Dødelighet blant husky...?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Hei Ki!

Jeg har lest litt på hjemmesider, og funnet en del negative tall på huskykull. Selv satte jeg Pilee og Lemmy sammen, og der ble det ikke resultat i det hele tatt. Lurer derfor på om husky + husky gir større antall døde unger eller unger i det heletatt..

Dette innlegget ble raskt skrevet ned, sent på kvelden, så jeg skulle vel egentlig ha jobbet litt mer med spørsmålene mine før jeg la de ut her... :oops:
Mvh Ida S. Eggen

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Jeg har lest litt på hjemmesider, og funnet en del negative tall på huskykull. Selv satte jeg Pilee og Lemmy sammen, og der ble det ikke resultat i det hele tatt. Lurer derfor på om husky + husky gir større antall døde unger eller unger i det heletatt..
Du kunde ha funnit ut det om du hade låtit någon av dina husky para sig med en ickke husky. Jag tror inte det har nåt med att husky skulle vara i dåligare kombination än andra. Med tanke på att mina två sista husky kullar gick åt skogen, så kan din teori stämma. Det är för få exempel att man ska mena att det kan vara en grund, men ha det i tankarna när det 'kanske' sker.
Dette innlegget ble raskt skrevet ned, sent på kvelden, så jeg skulle vel egentlig ha jobbet litt mer med spørsmålene mine før jeg la de ut her... :oops:
Känner till detta, sker med mig ofta.

Ki

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Emidarja wrote:Jeg har lest litt på hjemmesider, og funnet en del negative tall på huskykull. Selv satte jeg Pilee og Lemmy sammen, og der ble det ikke resultat i det hele tatt. Lurer derfor på om husky + husky gir større antall døde unger eller unger i det heletatt..
Fire av seks ganger når jeg har hatt kull, har minst en av foreldrene vært husky, og de har blitt drektige på første forsøk. Jeg har opplevd to ganger rotter som ikke ble drektige på første forsøk. Den første var Flekkis, for snart et år siden... hun bærer ikke husky og ikke gjorde hannen det heller - derimot bærer hun dumbo og han var dumbo! Nå i vår ble ikke Cha-Am drektig på første forsøk og det samme hendte med hennes søster som nå har fått kull hjemme hos Heidi.

Det er nok større sjanser for at det var noe annet som gjorde at Pilee ikke ble drektig enn at hun var husky. Ble hun ikke også satt til parring sammen med en av KoseRotta's hanner? Broren hans fikk jo senere et digert kull (var det 16 eller 17 unger?) hvor flesteparten av ungene var husky, og hvor ingen døde.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Henriette wrote:Den amerikanske husky, fader ikke, hvilket den europeiske husky gør.

En blazed har ikke noget med en husky at gør, desværre har MC genet en tendens til at knytte sig til blazed rotter, hvis de vel og mærke er styret af hihg white genet.
Det er ikke bevist MC genet knytter sig ikke til den europeiske husky, heller ikke hvis de kun består af husky/husky parringer...
Hennes husky er da europeiske. Som sagt vet jeg ikke så mye om tegningsavl knyttet til mc, men det har også vært snakk om at husky og en vanlig rotte lettere gir headspot enn to vanlige rotter, headspots er arvelig og det har tidligere vært snakk om headspots knyttet til mc, og derfor følte jeg at jeg ville nevne det siden det har stått advarsler om huskyavl på flere utenlandske sider.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Henriette

Post by Henriette »

Nu kan jeg jo af gode årsager ikke fortælle dig hvilke hjemmesider du har kigget på...
Men det er stadig ikke bevist at den euopæiske husky har noget med MC at gøre...

Du kan evt. læse den artikkel der står om MC på min hjemmeside.

Dem jeg har haft kontakt med er fra England, og det er deres viden der er blevet skrevet denne artikel ud fra.

Samtidig kan jeg fortælle at farven chinchilla med aftegningen blazed er hårdt angrebet af denne sygdom.

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

husky kull

Post by Sjobeng »

min striped husky fikk unger første gang i en alder av 6mnd. faren er påstått også striped husky og alle ungene (11stk) fikk denne tegningen. etter 2 uker levde fremdeles alle ungene, men noen ble drept av en annen rotte like etter :( det hadde jo ingenting med tegningen og gjøre. har hatt en husky som døde av alderdom og en som døde av hjernesvulst, ellers kun postitive erfaringer med denne tegningen.
kullsøsteren til rotta mi fikk også 11 unger da hun var rundt 5mnd. paringen var ikke planlagt og faren er ukjent, det ble noen striped husky og noen hooded i kullet, alle levde ved fødsel og alle levde ved 5 ukers alder.

Siva

Post by Siva »

Jeg har selv en husky, og synes ikke d er noe negativt med min lille Meela :wink:
Så derfor tror jeg ikke at d er sant at husky kullene er litt forsjellige en dem andre kull, og ingen andre kull er bedre en husky kull, alle kull er like. mener nå jeg da :wink: :P

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

nytter ikke å bare se på rottene, det er jo genene som gir bakgrunnen for muligens større dødelighet blant husky. på hest vil jo husky tilsvare skimmel og det er "vanlig" med for eksempel skimmelkreft. min første husky døde av alder, men jeg har hatt flere huskyer med svulst enn f.eks enn andre farger. ellers er erfarinegne mine med husky at de er veldig vennlige og lette og temme.

Siva

Post by Siva »

Ja d stemmer :lol:

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Andre har erfaringer med det motsatte der faktisk. De synes husky virker vanskeligere å temme. Mye skyldes avl på huskygenet, der det ikke tas hensyn til gemyttet på rottene... :(
Mvh Ida S. Eggen

chi

Post by chi »

Jeg har 2 huskygutter og jeg syns de var vanskelige å temme. Nå er de tamme, men Buddha liker ikke å bli løftet på.

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Emidarja wrote:De synes husky virker vanskeligere å temme.
Så er der da vist også et eller andet mine to huskies ikke har forstået ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Temming har ikke noe med rottas utseende å gjøre, heller ikke gener som følger ulike tegninger hos rotter, men atferdsgener og/eller håntering.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Siva

Post by Siva »

Nei d er sant Melody, d er ikke noen forsjell på husky og hette rotte, for eksempel. alle er like :wink:

Locked