Alder på rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Alder på rotter

Post by LILO »

Heisann. Nå har jeg sittet og lest masse her inne om alder på rotter. Første rotta mi ble 3,9 år, ellers har de blitt rundt 2,5. Nå har jeg 5 unger fra et kull født 26.11.05. Tre jenter: Angel, Precious og Luna. To gutter: Ludvic og Oliver //. Mora er kjøpt privat, men kommer muligens fra dyrebutikk, og faren er fra dyrebutikk. Begge foreldrene er veldig kosete og snille rotter, så derfor ville jeg ha unger på de og forhåpentligvis føre dette gode videre. Jeg skal beholde de 5 selv, så kan jeg jo holde dere oppdatert om helse og gemytt, så får vi se... Nå har dere hvertfall datoen :D

LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Post by LILO »

De er forresten veldig tillitsfulle og snille og gode nå, og var jo 7 uker i går.(lørdag)
Luna:agouti hooded,med en hvit dråpe i pannen ,Angel: Agouti(vil si self, men hun har to små tynne hvite striper på magen). Precious: Ambk agouti, Ludvic:Eubk silver black, Oliver //: Agouti hooded,med etpar hvite hår i pannen . Alle har standard pels og ører. Begge foreldrene er Eubk dumbo, mor ubestemmelig farge, brunsvart, far silver black.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Så fint at rottene dine har blitt så gamle. Det er dessverre mange som ikke opplever det. Alt over 2,5 år er jeg veldig fornøyd med når det gjelder mine rotter. Rundt 3 år har de eldste mine vært.
Fint at du tar vare på godt temperament. Tenker du deg å avle?
Julie

LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Post by LILO »

Ja, har lyst til det hvis de viser seg å være "gode" rotter. Men tror ikke jeg skal ha flere kull på mora, for hun er over ett år, og hadde visst hatt et kull veldig tidlig, så hun får pensjonere seg nå :)
Vet du om det går an å parre onkel og niese? Har jo onkelen til de små også, og han er minst like snill og kosen som de andre, og er black hooded dumbo.. Ellers har jeg jo Keiko, da, huskyen min, han er ikke i slekt med noen av de andre, men går jo ikke sammen med andre hannrotter, men det trenger jo ikke føres videre hvis de får gå med kullsøsken og er vant til å ha andre rundt seg... Han er jo en kjempe god og menneskekjær gutt.. :D

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Jeg ville ikke gjort det :wink: ... syns det er for nærme. Minimum 3 generasjoner tror jeg det er.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hei!
Jeg har ikke nok peiling på bevisst innavl til å kunne bruke det bevisst og klokt. Derfor holder jeg meg langt vekk fra alt som kan ligne på parring av dyr som er noe beslektet. Parring av onkel/niese? Jeg ville ikke gjort det. Det er såvidt mye ustabilitet mht sykdom både fysisk og psykisk hos rotter at jeg velger bort alternativer der jeg finner slektskap. Sikkert andre som har meninger om dette?
Når det gjelder bruk av den hannen din som ikke klarer å omgås andre hanner, ville jeg nok ikke brukt hanheller. Helt enig i at mye kan gjøres med hvordan dyret blir behandlet og at man sørger for at rotta bor i en god flokk fra tidlig alder. Likevel er det mye som tyder på at ustabilitet i temperament er en del arvelig betinget.
Lykke til likevel medå finne gode avlsdyr! :) :)
mvh Julie

superkenny

Post by superkenny »

mine eldste rotter som jeg hadde for et par år siden tror jeg faktisk vippet over 4år,nærmere 5 hvis jeg ikke tar 100% feil..er dette veldig unormalt?

eller er mye mulig med godt stell og mye kos? :D

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Hej Lilo! Snacka gärna privat med mig ang. avel. När det gäller ålder, så är det mitt stora intresse. Just nu håller jag och lägger in en del råttor i databasen. Det borde du också göra, så får vi lagt in din statistik. Vad heter dina råttor, så jag kan gå in och se släktskap och ålder.

Ki :konge:

LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Post by LILO »

Hei. Jeg prøvde å legge de inn i databasen, men fikk ikke helt til, får prøve igjen. Mine rotter: Santo: Kjøpt i dyrebutikk sept 05. Født april/mai 05. Eubk silver black dumbo
Ludde: Kjøpt i dyrebutikk sept 05. Født april/mai 05. Black hooded dumbo
De to er brødre.
Keiko: Kjøpt i dyrebutikk juni 05. Født april/mai 05. Banded husky, usikker på fargen. Standard ører.
Lilo: Kjøpt privat oktober 05. Født ca oktober 04. Eubk black dumbo.
Angel:Eget kull, født 26 nov. 05 Agouti self mismarked? (Ensfarget med 2 tynne hvite striper på magen). Dumbobærer. Mor: Lilo, Far: Keiko.
Precious:Eget kull, født 26 nov 05 Ambk agouti, dumbobærer. Foreldre L+K
Luna: Eget kull, født 26 nov 05. Agouti hooded,dråpe i pannen, dumbobærer. Foreldre L+K
Ludvic:Eget kull, født 26 nov 05. Silver black(irish), dumbobærer. Foreldre L+K
Oliver 2. :Eget kull, født 26 nov 05. Agouti hooded,hvit prikk i pannen, dumbobærer. Foreldre L+K
Sandro: Kjøpt i dyrebutikk feb. o6, født ca 28 des 05. Mink berkshire med bliss. Standard ører
Diego:Kjøpt i dyrebutikk feb 06, født ca 28 des 05. Mink hooded, standard ører. De to er brødre.


Har rotet litt tidlegere, men dette er det riktige. Har hatt Sandro, Diego, Lilo, Santo og Ludde på vibramycin nylig, alle høres fine ut nå. Keiko og de 5 ungene har aldri vist tegn til sykdom.
Hadde med alle 11 til dyrlegen...

LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Post by LILO »

Sånn, nå har jeg fått lagt inn alle mine nåværende rotter tii databasen. Registrerer ikke tidligere rotter, for da må jeg 17 år og en haug med rotter tilbake i tid :)

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Jag har registrerat alla mina råttor och de flesta ungar i mina kullar. Jag har bara hållit på med råttor i 7 år, så det är inte så många och har statistiker och egen database hemma, så det är lätt för mig att bara fylla i de upplysningar.

Hoppas flera brukar sig av detta. :P

Ki

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

heei

Post by rottegal »

:P rotter kan bli 2-5 år mest normalt er 2-3 år mener du haldig kan rotta di bli gaaaaaaammel!
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

rotter kan bli 2-5 år mest normalt er 2-3 år mener du haldig kan rotta di bli gaaaaaaammel!
Hovedproblemet med å påstå at rotter kan bli så gamle, er at man som oftest ikke kan dokumentere rottens fødselsdato, og da vet man heller ikke nøyaktig hvor gammel rotta blir. Dyrebutikkenes anslag er ikke alltid til å stole på, og har man overtatt en omplasseringsrotte, er det lett å få feil alder. Vi tror vår eldste ble ca. 3 år, men siden Roger har glemt når hun ble kjøpt, må vi bare slå oss til ro med at vi ikke vet nøyaktig hvor gammel hun ble. Når de som fører statistikk heller ikke kan bekrefte at de har hatt rotter som ble så gamle som 5 år, velger jeg å tro at det stort sett er snakk om feiltakelser. Jeg ser på våre rotter at de som har passert 1 1/2 år har roet ned tempoet betraktelig. Jeg tror 1 1/2-2 år er mer passende som gjennomsnittlig levealder. Vi har fire rotter med kjent fødselsdato og venter i spenning på hvordan deres helse holder. Rotter lever hektiske liv, men dessverre korte liv.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Det stämmer som Roger&Ingrid säger att man inte har dokumenterat råttor som blivit 3-5 år. Som jag har sagt i andra trådar så 'husker ikke' folk alltid när de köpte råttan. De flesta har inte stamtavla. Och också många ggr fått fel födselsdato av tidigare ägare. Jag har jobbat de sista dagarna med Heidis ratbase och lagt in dödsdato på råttor som jag har sålt. Nu ser jag plötsligt att statistiken har blivit på 1 år och 5 mnd (tidigare 1 år 4 mnd). Så folk som säger annat må kanske referera vad de har fått 2-5 år ifrån. Hos mig är det snitt på ca 23 mnd på 22 råttor. Böcker säger också annat. Kanske de kan leva så länge om de inte blir sjuka, men det tvivlar jag på. De flesta som blir väldigt gamla somnar in runt 2 år. Honor verkar leva längre än hanar. Hos mig är det 25 mnd för honor och 22 mnd för hanar. Talen är nog inte helt riktiga för könen med tanke på totalt hanar och honr. Jag har haft 16 honor och 6 hanar.

Stort skryt till Heidi för Ratbase. Älskar den. :bravo:

Ki

Locked