Hvorfor heter det ikke rase egentlig?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Hvorfor heter det ikke rase egentlig?

Post by § RatGirl § »

Etter en diskusjon så er det noen som sier at man kan kalle de forskjellige variantene for raser.

Argumentet er:
Definisjon på rase er at det er av samme art men med forskjellige felles trekk som skiller dem ut fra andre grupper.. ergo kan man godt kalle rotter for raser men de er av samme art!

Jeg skrev:
Alle rotter som holdes som kjæledyr er av arten rattus norvegicus, de er av samme rase fordi de er helt like innvendig og skjellettet er det samme hos alle, med visse unntak når det gjelder defekter selvfølgelig. Eneste forskjellen er utenpå. Farger, tegninger, ører og pels :)
Hunder er forskjellige raser fordi de er bygget forskjellig. F eks en Leonberger og en Mops. Mens en black hooded dumbo og en black berkshire rotte er helt like uten om fargene å plasseringen av det ytre øre.

Hva er deres definisjon på at det ikke heter raser, men forskjellige varianter?
:)

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Altså... det er dumt å kalle tamrottene for raser, f.eks som du sier de er alle like, dessuten , noe som gjør et dyr til en spesiell rase er at den har gene bruksegenskaper. Pekingeseren er jo avlet fra til å bli tempel hund og sosse hund hos kinesere. En Border Collie er laget for å gjete sau, mens en Greyhound er skapt for å løpe.

Våre tamrotter har jo ikke forskjellige bruks egenskaper? man kan ikke si at en Black ambk dobbeltrex er en bedre "mine finner" enn en Fawn standard. Alle tamrottene kan brukes til det samme. Man kan jo f.eks ikke bruken en rottweiler til å gjete sau?

Men rottene blir jo alike vel gjort til raser pga forskjellig ytre utseende. Men vi kan ikke dele de opp i rase grupper. Man de kan kalles Frage raser.
Ta f.eks en Hest. En helt vanelig araber, den er jo en rase i seg selv. Men Hvis den er i gul/gyllen farge, blir den ofte kalt Palomino - dette er pga fragen. I amerika her de gene farge rase klubb for palominoer - der absålutt alle heste raser kan være medlem og registert, bare de har palomino fragen !

Så da kan man jo kalle Blue for en farge rase, og en aguti er da også er fargerase.

Men da blir "rasene" delt opp etter farge, og ikke etter bruksegenskaper eller utseende som som med F.eks hunder ..


Noen som skjønner? Ble vel litt rotete forklart men... :smack:

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Jeg tror Alvrina har et poeng her; andre dyrearter deles inn i raser på grunn av forskjeller som er felles innad i en rase, men som ikke nødvendigvis finnes i samme kombinasjon i en annen rase. Det er ytre forskjeller mellom dumbo og standard, rex og glatthåret, agouti og PEW, men det foreligger ingen bevis på at det finnes indre særegenheter som varierer etter farge eller variant.

Egentlig er jo dette litt interessant, ingen som har forsket litt på dette? Det hadde vært interessant å vite mer om det.
:les:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg fant, jeg fant!

http://www.ratbehavior.org/RatSpecies.htm

*leser*

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg har oversatt fra:
http://www.ratbehavior.org/RatSpecies.htm

En rase, i følge Websters Ordbok, er en gruppe dyr antagelig beslektet med herkomst fra felles aner og er synlig like i karaktertrekkene. En mer presis forklaring av en rase er funnet i Desmond Morris’ book Dogs: the ultimate dictionary of over 1,000 dog breeds. Ifølge Morris’ defenisjon, er en rase en type dyr som er forskjellig fra alle andre av samme art i en eller annen vei, har en separat historie og rasenavn, og er avlet rent i flere generasjoner. Så, beagle and Doberman er eksempler på forskjellige hunderaser.

I følge denne definisjonen, er det ingen raser når det gjelder rotter, ennå.

Et renraset dyr henviser til et medlem av en gjenkjennelig rase, ”strain” eller en sort uten innblanding av annet blod i flere generasjoner.
Så, siden det ikke er noen separate raser av rotter, det er ingen renrasete tamrotter. Men det er mange forskjellige ”starins” av rotter i laboratorier, og en rotte fra en av disse kan man tenkelig kalle renraset. Dog, ”renraset” er et uttrykk som aldri blir brukt i laboratoriene om rotteavl.

:bravo:

Locked