Sommer og sol... og varme rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Sommer og sol... og varme rotter

Post by Roger&Ingrid »

Nå er vi inne i den første ordentlige sommeren i leiligheten vår, og her er det VARMT! Rottene peser, vi peser og gjennomtrekk hjelper lite. Rottisene våre ligger langflate hele dagen, særlig Toffa (hun er godt "isolert" med fett :roll: ). Spinus ser ut som en skinnfell der han ligger halvt på siden og synes livet innendørs er en tragedie. Vi har heldigvis stor veranda, men siden måsene i nabolaget er spesielt grinete for tiden og vi bor i 3. etasje, tør vi ikke la de firbente være alene ute. Dermed blir de for det meste stående inne. I dag har alle guttene vært ute på verandaen, både med og uten bur, og de stortrivdes. Jentebanden er litt for flinke til å klatre, hoppe og lure seg unna til at jeg tør ha dem ute. (My klarte å slå på tv'en i dag....syntes tydeligvis jeg var kjedelig underholdning.)

Jeg pønsker litt på måter å kjøle ned stakkarene uten å måtte ty til drastiske tiltak (pelsklipp a la sau). Har forsøk å vaske My og Sludd for å la dem kjøle seg ned, men det slo tydeligvis ikke an....kanskje de synes det var en fornærmelse å bli innsåpet i Dr. Greves intimvask. 8) De har fått isbiter og blitt sprayet med vann ("Er det ikke nok med EN runde?!"), men jeg skulle gjerne gjort mer for dem.

Er det noen som har gode råd å gi våre overopphetede pelskledte venner?
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Huff, ja - trøndersk hetebølge... Veksler mellom vifte og kalddusjer her nede, samt full lufting hele dagen. Men likevel ligger de og peser mesteparten av dagen... stakkar små - misunner dem ikke den pelsen, altså!

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Det er varmt ja! Men nå er det desto mer futt i dem når temperaturen er gått ned litt!

Isbiter var lurt, det skal mine også få. De er forøvrig veldig glad i iskrem.

Verandaen vår er desverre ikke tett, så de får ikke være ute. Lurer på hva naboene hadde sagt til besøk 8) Har prøvd å ha de med meg ute på bordet/stolene, men de spretter rundt og jeg mister fort kontrollen (som vanlig).

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Vi er heldige, naboleiligheten står tom og vi har trelemmer på verandaen som ødelegger alle "fluktmuligheter". Jeg dristet meg til å ta ut My, og vips, så hadde hun lurt seg inn i mellomrommet på leveggen....damene er for flinke til å bryte seg ut, det blir nok ingen flere uteturer på dem. :wink: Gutta er for store (og late) til å komme seg ut. Tok med gutteburene ut i dag og det så ut som om de koste seg, i alle fall helt til Spinus oppdaget at han kunne gå bort til det andre buret...fullt show med fnysing, markering og pels som stod rett til værs hos både Spinus og Tommeliten. For noen snålinger... :roll:

De fikk litt iskrem av meg i går, det var snadder! :D
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Syntes så synd på rottisene som ligger og peser i varmen at jeg gav dem litt saft som en liten forfriskning. Har nå tre bur med meget fornøyde små venner. Litt kos må de også få unne seg! :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ertefiskeri er alltid et hit!

http://awas.nvg.org/rats/video.php
(To videoer med ertefisking langt ned på siden)

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Heidi wrote:Ertefiskeri er alltid et hit!

http://awas.nvg.org/rats/video.php
(To videoer med ertefisking langt ned på siden)
Jeg har prøvd det noen ganger, men det ender alltid med at skålen velter. Har prøvd store tunge stødige ildfaste former óg....

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Det jeg gjorde ifjor sommer var at jeg satte kaninburbunnen ut i hagen, i sola, fylte det med vann og lot det stå til vannet var varmt. Så satte jeg ut overdelen til kaninburet på gresset. Hadde et hus og noe som de kunne gjemme seg i. Der koste Chiquita og Tequila seg skikkelig!
Så passet jeg på imens jeg satte dem oppå en kasse i vannet. Da gikk de frivilig utti og svømte rundt. Heldiggriser, eget stort svømmebasseng!
Man må selvfølgelig passe på at det er varmt nok ute, og at det ikke blåser kaldt. Men akkuratt nå tror jeg ikke at det er et problem :wink: *varmt*

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

ja det er utrolig varmt ute nå*pese* skjølv om ikke sola er fremme er det godt over 30grader midt på dagen her nede i horten... men har ikke merka noe på rottene da, bortsett fra at de drikker litt mer vann enn vanlig...
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Jeg synes mest synd på Toffa; hun er godt isolert med fett og de andre rottene synes hun er så god og myk å ligge på. :lol: Det blir ikke mye svalt i varmen med fire dorske rotter oppå ryggen... :pir:

Sist gang jeg prøvde å få dem til å bade ble de hysteriske og nektet plent, men kanskje varmen gjør dem med medgjørlige. Får legge i bløt en passe dose erter til i morgen. :P Hvor dypt bør vannet være? (Tja, ikke helt bra formulert, men....det er varmt...)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Guttene mine står ute hele dagen nå - skygge i form av parasoll eller skifte av side på huset. Buret har i utgangspunktet store sovekurver med makulert avispapir + hengekøyer med samme til å grave seg ned i + badekar med flytende jorbær eller annet som frister til bading / vading. Fyller opp buret hver dag med kvister m / friskt løv - ligner helt en jungel. På det varmeste legger de seg på og mellom bladene, lønn står høyt i kurs. Bladverket ser ut til å ha en god kjølende effekt - absolutt verdt et forsøk for svette gutter. Vannmelon eller hermetiske mandariner hjelper på væsketilførselen. Er ganske sent på kvelden før de anmoder om å komme inn, med mindre det blåser - i følge mine små nurkegutter er det fæle greier, selv om det er varmt. :D
Anita

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Buret til mine gutter står i skyggen stort sett hele dagen på rommet. De spiser ikke så mye tørrfôr som de pleier nå som det er så varmt, så jeg legger inn masse friske grønnsaker og litt frukt til dem. Mais, tomat, agurk, salat etc. Det ser ut til å funke fint =) Også har jeg satt inn en "balje" med vann inn i buret så de kan dyppe seg om de vil... Men de bruker det mest til å drikke av da, ser det ut til. Ikke så glad i å få vann på kroppen de der.. :)

Mille

Post by Mille »

må nok prøve ut noe sånt selv jeg.. :D takk for tips

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Prøvde noe nytt i går: Frøs ned en håndfull maiskorn i en liten kopp med vann. Rottene hadde stor underholdning med å prøve å stjele isklumpen fra hverandre :)

Anbefales å gjøre før man skifter i buret, det blir endel vannsøl.

sasandal

hei

Post by sasandal »

Tips til basseng: Ikea sin største hundeskål. Den er stødig og skikkelig billig, kun 9,-.

Jeg fryser også ned en halvlitersflaske med vann (husk og ikke fyll den helt opp, for da sprekker den), som jeg så plasserer oppi basseget.

Ha en riktig god sommer alle sammen :sol: :sol:

Locked