Trenger kanskje hjelp til en trist dyrevernssak

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det var da en utrolig stor hunnrotte! Sikker på at hun er 560 gram og ikke gravid? Mine 300 grams hunnrotter drikker ca 2.0-2.5 cl hver pr dag (0.2-0.25 dl). Det varierer selvsagt en del, men jeg tror det er et godt gjennomsnitt. Mine spiser også nesten bare tørrfor. Overdreven drikking kan tyde på nyresvikt og/eller diabetes.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Ja, hun var kjempediger! Har aldri sett en så stor hunnrotte før. Likevel kan jo dyrepasserens vekt vise feil selvfølgelig. Det vet jeg ingenting om.
Tror jeg får se på henne igjen jeg også. Jeg kan ikke huske at hun så syk ut i det hele tatt, men det er jo ikke alt man ser heller. Særlig ikke på rotter man ikke kjenner. Får høre med han hvordan dine målinger av væske står i forhold til hva denne rotta drikker. Han har satt henne i bur alene for å måle inntaket.
Julie

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Gravid.....tja man kan jo aldri vite, men hun så iallefall ikke gravid ut.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Med det samme væskebehovet er oppe; han har vel tilgang på litteratur (ev via andre) der dette er oppgitt? Det hadde vært veldig fint og fått det utredet - jeg har nemlig fått oppgitt et væskebehov på 4ml / hg / dag for rotter - og det er skyhøyt. Og alle som har hatt syke rotter vet at det er klin umulig å få i dem slike mengder - ikke minst når de er dehydrerte. I teorien skal da denne hunnen drikke 22,4ml væske hver dag - og det har jeg lite tro på. Kunne han sjekke det? Det er veldig greit å få riktige volumer her; vi trenger å vite det ved alvorlige sykdomstilstander - selv om det har liten eller ingen betydning til daglig.
Anita

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Anita: skal høre med han om han har noe å komme med.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

4 ml pr 100 gram pr dag er ikke mye :D

Saga

Hengeköye

Post by Saga »

Julie söte du..

Jeg er kommet i strikke modus kunde du tenke dig en eller to henge köyer? Helt gratis!

Kan ikke love när de blir ferdige men hvis du er interresert kunne jeg bare sendt dig fortlöpende när de blev ferdige.

Klem Teres

Synes du gör en fantastisk jobb!

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

:oops: :oops: :oops: :oops:
Hei Teres!
Jeg vet ikke riktig hva jeg skulle si.....jeg er veldig glad for at folk synes noe av det jeg gjør er fint, men det virkelig flotte i dette er jo denne eieren som klarte å be om hjelp i tide før rottene sultet i hjel. Når tungsindigheten tar overhånd er det en stor ting å erkjenne det og å be om hjelp. Det er jo her det virkelig store i denne saken ligger.
Så egentlig føler jeg vel ikke jeg fortjener hverken så mye ros eller noen hengekøye. :oops: :oops: Men.....hm........takk...... :oops: .......
Uff, dette ble fryktelig klønete, jeg mener ikke å være avvisende, altså! :)

Bati

Post by Bati »

Stor, fed, drikker og tisser meget - jeg tænker sukkersyge (diabetes), det er ret let at tjekke, bare måle sukkerindhold i urinen med sådan en stick-papir-dims.

Uhyggelig sag, men dejligt at høre hvordan det hele ordner sig

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hei igjen
Det viste seg at vekta viste 50-60 gr feil, men rotta er jo kjempestor likevel.
Probloemet hennes ble løst da hun ble satt i eget bur. Da så de at hun hadde forstoppelse. Men masse havregrøt ordnet magen seg og vanninntak og tissing normaliserte seg. Hun har vel antagelig drukket og drukket pga stress i forhold til forstoppelsen.
Julie

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Ja, nå ser det ut til at dette ordner seg veldig fint. Rottene har spist seg opp og viser seg å være rolige og stabile dyr. De er store og kraftige alle sammen. 5 småttinger har enda ikke fått nye hjem, men det ordner seg nok det også. Om noen lurer, er det flere av disse som flytter til dyrleger og dyrlegestudenter. Dyrepasserer kjente flere fagfolk som var interesssert i å benytte anledningen til å lære mer om rotter.

Ei av rottene har en slags klikkelyd når hun beveger seg. MErkelige saker. Det høres ut som om det kommer fra bakparten. Slik jeg kan se det, bruker rotta bakbeina helt normalt, hun klatrer og hopper helt greit. Men det var altså denne rare lyden. Dyrlegegjengen finner vel ut av det, men om noen har noen tanker om dette, hadde det vært fint.

Ellers takk for stor interesse for saken. Det gleder en gammel og bløthjertet dame. :) :)
mvh Julie

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Snakket nettopp med dyrlegen, og han lurte på om jeg kunne spørre her om noen kjenner til hofteproblematikk hos rotter. Kan den omtalte klikkelyden komme derfra? Isåfall er det vel ikke så mye annet å gjøre enn å la rotta leve til det skjer noe med livskvaliteten.
Jeg tenkte forresten i samme baner selv også da jeg hørte lyden. (Har hørt sånne hoftelyder hos menneskebarn)
mvh Julie

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er ikke noe jeg har hørt om tidligere, hvertfall. Får håpe hun kan leve med det uten problemer. Tenk evt på en obduksjon når den tid kommer, det kan være interessant å vite.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Alt mulig som kan sjekkes er visst gjort uten at de klarer å finne noe. Det blir vel da å la henne leve så lenge livskvaliteten virker bra. Glad for at hun skal flytte til en dame som har hatt rotter i mange år, siden det for uerfarne ikke er så enkelt å oppdage forandring i livskvalitet hos en rotte. Ikke bestandig enkelt for oss som har hatt rotter lenge heller forresten.
Skal overbringe ønsket om obduksjon.
Julie

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Saken er nå egentlig avsluttet. Alle har fått nye eiere!
Jippi!
Julie

Locked