Har jeg virkelig gjort feil alle desse årene?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
ratty

Har jeg virkelig gjort feil alle desse årene?

Post by ratty »

Jeg må si jeg er lettere sjokkert over det jeg leser her inne om hvor "overbeskyttende" enkelte er ovenfor sine rotter.

Jeg har i dag tre nydelige hanrotter, kjøpt på dyrebutikk i Trondheim. De er 3 år og 3 mnd, og fremdeles kvikke og raske, tamme og fine samt ingen tegn til aggresjon. Pelsen er blank og fin, øynene er klare og fine.

Det første jeg reagerer på er det som ofte er debbatert rundt burstrø. Jeg bruker spon kjøpt på Rema 1000. Bank i bordet, jeg har aldri hatt luftvieinfeksjoner eller tegn på leversykdom.

Ang foring, rottene mine elsker sjokolade! Hver gang jeg koker kakao får de en sjokoladestrimmel på deling, og jeg kan ikke se at de har tatt skade av det. Lakris har de også fått, uten at jeg har sett noen negativ påvirkning av det. I tillegg til Vitakraft din pellets som alltid står tilgjengelig i buret, får de smake av det jeg har hatt tl middag. (Kjøtt, fisk, div gryteretter osv).

Gjør jeg da alt helt feil? Slik har jeg behandlet mine rotter siden jeg begynte å holde rotter som kjeledyr i 1989, og den yngste rotta jeg har mistet var 3 og et halvt år. Jeg fant han i buret en morgen, uten noe sykdomsforløp. Han hadde en pelletsbit i munnen, så han ble sannsynligvis kvalt stakkar..

Men det er en tankevekker når jeg leser om rottene her inne som bare blir 1,5-2,5 år gamle, og det er ofte "avlsrotter"! Den eldste rotta jeg har hatt var Fred, som døde 4 år og 8 mnd i 1998.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

HEi, hei!
Så hyggelig å høre fra noen som har slike erfaringer med rotter som får bli gamle og dø av alderdom!
Jeg tror ikke du gjør noe galt. Det tyder jo levealderen på rottene dine på. Synes det ville vært veldig interessant å få høre mer om ditt rottehold! Noe av poenget i dette er vel at mange av dagens rotter ikke klarer å leve i et "usunt" miljø bl. a fordi immunforsvaret ikke er bra nok. Så kan man jo selvfølgelig diskutere i det vide og det brede hva som er usunt egentlig.
Jeg kjenner meg veldig igjen i det du forteller i forhold til å "la rottene leve med deg". Jeg deler også det jeg har av mat med rottene både ting som er helsebringende og det som kanskje ikke er det. Har jeg ikke det jeg vet de helst bør ha av burstrø, tar jeg noe annet.
Mine rotter pleier å nærme seg 3 år før de dør de også, men nesten 5 år på Mr Fred!! Jeg blir virkelig imponert! Fortell alt vi bør vite! Selv om det kanskje noen ganger kan synes annerledes er det mange av oss som mener at det er viktig å snu alle steiner og tenke nytt for å forstå hvorfor så mange rotter lever så altfor korte liv.
Takk for at du postet et innlegg! Kanskje vi lærer noe nytt.
mvh Julie

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Mener altså IKKE å forherlige det å handle på tvers av det anbefalte overfor rottene. Det er godt dokumentert hvilket burstrø man skal bruke og hvorfor.
Men når en rotte lever sååå lenge blir jeg likevel nysgjerrig.
En nettside om rottehold må likevel gå ut med det som er klart helsebringende.
mvh Julie

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det kommer ofte utsagn om langlivede rotter, men til jeg får noen bekreftede datoer å forholde meg til så tar jeg det mest med en klype salt. Når man f.eks. kjøper rotter i dyrebutikk er det veldig sjelden at dyrebutikken vet eksakt fødselsdato. Det er nok en grunn til at vi har så få gamle rotter bekreftet i databasen. Hvis folk er flinke til å sende inn data til meg så kan vi kanskje snu det! Men da kreves det at det sendes inn data når rotta er ung, med bekreftet fødselsdato, altså.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hei!
Hva tenker på da på når du sier en bekreftet fødselsdato?
Mener du en fødselsdato for en rotte med stamtavle og en omtrentelig dato på en dyrebutikkrotte gitt mens rotta enda er ung?
Ja, for jeg ser jo også mange feilkilder mht rottas alder.
HAdde ikke jeg hatt kartotek over alle mine dyr, hadde jeg f. eks gitt veldig mange uriktige opplysninger. Jeg har mange dyr og husker ikke bestandig like godt.
(mener bare for å ha sagt det ikke å hentyde til at eieren av disse langtlevende rottene gir uriktige opplysninger. Har selvfølgelig ingen forutsetning for å vurdere det.)
mvh Julie

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Helst en dato fra oppdretter! Men dersom man kjøper en ung rotte (5-8 uker) fra dyrebutikk kan ca fødselsmnd settes med ganske god nøyaktighet. Blir rotten eldre er det vanskelig å se hvor gammel den er, men i så ung alder er det jo ganske tydelig. Fødselsdato eller alder opplyst fra dyrebutikk stoler jeg IKKE på, jeg har sett så veldig mye rart ;)

Og, fødselsdatoen bør registreres mens rotten er ung! Ikke etter at den er død...

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Jeg er heldig og har en veldig bra dyrebutikk i nærheten. De har papirene i orden og jeg har stort sett aldri tatt dem i noen feil hverken i bedømming av alder eller orden i sysakene. De er virkelig et hederlig unntak.
Men jeg har jo sett hva de selger i andre butikker og jeg skjønner hva du mener.
Jeg vet vi er enige mht et stort ønske om å snu hver stein for å finne grunner til at rottene ofte ikke lever så lenge som de burde kunne gjøre. Det finnes kanskje bare flere syn på hvordan man leter etter tråder som kan gi flere opplysninger. Og det synes jeg faktisk er ganske fint. Tror det gjør at man kan komme i mål. Jeg ville aldri ha klart å være så systematisk som du virker, Heidi! All ære til deg for det. Vi andre som ikke har den tålmodigheten, nyter jo godt av den!!! :)
Jeg blir likevel nysgjerrig på hva det ligger i en rotte som skal ha vært nær 5 år. La oss hypotetisk si at eieren husker ett helt år feil. (uten å beskylde noe for noe) Når mine eldste har vært rundt 3 år (litt eldre og litt yngre), blir det fortsatt imponerende.
Men vi behver absolutt ikke ta den her. Jeg ville bare si litt mer om min innstilling. Jeg vurderer alt som i utgangspunktet kan høres interessant ut. (og forkaster dessverre det meste) :) :) :) Avl er uhyre vanskelig.
mvh Julie

ratty

Post by ratty »

Jeg vet at rottene mine aldri har vert mer enn ca 8-9 uker når jeg har fått de, da de ikke har hatt voksenpels.. :wink:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

ratty wrote:Jeg vet at rottene mine aldri har vert mer enn ca 8-9 uker når jeg har fått de, da de ikke har hatt voksenpels.. :wink:
rart, voksen pelsen kommer nor rottene er 5-7 uker... det ville vært rart om de hadde baby pels når de er 8-9 uker :? De må nok ha vært litt yngre :wink:

ratty

Post by ratty »

Hehe, mulig det, de hadde iallefall ikke voksenpels da jeg fikk de hjem. Og Heidi: jeg vet hvor gamle rottene mine er, og jeg vet hvor gamle rottene som har gått bort ble. :wink:

Locked