Gravide ???

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Taratullen

Gravide ???

Post by Taratullen »

Kjøpte mine to horotter i en dyreforretning (Maxis Arendal). Dei sa at dei kom fra en seriøs oppdretter. Dama (jenta) virket som ho hadde litt peiling.
Men dei var 8 uker når jeg kjøpte dei og dei bodde sammen med sine brødre.... Etter som jeg har lest bør de skilles fra sine brødre når dei er 5 uker., så jeg lurer på om jeg må lage rugekasse til dei :oops: Tenkte ikke å lage smårotter før dei var 4 mnd gamle....

Taratullen.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Må bare fortelle deg at rottejenter helst ikke skal bli mamma før de har fylt 5 mnd, og er 300 gram + ;)

Stor sannsynlighet for at det blir små på deg hvis de stod sammen med sine brødre etter at de hadde fylt 5 uker. En eske, eller annet de kan lage reir i er greit. Avispapir og tøystykker kan brukes som redemateriale. Hunsk å gi de masse ekstra næring hvis de nå er drektige!
Mvh Ida S. Eggen

Taratullen

Post by Taratullen »

Huff. Samboeren kommer til å steile. Hun liker IKKE rotter. Men d er jo hennes problem. Viss dei har drektighetstid på 24 dager så skulle det være barn her om ca en uke.... blir ikke noe salg her Tara får få en og resten blir avlivet. Bør eg avlive dem med en gang elller hva er best for rottene sin skyld ???? :? Det var ikke planen at dei skulle bli mødre i så ung alder.....
Skal KLAGE til dyrebutikken.... Dette burde dei vite. Liker ikke pedofili....
eller incest..... Skal ha meg ei hanrotte som eg liker når dei er voksne. Lurer på ei Dumbo. Men har ikke satt meg inn i genelæra for rotter enno. Skal iallfall ikke ha noe albino.... Mine er brun med en hvit strek under og ei med brun hette og resten hvit med brune flekker.

Taratullen.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

I stedet for å avlive uønskede unger synes jeg du heller skal levere rottene tilbake til dyrebutikken med det samme hvis du ser at de er drektige. Dette bør dyrebutikken ha såpass mye styr på at uønskede kull ikke havner hos kundene sine. Og neste gang vet du at du skal be om å få rotter som har vært skilt i kjønn fra de er 5 uker gamle.

Dersom du i fremtiden vurderer å avle anbefaler jeg at du setter deg godt inn i NTFs avlsveiledning.

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Kanskje det smelter ditt hjerte litt når du tar en liten titt på bilder av rottunger. Det er utrolig kjekt å ha rottunger og som regel greier en fint å finne nye hjem til de når de er gamle nok :wink:
Hilsen!
Rose

Locked