Et spørsmål

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Masja

Et spørsmål

Post by Masja »

Er det noen som vet hvor lenge lus/midd kan leve "uten rotter"?
Samboeren min og jeg begynner nemlig å tenke på å skaffe oss nye rotter. Misja og Sasja forsvant jo for noen uker siden, og det ser ikke ut til at vi noengang kommer til å se de igjen. Jeg lurer derfor på hvor nøye jeg må være med vaskingen av leiligheten før eventuelle nye rotter kommer i hus. Buret skal jo selvfølgelig vaskes nøye, samt alt tilbehør. Men rottene har jo vært i sofaen og mange andre steder. Dersom de forrige rottene våre hadde noen form for utøy (jeg tror ikke de hadde det, men bare for å være på den sikre siden), er dette noe som kan smitte gjennom f.eks. sofatrekk eller andre gjenstander som rottene har vært i kontakt med. Det har jo gått flere uker siden vi hadde rotter i huset, og det kommer nok til å gå en tid før vi eventuelt får noen nye, men ville bare høre for sikkerhets skyld.

Nemi

lus...

Post by Nemi »

... hundelus dør etter 3 uker uten hund (skulle ikke tro det er annet for rottelus)... luseegg tar lengre tid da...

trist med rottene dine som forsvant og ikke kom tilbake =(

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

Da mine hadde midd fikk jeg beskjed om at midden bare lever svært kort tid utenfor rotta slik at jeg feks ikke trengte vaske ned rommene der de løper etc.

Men jeg synes det er litt mystisk at jeg på spørsmål om hvordan rottene mine kunne få midd uten kontakt med andre dyr, fikk beskjed om at det kunne komme med feks strøet. Så de kan leve i strø da?
Maria H.

Sissel

Post by Sissel »

Er du helt sikker på at det er midd? Gutta mine er behandlet for midd 3 ganger, og bare den ene gangen tok dyrlegen en test som klart viste at det var midd. En liten stund senere fikk gutta mine den samme rødfargen i huden igjen, men de klødde ikke så mye denne gangen, så jeg overså det. Nå er huden helt hvit igjen..... Kan være hormoner også har jeg funnet ut :)
Vet ikke hvor lenge midden lever, men det er også midd i senger (fra oss) og i støv....støvmidd..... Så renslighet er viktig, og luft.
Jeg bodde i første etage da gutt fikk midd hele tiden, nå lever jeg i 4 etage og de har ikke noe problem lenger.....hmmm....innemiljø er alfa/omega

Masja

Post by Masja »

Neida, jeg vet jo ikke om de hadde noen form for utøy. Som sagt, jeg tror ikke det. Men vil bare være på den sikre siden.

Locked