kastrere hannrotte?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Nemi

chilli fin!

Post by Nemi »

nå er det en uke og en dag etter kastreringen, og chilli og de andre er ute og styrer på rommet mitt.

men ang avivet.... jeg har nå vært hos groruddalen dyreklinikk og fått Cilla frisk av mycoplasma. var på lørenskog med Lillenemi med mycoplasma, og hun ble ikke frisk... så dro vi til avivet (samtidig som kastreringen), og hun fikk behandling til 1500 kr, pluss at hun skal få 4 antibiotikasprøyter, hver til 400 kr.... dyrt men.... blir hun frisk spiller det liten rolle for meg egentlig...

kundebehandlingen synes jeg er helt grei. jeg får time når jeg vil. vil riktignok ha betaling på forhånd, men det er jo forståelig...

amputerte haletippen til min lille Extra Special på groruddalen, og det gikk fint. men hun var sov jo i 12 timer! Chilli var hos dyrlegen i 3 timer han, og våken da jeg henta han...

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Man kan i grunn ikke sammenligne hvor lenge rotter sover etter narkose, for alle reagerer forskjellig på det, noen er kvikk etter få timer, mens andre bruker kanskje en dag på å komme seg.

Hvis du er fornøyd med Avivet så syns jeg det er kjempeflott for deg, for ja, de kan nok det de driver med, men jeg dro dit kun en gang og da fikk jeg så dårlig kundebehandling at jeg syns det var ukoselig å være der. Det skal ikke være nødvendig å føle seg dum som et brød da man er ferdig hos dyrlegen.. (har de sluttet å konstatere amøber på alt og alle...? )
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Og jeg syns pris har litt å si også, på Avivet var jeg inne et kvarter, fikk en diagnose og litt medisiner, det kom fort på 900,- greit nok tenkte jeg... Var på groruddalen, var inne ca en time, tok røntgen og en del prøver og pratet masse, og tenkte at dette kom vel til å koste skjorta siden det var på en lørdag og greier, men det kom på 450,-.. Jeg trodde nesten de hadde regnet feil, men dama i "luken" bare lo da hun hørte at jeg hadde priserfaring med avivet ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Vi gikk til Avivet før med kaninene, ble skremt av den uhyggelige og stressende måten de var på og prisene som er ekstreme :shock: Nå drar vi alltid til Grorudalen og er kjempe fornøyde! :)

Masja

Post by Masja »

Prisene på avivet hørtes ganske ekstreme ut ja. Her i Bergen betalte jeg litt over trehundre kroner for sjekk av to rotter, inkludert sprøyter med baytril på dem begge. [/quote]

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Det er billig i forhold til hva man må betale her ... Jeg betalte 500,- kroner for lege skjekk og antibiotika kur :shock: :o :roll: .

LilleMaud

Post by LilleMaud »

Syns det e tull å begynne å kastrere rotte. Den lille tida dæm leve syns æ dæm skal få lov til å unngå å ha ondt i det hele og det store :?

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Aggressive og veldig dominante rotter har det ikke bra når de ikke blir kastrert. De er stresset i hele det korte livet de lever, og uten sosial kontakt med andre rotter. Da er det vel bra at det finnes muligheten til å kastrere sånne dyr sånn at de endelig får lov til å slappe av..
Hilsen!
Rose

SamIam

Post by SamIam »

Jeg hadde tinkt a kastrere begge guttene mine men Sam har alergi mott støv.. å er redd at han far problemer med å puste bra nok mens de operere. men guttene mine er så koseta at de trenger ikke det... Men vetrenærene til Sam og Ben er så snille å flinke.. Han var så redd første gangen vi dro dit han tisset og alt på henne.. mens hun bare lo.. Jeg bruker Din Vetrenær på kløfta til Sam, Ben, og Ace (hunden min)

~Anna (er ikke norsk så er litt darlig når det kommer til a skrive på norsk) :?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Hvorfor skulle du kastrere guttene dine....?

Vi forstår godt hva du skriver ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

SamIam

Post by SamIam »

Når vi først fikk guttene hadde jeg leset mye om rotter, og stilte mange spørsmål til oppdretere.. Å på nette pråte de mye om at hann rotter kan bli agresive mote hverandre.. men våres er forsat veldig kosete til hverandre... Så jeg tinker ikke på det mer.. Jeg er glad at de passer bra sammen.. Det skulle også ha hvert sjedlig a delle buret hvis de hadde problemer og ikke ble kastrert.. det er mye bedre a ha en kamerat i buret med seg... :)

hilsen, Anna Banana

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

.. Å på nette pråte de mye om at hann rotter kan bli agresive mote hverandre..
Det er sjeldent at de blir det, veldig mange som har fått feil informasjon sier dette. Noen bruker også dette som en unnskyldning for å bare ha en hannrotte. Men rotter er flokkdyr og trenger noen burkamerater. Så hannrotter går fint sammen de :wink: :)

Christina

Re: kastrere hannrotte?

Post by Christina »

jeg har vært i akkurat samme situasjon, som deg.
Hadde fire jenter.. Og jeg skulle ta til meg en hanne, så ikke den ble avlivd. For den var helt frisk!!
Tok den med til vet. Og det som var så sinnsykt skumelt og rart å se på var at rotta skjønte at det var noe galt! Jeg merka det på hele rotta heh.
Den overlevde ikke :( tålte det ikke.
Det var to vetrinærer til stede, Balle som han het, han fikk varmepute, oksygen maske og alt det som egentlig ikke er vanlig til sånne små.
men han overlevde ikke da som sakt :(:(

Det er en ting jeg aldri skal gjøre igjen!

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Bare sånn mens vi snakker om veterinærer, vil jeg gjerne nevne at jeg har vært hos A1 på Høvik igjen (Heidi Håøya på Groruddalen var på ferie), og jeg er nok en gang slått i bakken over hvor utrolig hyggelige, flinke og serviceinnstilte de er der ute. I tillegg virker det som om de oppriktig liker dyr, rotta jeg var der med nå hadde vel snaut vært inne i buret, men hadde klatret rundt og sjarmert hele klinikken. De tar seg svært god tid med både dyr og eier, og forklarer og svarer villig vekk på spørsmål.

Denne gangen var det en svulst som satt veldig vanskelig til (nede mot endetarmen, mye "røropplegg" der som kompliserer operasjonen), men de fikset og ordnet, sendte med meg smertestillende og antibiotika og fire dager etter har jeg en kvikk og fornøyd rotte som er helt svulstfri, med et sår som gror så pent som bare det.

(Dessuten er såret sydd med ståltråd så ikke den lille frøkenen skal få det for seg å ta vekk stingene på egenhånd. Etter Heidis skrekkhistorie med Ida er jeg ganske glad for akkurat det, selv om det betyr at stingene må fjernes i stedet for å forsvinne av seg selv.)

Go`Rotta
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 07 Jan 2005, 19:44
Location: Volda
Contact:

Post by Go`Rotta »

jeg bruker vetrinærene på kirkestuaå elverum.
de er spesialister på gnagere og kjempeflinke.
jeg betalte 310,- for middbehanding der. syntes ikke det var gæli!
MVH Heidi

Locked