kastrere hannrotte?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Nemi

kastrere hannrotte?

Post by Nemi »

jeg skall få meg en hannrotte imorgen, som får det bedre hos meg enn der han er nå. jeg må kastrere han fordi jeg vil ha han sammen med mine 4 jenter.... fikk time hos avivet onsdag klokka 12.

noens om har erfaringer med kastrering? Noen tips?
(jeg ville jo unngått dette da, men synes så synd på han at jeg bare mååå ha han!)

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hva med å skaffe denne rotta en guttekompis, da?
Er ikke det bedre, hvis han er rolig i hodet mener jeg?
mvh Julie

Nemi

nei...

Post by Nemi »

... jeg vil ikke ha 2 rotteflokker.... men nå var ikke det spm mitt heller da... dette har jeg jo tenkt på en stund...

dessuten blei denne rotta lagt ut til omplassering både her og dyrenett.no, og ingen ville ha den....

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

OK. Om man har en eller flere flokker er jo en smaksak.
Og jeg vet det ikke var svar på spm ditt.
Jeg har heller ingen erfaring med kastrerte rotter. Har hatt mange rotter, men har heldigvis aldri behøvd å ta slike beslutninger. Mange har jo likevel hatt flere kastrerte rotter og de kan sikkert fortelle deg hva du trenger vite.
Lykke til
mvh Julie

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Gjennomsnittlig dør 1 av 3 på operasjonsbordet. Kanskje er det en tankevekker? :wink:

Jeg har en kastrert hann og en mistet jeg rett etter operasjonen..
Hilsen!
Rose

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvor har du det tallet fra? Er man litt bevisst når man velger dyrlege tror jeg ikke risikoen er på langt nær så høy. Dette er en rutineoperasjon for mange dyrleger.

Nemi

gikk bra!

Post by Nemi »

ja i dag blei min lille (?!) Chilli kastrert. det har gått fint. Dyrlegen (på avivet) sa at dette var en helt grei operasjon, og hittil har det gått bra. skal tilbake etter 2 dager og se på såret da.

og som heidi sa, jeg tror det er viktig at det blir gjort hos en bra veterinær.. jeg blei jo anbefalt avivet av en annen dyrlege (tenkte holde meg unna de etter å ha lest mye negativt her inne... men.. er de spesialister så....).

han sov masse etter operasjonen, men nå har han vært ute og tasset rundt, og spist mat til og med.

Sissel

Post by Sissel »

Jeg anbefaler deg å IKKE dra til Avivet i Oslo NOENSINNE. Jeg og mange andre har ekstremt dårlig erfaring med dem og rottebehandling, og de er sinnsykt dyre, og behandler kundene (meg) dårlig. Finn en annen dyrlege. Forrige gang jeg var der, overhørte jeg at de hadde kastrert en rotte, og den døde......
Men det er alltid risiko for at dyr (og mennesker) dør under narkose da....

Ariadne

Post by Ariadne »

Sissel wrote:Jeg anbefaler deg å IKKE dra til Avivet i Oslo NOENSINNE. Jeg og mange andre har ekstremt dårlig erfaring med dem og rottebehandling, og de er sinnsykt dyre, og behandler kundene (meg) dårlig. Finn en annen dyrlege. Forrige gang jeg var der, overhørte jeg at de hadde kastrert en rotte, og den døde......
Men det er alltid risiko for at dyr (og mennesker) dør under narkose da....
alle er jo ikke like heldige med utfall av operasjoner, uansett!

er de ikke dyktige dyrleger der, så hadde de vel neppe blitt anbefalt av andre dyrleger ^^

Sissel

Post by Sissel »

Hadde litt dårlig tid når jeg skrev den mld så den ble litt mer krass enn hva hensikten var. Men hvis du tar deg en lesestund i forumet om Avivet så skjønner du mer hva jeg mener. Hvis du føler at Avivet behandler deg bra, og du er fornøyd med tjenestene de gir deg, så skal du selvsagt fortsette å gå der. Jeg mente bare at etter jeg har vært der med gutta mine 3 ganger, så ble jeg misførnøyd, og har funnet meg en annen dyrlege. Kan bl.a. nevne at de fikk 4000kr av meg for div., og en uke senere når jeg måtte betale 1500kr til, så ville de ikke gi meg regning på det, jeg måtte låne penger av en kompis, selv om jeg sa at jeg kom til å få lønn en uke senere..... Er det bra kundebehandling ? Nope! Det er ikke mange jeg kjenner som tilfeldigvis har 5500kr de kan bruke en mnd på dyrene sine....og da bør Avivet ta høyde for det. Greit nok at jeg faktisk fikk låne pengene, eller så hadde de holdt gutta mine der for hotellpenger den uka.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Vi gikk til avivet før, men syntes ikke at de var noe hyggelige der og at det var veldig dyrt, MEN avivet er de eneste som er spesalisert seg på smådyr, så når et smådyr skal opereres komplisert så sendes de til operasjon hos avivet. Etter det jeg har hørt iallfall :wink:

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Heidi wrote:Hvor har du det tallet fra? Er man litt bevisst når man velger dyrlege tror jeg ikke risikoen er på langt nær så høy. Dette er en rutineoperasjon for mange dyrleger.
Det sa dyrlegen på Strand.. Han er sikkert ikke så bra da..? Jeg vil veldig gjerne få kastrert en av mine gutter sånn at han kan gå i lag med enten jentene eller guttene, men jeg tør ikke etter at jeg mistet Teir.. :(
Last edited by Morgan's on 13 May 2005, 15:03, edited 1 time in total.
Hilsen!
Rose

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

MEN avivet er de eneste som er spesalisert seg på smådyr, så når et smådyr skal opereres komplisert så sendes de til operasjon hos avivet.
Da skal det være fryktelig komplisert! :mrgreen: Det eneste jeg har hørt om i den gaten, var et keisersnitt utført på A1. Fjerning av testikler, haler og kuler er helt standard inngrep for veterinærer med en viss minimumserfaring på arten .
Anita

as3

Post by as3 »

Det er ikke særlig farlig å kastrere en hannrotte..
Der er verre med hunnrotter..
Der er ingrepet mer komplisert.
Men vær sikker på at rotta er frisk å fin..
Sykdom svekker imunforsvaret, og rotta blir mer motakelige for sykdom ol.

Lykke til.

AS3 :lol:

Rattus Norvegicus

Post by Rattus Norvegicus »

Jeg har ellers hørt at over 50% af kastrationerne ender tragisk i Norge :shock:

Men jeg er da glad for at høre at det ikke er så slemt alligevel :D

Locked