GMR

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

GMR

Post by Heidi »

Det er egentlig litt trist at det er blitt fullt akseptert å ha "alt for mange rotter". Jeg synes nesten det virker som om mange nye rotteeiere tror at jo flere man har, jo bedre? Jeg håper ikke det blir slik fremover at nye folk som kommer til, eller de gamle traverne for den del, skaffer seg flere og flere rotter fordi de tror det er det som skal til for å "henge med". Jeg som leder av NTF ønsker ikke at det skal være slik NTF fremstår for folk flest, jeg håper at alle som tenker på å skaffe seg en rotte til tenker "bruker jeg nok tid på hver enkelt av de jeg allerede har"? Jeg forstår at folks terskler varierer veldig, både med hva de har tid til, hva de vil ta seg tid til, og hvor mye oppmerksomhet de mener en rotte bør få, men faktum er at en rotte til betyr mindre tid på hver enkelt. Jeg tror ikke rottene blir noe mer fornøyde av å leve i en flokk på 10 stk enn av å ha noen få gode burkamerater som de vet hvor de står i forhold til.

Nei, frem med de små flokkene, la oss ta vare på de vi har! :)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

jeg lurte jo litt på hvordan folk med masse rotter får tid til hver enkelt rotte, men det er jo mange som er flinke til å ta seg tid med hver eneste en av sine mange rotter :D men jeg hadde vel ikke hat så veldig mye tid og ork til flere enn 10 rotter :wink: men som sakt de som har mange rotter tar seg som regel tid til dem(håper jeg hvertfall) og jeg har ikke oppfattet det som at jo fler rotter jo bedre... hehe
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Sant i det du sier der Heidi. Når jeg reiser rundt på nettet og finner mennesker som har over 50 rotter til og med 77 som er det høyeste tallet jeg har talt, :shock: så kan man umulig ha like mye tid til alle. Føler at det blir som å overlate rottene til seg selv og flokken. Det er ikke mitt syn på et godt rottehold, for meg blir det som om rottene bare er et material som produsere varer. (Ikke meningen å feie alle under en kost)Dette er jo ekstreme tilfeller da :wink:

Mitt første rottehold var to stk, det syntes jeg var kjempe fint! Nå som jeg har litt mer erfaring med rotter og har fått et stort bur og rotte interesserte småsøsken, så er grensen min på absolutt maks 6 rotter, mammas er på 5 :wink:
Jeg føler at jeg har tid og krefter til å ta godt vare på 5 rotter, (litt hjelp fra lillesøstrene mine også, :wink: som begge har en rotte hver.)
Rotter er min absolutt hovedinteresse og nesten alt jeg tenker på er rotter, eller det dukker alltid opp. " Kunne den krukken der passet som sovehus i buret mon tro?" Sånne tanker dukker opp stadig vekk. Kan jo nevne at jeg kom opp i naturfag i muntlig eksamen, joda, selvfølgelig måtte jeg dytte inn noe om rotter når jeg har muligheten for det! Så da ble det litt rottegenetikk :P (Fikk 6 forresten *stolt* ) I årboka på skolen står det følgene tilslutt om meg "Går med Tequila under genseren (en liten skapning på fire bein)" Syntes det var litt søtt skrevet, for det var ikke min idé. :wink:
Interessen min for rotter er ganske høy og jeg selv vet at jeg har det som kreves for å ta godt vare på så mange som 5 rotter, så blir det riktig for meg.

Så jeg mener at man burde tenke over det nøye, ikke bare tenke "søt rotte! Den vil jeg ha!" Kjøpt.

Syntes det også er forskjell på om man har et oppdrett eller har de som kjæledyr. En oppdretter trenger ofte flere å velge imellom og vurdere. Men det betyr ikke at man ikke skal ha tid til dem. Mens en som "bare" har rotter som kjæledyr, trenger egentlig ikke å ha så mange. Du får jo mye bedre kontakt med 2 isteden for 7.. Med mindre du bruker veldig mye tid på dem.

Ble sikkert litt rotete og langt, men tror jeg fikk sagt min mening :? :P

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Hva mener dere der ute (på det store internettet) er en god størrelse på en flokk? Jeg føler at vår damegjeng på fem stykk er helt ideelt for akkurat våre damer. Søta har f.eks. blitt en utadvendt og godlynt dame etter at vi skaffet henne en flokk å lede, og forbedringen har skjedd gradvis for hver nye dame som har kommet hit. Vi hadde selvfølgelig mer tid til Toffa og Søta da de var alene, men de var ikke så interesserte i oss og stolte heller ikke så mye på oss da. Akkurat denne flokken er passe stor for våre damer, tror vi.

Vi prøver etter beste evne å bruke så mye tid som mulig på hver enkelt rotte; vi går rundt og sjekker hvordan de har det og om de er interesserte i å være litt sammen med oss. Særlig gutta pleier jeg å ta opp enkeltvis og kose med. Tommeliten krever mye av meg, men jeg forsøker å gi ham det han trenger. Det mest utfordrende med våre åtte rotter, er for oss ikke antallet individer, men antallet grupper. Vi har tre grupper som ikke kan/skal/vil omgås hverandre og det krever en del å få luftet hele bøtteballetten hver dag. Jeg tror grensen er nådd for vår del; det blir ikke flere rotter mens alle våre nåværende er i live. Heldigvis har alle sammen store bur og tilgang på mat, drikke og kos, men vi prøver stadig å finne nye måter å aktivisere dem på. Agility falt i smak hos My, da har vi bare sju andre måter å pønske ut. 8)

Hvor mye tid synes dere rottene trenger på 1:1 kontakt med mennesker hver dag?

Ingrid (som ikke er uenig i det hele tatt, bare nysgjerrig på hva andre mener er en "riktig" størrelse på en flokk) :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Jeg er helt enig med Heidi. Ser at det er stooor forskjell på å ha 2 rotter og 4 rotter. Kommer aldri til å ha mer enn 4, så da er vel 2-4 riktig størrelse for meg.

Men lurer også på hvor mye oppmerksomhet en rotte trenger hver dag, vet jo at det er individuelt og det ikke blir "nok", men det hadde vært fint med en diskusjon rundt dette.

Leste forresten nettopp i en bok om gnagere at man må "kose med kjæledyret sitt 3-4 ganger i uken" :roll:

Jeg greier ikke å anslå hvor mye tid hver rotte får av meg hver dag, men de får kos mange ganger hver dag, + at de er ute noen timer hver kveld. Vet ikke alltid hvor jeg har dem da, men akkurat nå ligger Silver og sover i capsen min mens Rattus og Dumbo'n hopper rundt beina mine og lekesloss, minner om sisten :D

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Helt enig - smått er godt. Store flokker kan også være et økonomisk løft ved sykdom; alle skal ha sitt ved behov, og ikke bare første uka etter siste lønn. Mitt tak er senket til fire gutter - og det er der jeg er nå.
Anita

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Jeg skal ærlig innrømme at når dagen er over, og rotter, hunder og barn har fått sin del av meg, da er jeg SLITEN. :roll: Det er også en av grunnene til at jeg stoppet oppdrettet mitt i en periode, og ikke vil anskaffe meg en eneste rotte før jeg er nede på et antall jeg mener er fornuftig. Hadde 9 rotter før jeg ble gravid, og det antallet passet meg utmerket. Nå som jeg har barn og hunder i tillegg ser jeg for meg 5-6 gutter her hjemme, og eventuelle jenter på "fôravtale" eller at jeg eventuelt låner en frisk og snill jente, når jeg har en gutt jeg tror vil gi noe godt videre. :)
Mvh Ida S. Eggen

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Post by Rikke »

får to år siden hadde jeg tre rotter og med andre dyr og samboer :P
Det ble mye og jeg følte at jeg ikke rakk til da jeg hadde masse å gjøre i arbeidslivet...
Nå har jeg endelig skaffet meg to igjen og føler det er akkurat passe får gitt de det de trenger av stell og kos, jeg får tid til alle de andre dyra min, jobb og litt tid til meg selv. som også er veldig viktig...

Og være litt barsnlig :bravo: så nå skal jeg ut å snik hoppe på trampolina til nabon som er på ferie :twisted: hihihi
(sporet litt av her ja...)
Hilsen Rikke Karine

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Ble litt inspirert, jeg. Har gjort meg en del tanker rundt rottehold og lurer på om det hadde vært en ide å foreta en undersøkelse, i utgangspunktet blant NTF sine medlemmer og forumbrukerne (siden vi først har en kjent mengde rotteeiere). Undersøkelsen kan blant annet gå på antall rotter/størrelse på flokk, størrelse på rottene, overvekt/undervekt, sykdomshistorikk/udiagnostiserte symptomer, levealder, for (basis- og tilleggsfor), burstørrelse, renhold av bur o.l., aktivisering og sosialisering av rottene og så videre. Jeg er veldig nysgjerrig på hva som er ideelle leveforhold for rottene og om det finnes sammenhenger mellom f.eks. kosthold og sykdommer eller leveforhold og sykdommer. Kanskje finnes det undersøkelser angående dette fra før (rotter er vel et av de dyrene mennesker har undersøkt mest, kan jeg tenke meg), i så fall hadde det vært interessant lesing. Hvis vi hadde samlet inn slike opplysninger, hadde det kanskje også vært lettere å si noe konkret om hva som påvirker helsen til dyrene? En ting er å kunne dokumentere/hevde at rotter er utsatt for f.eks. luftveissykdommer og kreft, men er det mulig å spore årsaken til dette? Hvis alle rotter er infisert med myco, hvorfor blir ikke alle syke?

Hva synes dere om det?Kan det være mulig å hindre at en slik sykdom bryter ut? I så fall ville jeg veldig, veldig gjerne vite dette. Jeg er sikkert ikke den eneste rotteeieren som er villig til å gjøre store endringer i rotteholdet mitt, dersom jeg fikk vite at jeg da kunne hindre sykdomsutbrudd blant mine rotter.

Det ble kanskje en liten avsporing, men det er noe jeg funderer mye på. Noen innspill?

Ingrid Tenkeboks :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Veldig god idé Ingrid! Da tror jeg man hadde fått mest fakta hvis undersøkelsen var anonym, bare en tanke som slo meg nå. Men hadde vært spennende og se et resultat, og hva gjennsomsnittet er for et rottehold.

Så til selve emnet :wink:
Alle 4 her hjemme har egen kose/leke/oppmerksomhetsstunder nesten hver dag. (Da har jeg bare en rotte ute av gangen) Så er de ute av buret og leker på kjøkkenet, badet eller i sengen, ofte fordelt utover dagen, spesielt nå som det er ferie. Ellers for de jo ganske mye oppmerksomhet av søsknene mine og til og med mamma. :P
Jeg tenker sånn må du ha tid til å sette av litt egen tid med hver av rottene dine, ikke nødvendigvis hver eneste dag, men ganske ofte.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Da tror jeg man hadde fått mest fakta hvis undersøkelsen var anonym, bare en tanke som slo meg nå.
Helt enig! I det minste burde man forsikre deltakerne om at alle opplysninger vil bli behandlet konfidensielt, slik at ingen skulle kunne bekymre seg for at opplysningene en gir, skal føre til at Dyrebeskyttelsen kommer på døra. Hovedpoenget med en slik undersøkelse måtte jo være å få fakta på bordet og ikke å finne noe en kunne "ta" folk på.

Ble veldig engasjert nå. :les:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jepp!
Tips: Les mitt første innlegg i denne tråden, så får du kanskje noen innspill i hva vi (og forskerne) tror påvirker bl.a. sykdomsforekomsten på miljøsiden. Ser forresten at jeg har glemt næringsstatus der ;)

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Interessant! :D

Det er en ting jeg tror en slik undersøkelse kunne hjelpe på, nemlig å få med alle "mørketallene". Selv om mange rotter blir obdusert (jeg vet ikke hvor mange), finnes det nok også mange rotter som vår Rottis; de lever hele livet uten et eneste dyrlegebesøk og blir heller ikke obdusert når de forlater denne verden. Årsakene til dette kan være mange, men jeg kan tenke meg at en av de viktigste er at folk ikke vet at dette er en mulighet. Derfor tenkte jeg at en slik undersøkelse kan få med de rottene som ikke har blitt obdusert og rotter som er i live. For å få med mest mulig informasjon, kunne vi i tillegg til spesifikke tilfeller av sykdommer fått eierne til å oppgi symptomer, enten ved å beskrive dem selv eller ved å oppgi alternativer som de kan krysse av for hvis de har opplevd dem. Selv om en dyrlege ikke kan stille en diagnose basert på gamle opplysninger om symptomer (hvis ikke vi kan gi dem en glasskule og synske evner :wink: ), kan slike opplysninger gi indikasjoner på mulige sykdommer. Da tror jeg vi kunne fått et kjempefint grunnlag for å kunne si noe generelt om hva som er vanlige sykdommer blant tamrotter i Norge og hvor hyppig de forekommer. Kanskje kunne dette vært nyttig for oppdrettere også? :?:

Tenkeboksen :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Vi er jo på vei med Ratbase (hvor mange begynner å bli lei av at jeg nevner det uten at det ser ut til å skje noe?), hvor mye av denne infoen vil bli loggført og bevart for fremtiden. Selvfølgelig ikke alt, så det kunne være fint med supplerende undersøkelser av den typen du nevner, med et spesifikt fokus. Det er bare å sette igang! Jeg bidrar gjerne :)

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Skal pønske litt...tror jeg går og setter meg i tenkeboksen en stund. :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Locked