutikker sier og gjør skal ikke kaniner og marsvin være sammen,,,,,,,,,,

Locked