Alder

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Medus

Alder

Legg innav Medus » 26 mai 2004, 21:59

Hei...

Jeg bare lurer på hvor gammel en hunn rotte kan bli..Hva er normalt?

Hilsen mette Berg :lol:

Brukeravatar
Melody
Gammelrotte
Sted: Sør-Trøndelag

Legg innav Melody » 26 mai 2004, 22:11

Det er litt vanskelig å si hvor gamle de KAN bli. Hvis rottene holder seg friske, kan de leve til å bli 2-3 år, men så lenge er det dessverre ikke alle som får beholde rottene sine.

Ofte dør rotter når de er 1 1/2 år - 2 år gamle på grunn av sykdom.

Problemer med dårlig planlagt avl har gjort at dagens tamrotter dessverre har dårligere immunforsvar og ofte blir angrepet av sykdommer. Forhåpentligvis vil dette kunne forbedre seg med tiden, og derfor har NTF laget en avlsveiledning for de som ønsker å sette kull på sine rotter!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kriztin

Legg innav kriztin » 27 mai 2004, 13:31

Men Melody, vi hadde vel en diskusjon om rotter og alkohol her, vet ikke om det var før/etter det gamle forumet ble oppspist, men da virket det som om rottene levde lengre hvis de fikk noen dråper alkohol i ny og ne?

Selv vet Christer av ei rotte en kompis av han hadde som spiste ALT, sneiper, drakk øl og sprit, han ble 5 år..

Kristin

Brukeravatar
Melody
Gammelrotte
Sted: Sør-Trøndelag

Legg innav Melody » 27 mai 2004, 14:15

kriztin skrev:Men Melody, vi hadde vel en diskusjon om rotter og alkohol her, vet ikke om det var før/etter det gamle forumet ble oppspist, men da virket det som om rottene levde lengre hvis de fikk noen dråper alkohol i ny og ne?

Selv vet Christer av ei rotte en kompis av han hadde som spiste ALT, sneiper, drakk øl og sprit, han ble 5 år..

Kristin

Hvis du føler det er verdt åprøve dette basert på en finsk undersøkelse i en avis, så sett gjerne i gang for meg, men jeg hadde ikke tort det uten mer informasjon om saken, og kommer heller ikke til å anbefale andre rotteeiere å prøve dette uten at vi får nærmere informasjon fra de som utførte undersøkelsen. Man skal ikke tro på alt man leser i avisen.

Dessuten, rotter ble mye eldre før, så at en rote ble fem år en gang kan ikke sammenlignes med rotter født i dette årtusen!
Meloen og Dropjes rottedagbok

Superratz

Brukeravatar
Heidi
Gammelrotte
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Heidi » 27 mai 2004, 16:36

Sneiper ville jeg hvertfall ikke gitt, etpar tygg og rotta kan ha fått i seg nok til å dø av.

kriztin

Legg innav kriztin » 27 mai 2004, 20:23

Heidi skrev:Sneiper ville jeg hvertfall ikke gitt, etpar tygg og rotta kan ha fått i seg nok til å dø av.

Urk, sneip får mine rotter aldri! Vi røyker ikke heller, så de har ikke en sjans i havet til å spise det :spy:

;)

Gå tilbake til «Generelt»