Nye rotter!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Masja

Nye rotter!

Post by Masja »

Ja, nå har jeg altså fått hjem to nye samboere. To søte små rottejenter. Jeg hadde jo egentlig bestemt meg for at jeg ikke skulle kjøpe rotter på dyrebutikk, men så klarte jeg ikke å la være allikevel :oops: .
De hadde to jenter igjen, og jeg har vært å tittet på de flere ganger, siden de virket så aktive og nysgjerrige. I dag var jeg igjen en tur i butikken å hilste på de. Hun som jobbet der åpnet buret og den ene løp nesten rett opp på armen min, og var ikke det minste redd, så da klarte jeg jo ikke å la være... Den andre virket litt mer tilbakeholden, men det er vel helt naturlig.
Nå er de nå altså her. Men det er en ting som bekymrer meg en del. Den ene rotta (hun som var mest tilbakeholden og nervøs i butikken) nyser altfor mye syns jeg. I tillegg har jeg hørt en del surklelyder. Dette er jo absolutt ikke bra :( , og jeg er ganske i stuss med hva jeg skal gjøre. Jeg hørte litt nysing i butikken, men tenkte at det kanskje kom av sagflisen (!). Hadde jeg hørt like mye nysing og lyder som nå da jeg var i butikken hadde jeg nok ikke kjøpt de, men sagt til betjeningen at hun trenger et vetrinærbesøk. Jeg har jo et håp om at et miljø uten sagflis skal gjøre susen, og at hun slutter å nyse, men vet ikke helt om jeg tror på det selv. Uansett må jeg jo se det an til i morgen. Er hun bedre da, er det vel ikke så mye å bekymre seg om. Men det er jo det også, at jeg har hørt piping og surkling i tillegg til nysingen (Hvis det ikke er meg som innbiller meg saker og ting, noe jeg som overbeskyttende rottemamma har gjort før :oops: ). Kan støv og sagflis (allergi?) forårsake piping og surkling? Eller er dette et helt klart tegn på luftveisinfeksjon?
Er det noen som har noen råd til hva jeg bør gjøre? Bør jeg levere de tilbake til dyrebutikken og si at de må ta henne til dyrlegen? Jeg har ikke så lyst til å gjøre det akkurat, og har vel egentlig ikke samvittighet til å gjøre det heller (det virker så kynisk, som om man bytter en defekt vare), men på den annen side er det utrolig kjedelig med et sykt dyr. Dyrebutikker bør jo absolutt ikke selge dyr som er syke :-x , og det forbedrer ikke akkurat inntrykket jeg etterhvert har fått av enkelte dyrebutikker. Eller er det noen som vet om dyrebutikken har plikt til å betale dyrlegeregningen dersom man kjøper et dyr som er sykt? Dersom hun fortsetter slik, og jeg velger å beholde rottene (noe jeg helt sikkert gjør, ettersom jeg nok ikke har samvittighet til å levere de tilbake), må hun jo til dyrlegen for en sjekk, stakkar. Mener å ha lest et sted at dyrebutikken har plikt til å betale regningen dersom dyret var sykt da det ble kjøpt.
I følge hun jeg snakket med i butikken var de rundt åtte uker gamle (skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder etterhvert). Hvordan er prognosene dersom de får luftveisinfeksjon i så ung alder? Er det noen som vet?
Den andre rotta virker nå heldigvis veldig sunn og frisk. Jeg hørte et par nys i stad, men det kan like gjerne ha vært fra høyet som de absolutt måtte putte oppi esken jeg fraktet rottene hjem i. Jeg hørte heller ingen nys fra henne i butikken.
I stad løp den ene (den aktive og utadvendte) rundt på bordet og var kjempenysgjerrig, men jeg tror det ble litt slitsomt for etterpå krøp hun inn i esken som jeg hentet de i, og det så ut som om hun la seg til å sove. Nå er de på vei til å utforske buret. Satte esken inntil den ene burdøren, så de kan få lov til å utforske buret i sitt eget tempo. Faktisk er det hun som virket mest nervøs og tilbakeholden som var først ute til å våge seg ut av kassen og en liten tur inn i buret. Men det er visst fortsatt litt skummelt...
Oj. Dette ble visst et fryktelig langt innlegg. Håper noen gidder å lese hele da. :wink:

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Hvis det var Tropehagen Zoo du kjøpte dem på har jo de tre måneders "garanti" på levende dyr i tilfelle sykdom eller død. Ellers er det vel juridisk sett ulovlig å selge syke dyr, så vidt jeg har forstått? Hør med dyrebutikken i morgen uansett, du - tror heller de vil bevare ryktet sitt enn å være vrange :)
Lykke til - og grattis med nye kompiser :D

Masja

Post by Masja »

Takk, takk! De er jo så søte da, uansett.
Dessverre er det ikke tropehagen zoo jeg har kjøpt de hos. Jeg kommer nok til å ta meg en tur ned til dyrebutikken der jeg kjøpte de i morgen for å snakke med dem. Ellers er broren min jurist, så jeg kan kanskje høre med han om lover og regler og slikt. Det er nok neppe den typen saker han befatter seg mest med, men han vet kanskje litt allikevel. I tilfelle de slår seg vrange på dyrebutikken.
Det er fortsatt bare den ene som har våget seg et lite stykke inn i buret (den som virket mest nervøs). Den andre ligger å sover inne i kassen virker det som. Ja, ja, det er sikkert ganske slitsomt for de små. Nytt hjem og nye mennesker og greier... Men det går seg nok til får jeg håpe, selv om jeg fortsatt er ganske bekymret for den evt. syke. (De har fortsatt ikke fått noe navn...)

Masja

Post by Masja »

Jeg har ennå ikke hørt et eneste nys fra buret, men så har jeg nesten akkurat stått opp også.. Jeg håper uansett at det er et godt tegn. Ellers virker det som om de har slått seg godt til ro i sitt nye hjem. Den ene liggger å sover i tunellhengekøyen og den andre (den muligens syke) ligger og sover søtt i toalettboksen (får håpe de skjønner poenget etterhvert).
Jeg er litt usikker på om jeg skal ta henne med til dyrlegen i dag. Syns litt synd på henne. Først nytt bur og nye mennesker og forholde seg til, og så plutselig et stressende dyrlegebesøk. Problemet er om jeg ikke går i dag, får jeg ikke gått før på mandag, siden jeg skal jobbe i hele morgen, og i helgen er de stengt. Er det noen som har noen råd om hva som er best å gjøre?
Uansett får jeg se an situasjonen i dag. Klinikken har drop-in time frem til kl seks, så jeg har jo litt tid på meg til å se an situasjonen og se om det plutselig skulle virke som om hun ble dårligere.

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Hei

Var i en noelunde lignende situasjon for noen mdr siden. Jeg kjøpte to rotter på dyrebutikk, og med en gang vi kom hjem hørte jeg høye kurrelyder fra den ene. Jeg ringte butikken, som sa jeg kunne ta den med til dyrlegen. De hadde en 7-dagers "garanti". Dyrlegen sa at luftveisinfeksjonen var utløst av stress. Jeg tok med rotta ned til butikken igjen og byttet den i en annen. Jeg var veldig usikker på hva jeg skulle gjøre, men dyrlegen var ikke i tvil. Han sa at sannsynligvis ville man måtte bruke mange penger og felle mange tårer over sykt dyr, og at ved å levere tilbake så er det også et "statement" til butikken. Når det er sagt, så var kurringen veldig høy, og vedvarende. Etter mye om og men og med tungt hjerte byttet jeg rotta. Jeg har fortsatt dårlig samvittighet for det, for som du sier så er det ikke en defekt "ting", men et levende lite dyr. Hvordan det gikk med den til slutt aner jeg ikke, vet at den ble satt i karatene og at den var helt fin der.

Ang. dyrlegeregningen så måtte jeg krangle skikkelig for å få dem til å betale den. Eller rettere sagt så fikk jeg tilgodelapp på beløpet. Og det var bare fordi en av de ansatte (som ikke visste bedre) sa at jeg skulle gå til dyrlegen. De hadde visst en dyrlege som de brukte fast, så legeregninger betalte de vanligvis ikke.

Vil ikke råde deg til å gjøre hverken det ene eller det andre, det må du føle på selv. Jeg vet at jeg har kjøpt dyrebutikkrotter for siste gang, og går litt på tå hev med de to sistankomne siden de er brødrene hans, og hvem vet hva som ligger på lur mht sykdom:(

Masja

Post by Masja »

Jeg er litt i villrede ja. I dag har de stort sett sovet, og hører ihvertfall ingen lyder fra de da. Hun som muligens er syk, nøs litt da hun var våken i sted, men det høres ikke veldig ille ut, så det er vel en mulighet for at det var sagflisen i butikken hun reagerte på. Det er litt dumt at jeg ikke har mulighet til å ta de med til vetrinær i morgen. Da hadde jeg kunnet sett hvordan hun virket i kveld, og se om hun virket bedre eller om det var det samme. Hun hadde også fått litt tid til å slå seg til ro først.
Å levere de tilbake til butikken syns jeg egentlig ikke er noe alternativ. Det var, som sagt, kun disse to hunnrottene de hadde igjen, og jeg vil ihvertfall ikke skille de. Ettersom det bare er den ene som ser ut til å være syk, spørs det om de vil være villige til å ta tilbake den som er frisk.
Dette er i det hele tatt fryktelig vanskelig.

Masja

Post by Masja »

Puuh... Nå har jeg ringt dyrebutikken (er alltid ganske nervøs for slike telefonsamtaler). Hun jeg snakket med var veldig hyggelig, og hun var glad for at jeg fortalte dem om problemet. Hun sa at de pleide å ta tilbake syke dyr, slik at de kunne behandle dyrene selv, og så evt. se situasjonen an. Men siden det jo er en mulighet for at nysingen kommer av sponet, ble vi enige om at vi skulle se det an, og vente til lørdag eller mandag, og så skulle jeg ta kontakt med dem igjen.
Hun synes også at det var bra at jeg nektet å skille de to. Evt. mente hun at jeg kunne få en ny rotte når de fikk inn nye (muligens lørdag). Nå har jeg ihvertfall et par dager til å tenke meg om og se an situasjonen. Forhåpentligvis ordner alt seg slik at nysingen opphører, og jeg kan beholde begge rottene. Man blir jo knyttet til de, selv om de bare har vært her i under et døgn...
Ellers mente hun at avispapir (også yesterday's news) var skadelig (de går på avispapir nå), og at det måtte jeg for all del ikke bruke. Jeg nevnte at det var mange som hadde god greie på rotter som brukte avispapir, og at de forrige rottene våre hadde gått på avispapir uten å ta skade, men hun virket ikke helt overbevist. Stoler egentlig mest på forumet her, men ble plutselig litt usikker. Er det noen som kan si om rottene kan ta skade av trykksverten på noen måte, eller er det er helt ufarlig?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

De sluttet å bruke giftig trykksverte i aviser for mange mange år siden, så teoretisk skal det ikke være farlig :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Masja

Post by Masja »

Så lenge jeg ikke hører noen helt klare argumenter for at avispapir er skadelig, regner jeg med at det uansett er veldig mye bedre enn sagflis, og fortsetter med det. Når jeg får penger kan jeg kanskje ha råd til å bestille strø fra NTF, og da er jeg ihvertfall sikker.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Helt klart at avispapir er mange ganger bedre enn spon! Ulempen med vanlig avispapir er at det må skiftes veldig ofte for å ikke lukte. Yesterdays News er mye bedre sånn sett, det holder i flere dager.

Masja

Post by Masja »

Akkurat det at det må skiftes så ofte synes jeg ikke er så stort problem. Så lenge det er helt trygt for rottene er det det viktigste.

Masja

Post by Masja »

Nå har vi bestemt oss for at vi skal beholde de to rottene. Samboeren min synes ikke vi skulle levere dem tilbake, og jeg er egentlig enig. Jeg håper jeg får tid til å ta den ene rotta, som nå har fått navnet Clank, til dyrlegen på mandag. Selv om dyrebutikken sa at de da ikke tok noe ansvar for dyret dersom man selv tok de til dyrlegen (noe jeg synes virker litt rart når jeg tenker meg om), føles det bedre å gjøre det på den måten. Så får vi heller bruke en del penger på henne. Jeg syns hun nyser mindre enn første dagen, men det er fortsatt en del nysing, og hun ser litt pjuskete ut stakkar. Men jeg syns det er veldig vanskelig å avgjøre om det er generelt stress, nervøsitet og utrygghet over å være på et nytt sted eller om det kan være et tegn på sykdom, siden jeg ennå ikke er blitt ordentlig kjent med rottene.
Dette er nok mine siste dyrebutikkrotter ja. Jeg blir bare mer og mer irritert over hvor useriøse mange av butikkene virker.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Lag kamomillete til henne (avkjølt), det skal i teorien hjelpe på immunforsvaret, og de fleste som har prøvd det i praksis har merket bedring! Lykke til med jenta! :)
Mvh Ida S. Eggen

Masja

Post by Masja »

Takk for rådet. :D Jeg skal gå ut å kjøpe kamillete nå med en gang.

Nemi

syke dyr....

Post by Nemi »

jeg har lest (her inne tror jeg???) at om en kan bevise at dyret var sykt da det blei solgt kan en få tilbake pengene.... evt bytte det.

jeg fikk og to rotteunger fra dyrebutikken, og etter en mnd begynte den TAMMESTE av de å surkle... så nå, etter å ha vært hos 3 dyrleger, og meg 5 000 kr fattigere, er hun så godt som frisk... men hører hun surkler litt nå faktisk... men levere henne tilbake til den drittbutikken gjør jeg aldri!!! de har iallfall et godt liv her hos meg, tross alt ekstremt dårlig utgangspunkt som kjæledyr.

Locked