Dårlig rykte!?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

tess

Dårlig rykte!?

Post by tess »

HejHej=)

Det jeg lurer på om er hvorfor dyrebutikker har så dårlig rykte?? Om at de er så dårlie også videre?! Kjøpte meg to rotter fra en dyrebutikk, å de er kjempe tamme, kosne OG nysgjerrie :D :D

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Man skal nok ikke slå alle butikker over en kam, men veldig mange butikker tenker mer på penger enn på dyrene, og de har ikke så mye informasjon å gi om dyra de selger. Og dessuten vet man ingenting om foreldrene, sykdom, alder og aggressivitet i linjene til dyra.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Rotter som kommer fra dyrebutikk kan gjerne være tamme, kosete og nysgjerrige, de, for det er mange privatpersoner som "bare har fått et kull" som leverer inn unger til dyrebutikken.

Problemet med dyrevutikkrotter er at man som regel ikke vet hvor de kommer fra, hvilken bakgrunn de har. Man vet heller ingenting om helsa og temperamentet i rottenes slekt og man bør derfor være forsiktig med å avle videre på dem.

Kjøper man derimot rotter fra seriøse oppdrettere, vil man få med stamtavle, andre interessante papirer og informasjon om rottas slekt. Det er en større kvalitetessikring enn når man kjøper rotter i dyrebutikk, siden man ved å samarbeide med oppdretter kan gi og motta nye opplysninger om hva som skjer i slektens liv, og det blir lettere å forutse problemer som kan komme.

Seriøse oppdrettere skal bruke god tid på å planlegge hvert kull og ha et mål med parringer de utfører, men likevel skjer det ofte uforutsette ting i rotteverdenen, og man har aldri noen garantier for at alt skal gå bra.

Det finnes selvfølgelig gode dyrebutikker også, men jeg mener ideelt sett at dyrebutikker ikke burde ha dyr, kun fôr og utstyr, til nød fisker. Dessverre er det mange som jobber i dyrebutikk som har for lite kunnskap om dyrene de har og selger der, og det hender gjerne at de anbefaler nye eiere å kjøpe kun én rotte eller anbefaler dem å kjøpe en av hvert kjønn fordi de ellers vil slåss til en av dem dør. Ellers går det mye på sagflis i burene (som regel for små bur) og de får gnagerblanding, ikke mat spesielt tilegnet rotter.

Jeg synes dyrebutikker burde legge større vekt på kunnskap om dyr og opplæring av nye ansatte.

Jeg vet at Tropehagen Zoo teoretisk sett skal gjøre dette. De kjører også kurs i ny og ne. Jeg har gode erfaringer med flere Tropehagen Zoo-butikker, hvor de ansatte gjerne ringer til såkalte eksperter hvis de får spørsmål fra kunder som de ikke selv kan svare på. Likevel tror jeg ikke man kan stole på alle ekstrahjelper som stikker innom, men det hjelper i hvert fall å spørre om de kan ringe enten daglig leder eller andre personer i Tropehagen, men jeg vet at mange her inne er negativt innstilt til Tropehagen Zoo... bare for et par dager siden var det noen som kalte det en drittkjede? :lol: Det er selvfølgelig forskjell på Tropehagen-butikkene også, selv om de er samme kjede!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Hei,

I en dyrebutikk selges det mange forskjellige dyrearter, og det er nesten umulig å være ekspert på alle dyrene... Hvis ikke da de ansatte setter seg inn i hver enkelt art så vil de aldri kunne gi 100% riktig informasjon til de som kjøper dyr.

I tillegg så opplever jeg veldig ofte at de ansatte i dyrebutikkene mener de kan absolutt alt om de forskjellige dyrene og er helt bastante når de gir ut råd!!! Det er da det blir helt galt!

Så lenge man ikke har tenkt å avle videre på de dyrene man kjøper er det ikke så viktig med stamtavle, jeg syns det er mer problematisk at nye eiere ikke får god nok informasjon eller - enda verre - feil informasjon!

Jeg syns også det er trist at mange dyr ikke får det stellet de burde ha når de står i dyrebutikker!

Camilla

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Ett viktig stikkord:
"Å innrømme at man ikke vet alt - heller ta kontakt med noen som vet!"
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

vel.. jeg holder på å åpne butikk gjennom "drittkjeden" :) Og jeg mener selv jeg vet det grunnleggende når det gjelder gnagere. Tropehagen har kurs for sine ansatte, og er villige til å ordne med eget kurs hvis noen trenger mer info. Jeg har en drøm om å annonsere for oppdrettere i butikken, men jeg regner med at jeg må ha dyr i butikken til jeg har fått et skikkelig system på det. Drømmen er jo å kun selge fisk over disk, gnagere selges direkte fra oppdretter til kjøper. Mange dyrebutikker driter i dyrenes ve og vel, og tenker kun penger... dessverre! Men det er heldigvis mange som driver seriøst, og vil det beste for dyrene. :) Jeg er en av de! :D
Mvh Ida S. Eggen

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Ida: Det skal bli kjempespennende å se når du åpner butikken din. Veldig positive tanker rundt hold av dyr og forhold mellom dyrebutikk - oppdrettere, men problemet er jo når folk kommer utenbys ifra og skal kjøpe et dyr. Hvis du annonserer i avisen og sånt burde du nesten skrive at kundene bør ringe deg før de kommer til butikken hvis de skal reise langt for å kjøpe dyr, slik at de slipper bomtur!

Masse lykke til videre med planleggingen! :D
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

pointless

Post by pointless »

Emidarja wrote:vel.. jeg holder på å åpne butikk gjennom "drittkjeden" :) Og jeg mener selv jeg vet det grunnleggende når det gjelder gnagere. Tropehagen har kurs for sine ansatte, og er villige til å ordne med eget kurs hvis noen trenger mer info. Jeg har en drøm om å annonsere for oppdrettere i butikken, men jeg regner med at jeg må ha dyr i butikken til jeg har fått et skikkelig system på det. Drømmen er jo å kun selge fisk over disk, gnagere selges direkte fra oppdretter til kjøper. Mange dyrebutikker driter i dyrenes ve og vel, og tenker kun penger... dessverre! Men det er heldigvis mange som driver seriøst, og vil det beste for dyrene. :) Jeg er en av de! :D
da jeg jobbet i tropehagen, så kunne ikke engang sjefen svare på spørsmål, og jeg fikk forklart at om jeg ikke kunne svare så var det bare å dikte opp noe troverdigt... tropehagen er en dritt kjede, som ikke bryr seg om annet enn pengene. de driter i hvem som åpner butikker og ¨sånt bare de tjener penger. :-x

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

da jeg jobbet i tropehagen, så kunne ikke engang sjefen svare på spørsmål, og jeg fikk forklart at om jeg ikke kunne svare så var det bare å dikte opp noe troverdigt... tropehagen er en dritt kjede, som ikke bryr seg om annet enn pengene. de driter i hvem som åpner butikker og ¨sånt bare de tjener penger.
er klar over at det finnes slike personer i denne kjeden også. Det gjør det i de fleste kjeder, men jeg håper du ikke mener jeg er det? :( Fordi om jeg åpner butikk gjennom denne kjeden, kommer jeg ikke til å oppføre meg på det viset. Jeg tenker heller ikke penger, men håper på å få til en butikk der både dyr og kunder trives og får god behandling. Jeg har nemlig noe som heter samvittighet!
Ida: Det skal bli kjempespennende å se når du åpner butikken din. Veldig positive tanker rundt hold av dyr og forhold mellom dyrebutikk - oppdrettere, men problemet er jo når folk kommer utenbys ifra og skal kjøpe et dyr. Hvis du annonserer i avisen og sånt burde du nesten skrive at kundene bør ringe deg før de kommer til butikken hvis de skal reise langt for å kjøpe dyr, slik at de slipper bomtur
Vel, det blir det samme for butikken min som andre dyrebutikker når det gjelder bomturer, er ikke bestandig du kan regne med at de har akkurat den arten når du kommer til butikken. Da jeg kjøpte Mille og Vanilje var jeg på 3 dyrebutikker før jeg fant rotter... De andre tre butikkene var fulle av hamster og undulater, og hadde ikke en eneste rotte...
Mvh Ida S. Eggen

pointless

Post by pointless »

neida! det er ikke alle som er sånn. langt i fra!men om jeg skulle ha åpnet en butikk hadde jeg ikke startet under dem... det er ikke en bra kjede... håper det går bra med deg og din butikk veldig! :wink:

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Hei,

Jeg syns det er bra at du som er glad i dyr skal starte dyrebutikk!! Hvis det bare var de som tenkte på dyrene som drev dyrebutikker så hadde det ikke vært noe problem!! Og selv om du driver i en kjede så er det jo du som setter føringene i din butikk. Jeg syns det høres veldig spennende ut :lol: De fleste av oss har vel drømt om å starte dyrebutikk :wink:

Camilla

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Hei igjen,

Jeg har også et forslag: for å gjøre et forsøk på å øke kunnskapen hos de som kjøper dyr kan du jo finne frem til og anbefale forskjellige diskusjonssider på nettet til de kundene som kjøper nye dyr. Denne siden er jo kjempebra for rotteeiere, og jeg bruker også sidene til Norsk Tropefuglmarked fordi jeg også har fugl. I tillegg er jeg medlem på en dansk side, metzger.nu, som har vært til utrolig mye hjelp for meg og min særdeles vanskelige fugl :D Det finnes sikkert tilsvarende sider for de fleste dyrearter.

Camilla

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Jeg tenkte faktisk å ha infohefter som jeg kunne sende med kundene. Men nå ser det ut som om mattilsynet har samme ideen :)
Mvh Ida S. Eggen

Teacya

Hmmm

Post by Teacya »

Heisann!
Jeg er ikke fan av og kjøpe dyr fra hvilken som helst dyrebutikk.
Det er mange som er flinke og mange som ikke er så flinke..

Jeg skulle kjøpe meg to dansemus. De hadde det vondt i butikken allså.. tenk deg sånn bitte lite bur... det var ca 40 mus oppi der.. 25 unger.. noen ny født og noen litt eldre.. de andre var voksne av begge kjønn..

Jeg kjøpte to.. ... Når jeg kom hjem og studerte henne litt så begynte hun og bli feitere og feitere... så viste det seg at hun var gravid... Hun andre jeg kjøpte var sikkert mammaen til noen av de nyfødte ungene som var i buret..JEG FIKK 9 Unger... fant hjem til alle de små.. og alle var friske og fine...

Jeg dro tilbake til butikken 1-2 uker etter at jeg hadde kjøpt dem... da hadde de tatt livet av alle de andre musene... så da redda jeg 11 liv og de har alle gode hjem nå...

Dette var dyrebutikken på Tveita senteret.. Men det er min erfaring... det er også mange butikker som er ganske flinke...


teacya

kriztin

Post by kriztin »

pointless wrote:neida! det er ikke alle som er sånn. langt i fra!men om jeg skulle ha åpnet en butikk hadde jeg ikke startet under dem... det er ikke en bra kjede... håper det går bra med deg og din butikk veldig! :wink:
Tropehagen Zoo er en franchise-kjede, og det vil vel egentlig si at de som startet TZ ikke har så god kontroll på de som styrer sjappa. De er nok fornøyde sålenge ingen klager mye og gir de penger i kassa. Selv har jeg kjøpt Satan og Ottar på TZ i trondheim, og de er to fantastiske rotter, og jeg har ingenting å klage på.

Til deg som vil åpne dyrebutikk: Hallo! Jeg er i Trondheim og vil jobbe masse!! ;)

Locked