utstilling

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

pointless

utstilling

Legg innav pointless » 03 jun 2004, 10:20

hva skal til for at man kan stille ut sin rotte, hvor er det rotte utstillinger (om det er det) ?
hva er kravene? :?:

Brukeravatar
Melody
Gammelrotte
Sted: Sør-Trøndelag

Legg innav Melody » 03 jun 2004, 10:30

Det har vært tråder om dette tidligere, men det er ikke rotteutstillinger i Norge ennå.

Som oppdretter som legger vekt på god helse og godt temperament, er jeg ikke positivt innstilt til utstillinger for tamrotter i Norge. Dette er fordi tamrottene våre i dag er så preget av dårlige gener, at det er mye vi burde rette på før oppdrettere kan begynne å fokusere på spesielle farger, varianter og tegninger.

Jeg tror også utstillinger vil føre til at flere uten kunnskap om rotteavl begynner å avle fram rotter med spesielle farger uten å tenke på så mye annet, så jeg liker ikke helt bedømmingen over hvem som har den fineste, dypeste fargen, med det beste nivået av silverering i pelsen eller hvem som har den retteste hooded-stripen nedover ryggen.

Jeg synes derfor det hadde vært bedre om det ble fokusert på helsetilstand, størrelse og kroppsfasong, temperament og håndtering... Men vi har nevnt på forumet tidligere at det hadde vært morsomt med konkurranser hvor vi heller legger vekt på å trene rottene våre til å konkurrere i aktiviteter enn å stille ut den peneste ditt og datt...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Brukeravatar
Melody
Gammelrotte
Sted: Sør-Trøndelag

Legg innav Melody » 03 jun 2004, 10:31

Tråden er flyttet til Generelle rottespørsmål.
Meloen og Dropjes rottedagbok

Superratz

Gå tilbake til «Generelt»