Dyrebutikkrotte

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Rottejentå

Dyrebutikkrotte

Post by Rottejentå »

Hei :)
Jeg er ny her, gjor en tabbe for noen uker siden og kjøpte en hunnrotte fra dyrebutikk. Det viste seg at denne var gravid og jeg sitter nå med 10-11 små babyer som ikke var planlagt. Blir mye arbeid nå med å få nye hjem til disse søte små som antakeligvis er innavl.
Problemet nå er at rottemor som var snill og koselig den første uka nå har blitt skikkelig hissig, dette begynte ca en uke før fødselen og hun biter meg til blods. Hun er alltid på vakt og virker veldig stresset,putta en dorull nedi til henne slik at hun kunne rive denne sundt og lage rede av papiret(ubleket papir) men denne angrep hun og det tok lang tid før hun slapp "byttet"
Nå er det såvidt jeg tør gi henne mat og renske buret alene, må ha hjelp fra andre hele tiden hvis ikke henger hun i hånda mi.
Hadde ikke planer om å kjøpe akkuratt denne rotta, men jeg kunne ikke gå fra den der den satt helt alene når jeg hadde planer om å kjøpe rotter og hadde bur og utstyr klart.

Spørsmålet mitt er om denne aggresjonen er vanlig og om det kommer til å gi seg når ungene blir større, skal beholde minst to selv. Eller er det smartest å omplassere/avlive? vil selfølgelig ikke det siste her, men ser ikke ut som at hun har det så godt med seg selv akkuratt nå.

Lurer også på om det er noen som kan/tør si hvilke(n) farge disse små kommer til å bli..
[url]http://photobucket.com/albums/y273/babyrats/

Tar imot råd og tips med stor takknemlighet, det er en stund siden jeg har hatt rotter og har aldri hatt babyrotter før, bare musunger og kattunger.
mvh rottejentå

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Hei, og velkommen :)

Det er veldig uklare bilder, men jeg vil si at de ser gnaske så Black/agouti ut :) Det ser også ut som at du får endel husky babyer :wink: :)

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

alt jeg kan se er black/striped husky, tipper de er agouti og/eller black.

får jeg spørre hvilken butikk du kjøpte henne på?

ungene trenger mor i 5 uker, da er det viktig å skille dem i kjønn, så du ikke får flere uplanlagte kull, og plutselig sitter der med 100 rotter. hun trenger ekstra mye, og næringsrik mat nå. vet ike hvor i Rogaland du bor, men hvis det er i nærheten av Sandnes/Jæren så har de Bello oppdrettspellets på Verdalen Zoo på Ganddal, og Einar Johan Sirevåg på Sirevåg har også disse, han tar imot bestilling, send meg evt en pm, så kan du få telefonnummeret hans. på Tropehuset på Braut har de også Bello, men ikke sikkert de har oppdrettspelletsene inne. Bello har også musli og frøblanding til rotter, ikke til å anbefale. i det hele tatt. hun bør også få litt variert for, jeg pleier å gi mine drektige/diende forskjellige former for kjøtt og fisk, frukt og grønt, babygrøt og så og si fri tilgang på geitemelk etter ungene er født (men det bør ikke stå i buret hele tiden, så blir det bare dårlig). ved å bruke søkfunksjonen her på forumet finner du sikkert en masse tips og hjelp til folk som har vært i samme situasjon.

når det gjelder bitingen så er hun jo i et forholdsvist (?) nytt hjem og er nok utrygg på deg og omgivelsene... det er ikke bra at hun biter etter deg, men gi henne en sjanse hvertfall... det kan bedre seg når ungene blir større og hun skjønner at du ikke vil dem noe vondt så hun må beskytte dem, men ofte ligger det agresjon bak i linjene på rotter som er avlet etter f.eks farge og tegning og "bare" skal til en dyrebutikk.

igjen, bruk søkfunksjonene, og bruk gjerne hansker når du håndterer henne så hun ikke biter huller. lykke til!
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Rottejentå

Post by Rottejentå »

Hei
Kjøpte henne på vågen 33 eller det heter vel amfi nå, husker ikke hva butikken heter.
Skal ta turen innom Verdalen zoo i morgen da, takk for tips :D Vil at de skal ha det de trenger når det gjelder næring. Har gitt rottemor kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt og babygrøt + pellets(husker ikke hva det heter, men sikkert ikke bra nok)
Skal gi rottemor en sjangs ja :) Lar henne være mye i fred nå for hun blir skikkelig stressa når jeg kommer for å se/gi mat og vann/renske.
Skal legge inn mer tydelige bilder etterhvert.
Noen som vet når jeg kan begynne å håndtere ungene uten at moren skal avvise dem pga menneskelukt? Har lyst å veie dem, men tar ikke sjansen på det ennå pga moren.
Takk for svar
:D

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Ut fra mine kull har ikke jeg noen erfaring med at rotter avviser ungene sine pga menneskelukt. Så slik mener jeg du kan veie når som helst.
Mødre som er litt stresset og usikre på situasjonen, roer seg ofte betraktelig ned når ungene åpner øynene ved ca. 14 dagers alder.
mvh Julie

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Hmm.. Har vært innom der ofte. Det er en Tropenhagen Zoo butikk. Skal ta en prat med de som jobber der. Lurer på om de har brosjuren fra Mattilsynet. Trodde de var pålagt å ha den. De har vel gjerne ikke giddet å lese den. Bare gi jenta di en sjanse. Hun er veldig usikker fordi hun har flyttet og har unger i tillegg. Det er nok derfor hun biter. Hun trenger masse mat og det er sikkert best å la henne være i fred. Hun kommer sikkert ut og viser seg når hun har blitt tryggere på omgivelsene og ungene har blitt større. Lykke til!!
Hilsen!
Rose

Rottejentå

Post by Rottejentå »

Tusen takk for svar :)
Ble litt roligere nå jeg, stresset meg nok litt opp selv sammen med rottemor.
Skal ta tiden til hjelp og se hvordan det går.
Jeg hørte en gang for lenge siden at rottene kunne avvise ungene pga menneskelukt, men det er gjerne bare gammeldags tull, skal se om jeg tør å veie de da :)
De er jo veldig hyggelige i den butikken da, og jeg spurte ikke akkuratt om det var sjangs for at hun var gravid så det er jo min feil også, men regnet bare ikke med at de solgte gravide rotter uten å gi beskjed.
Jeg har iallefall lært min lekse og skal ikke kjøpe dyr i dyrebutikk mer, kommer heller til å gå til seriøse oppdrettere.

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Ja, fra oppdrett får du tamme, friske og uredde rotter :)

Lykke til med mor og babyene!! Hun blir helt sikkert tam om en stund. Det finnes info om hvordan du får en rotte tam på NTF siden. Legg gjerne ut bilder av ungene når de blir eldre :)
Hilsen!
Rose

Rottejentå

Post by Rottejentå »

Nå har jeg tatt litt nye bilder, tok dem opp for å veie dem, men fant fort ut at vekta er gåen. Fikk iallefall sjekka alle og tatt noen få bilder :) Og moren avviste dem ikke etterpå:D
Noen som vet hva tegningene til de som er hvite på hodet heter?
det er 6 stk med bånd på ryggen med bare noen flekker på hodet og 5 stk med husky tegninger :)

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Rottejentå wrote:Nå har jeg tatt litt nye bilder, tok dem opp for å veie dem, men fant fort ut at vekta er gåen. Fikk iallefall sjekka alle og tatt noen få bilder :) Og moren avviste dem ikke etterpå:D
Noen som vet hva tegningene til de som er hvite på hodet heter?
det er 6 stk med bånd på ryggen med bare noen flekker på hodet og 5 stk med husky tegninger :)
De med hvitt hode er også husky ;)
Mvh Ida S. Eggen

Rottejentå

Post by Rottejentå »

Ok :D takk for svar :) Har ikke peiling på tegninger og farger men begynner å lære :)

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Er det sikkert alle er huskyer da? Siden moren ser ikke ut som en husky.. Men man vet jo ikke noe om faren da selvfølgelig! :wink:
Men er det mulighet for at det kan være noen annen form for tegninger også? F eks. High white markeringer???

Tatt fra et kull på en amerikansk side ( http://www.aftermath.russian-silver.net/rrr.html )
03. Octavia x ? - "Illinois Rescues"
- March 28, 2005 at 1:00 AM
- 12 Total; 6 females, 6 males
- Status: Placed in forever homes
- Girls:
1. Symphony: Mismarked Dalmatian (Lainey)
2. Crescendo: Collared, Mismarked Possum (Kept)
3. Allegra: Mismarked Dalmatian (Lainey)
4. Etude: Black Badger Blazed Variegated (Melina)
5. Minuet: Mismarked Dalmatian (Kept)
6. Nocturne: Black Variberk with Headspot
- Boys:
1. Gershwin: Varigated with Lightning Blaze (Kept)
2. Beethoven: Black Badger Blazed Variegated (Melina)
3. Amadeus: Black Berkshire, Lightning Blaze on Right (Megan)
4. Vivaldi: Beige Mismarked Dalmatian (Kept)
5. Sebastian: Black Berkshire, Lightning Blaze on Left (Megan)
6. Joplin: Bareback with Headspot (Megan)
Bilder av kullet:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Flere bilder http://www.goosemoose.com/index.php?opt ... ic=34984.0

Måtte bare spørre :) Babyene minnet meg sånn om disse bildene.. :P :D

(Kan fjerne bildene etterpå)

Rottejentå

Post by Rottejentå »

Rottemorå har iallefall ikke bleknet i fargen så lenge hun har vert hos meg og hun er nesten ferdig utvokst(vet ikke alder)
Må nok bare vente å se tenker jeg, skal legge inn nye bilder når de får pels :D

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Image
dette er en banded husky "uten blekning" (black banded blazed), nesten 1år gammel på bildet. ikke sikkert din hunn/unger blekner, men det ser du jo med alderen. faktisk ville det ikke forundre meg hvis de var i slekt med rotta på bildet mitt.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg trodde det var sånn at husky var en betegnelse på at pelsen fader, og at f eks din rotte Karoline, er black banded blazed siden den ikke fader??
Da blir jo husky bare et annet navn for f. eks black banded blazed da? Syntes det blir litt rotete... :?

Locked