Kan rotter føle at det er et epilesi anfall på gang?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Lisbeth

Kan rotter føle at det er et epilesi anfall på gang?

Post by Lisbeth »

Jeg har epilepsi, men det var ikke det som var saken egentlig.
En dag da jeg hadde rottene ut en tur før leggetid.
Det som skjedde var at plutselig begynte rotta å oppføre seg helt rart, sprang rundt som en gal var forrvirret og skrek en merkelig lyd som jeg aldri har hørt før.
Jeg satte de i buret la meg og følte meg rar da jeg våknet opp dagen etterpå, men jeg kan jo ikke bevise at jeg har hatt et anfall, men tror dere at hun varslet meg? :rottehode:

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Tja, skal ikke se bort ifra at det er mulig. Jeg kjenner til lignende varsler gitt av hunder (dog, det var hjerteinfarkt, kreft og noe annet), men, som sagt, alt er mulig.

Jeg tror, innerst inne, at alle dyr som har et nært forhold til sine eiere (eller til sine tobeinte kjæledyr?) merker når ting ikke er som det skal være, og på en eller annen måte (varierer fra dyr til dyr) reagerer utifra dette.

Men, når sant skal sies, mine rotter får plutselige anfall de og, der de omtrent løper på veggene rundt leiligheten. Så det er ikke godt å vite.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Ja, hvorfor ikke? Som Nemo skriver, hunder kan trenes opp til å merke slikt, jeg tror faktisk det finnes epileptikere som har slike hunder. Jeg så et program på Animal Planet om en dame som hadde blitt reddet av at hunden klarte å få varslet epilepsianfallet til eieren per telefon. Hunder forsøkte å advare eieren om et kommende anfall i mange timer. Hvis rottene dine har slike evner, hadde jo det vært helt fantastisk! :bravo:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hei!
Jeg er også epileptiker. Det er mange episoder der jeg har sett at dyra har skjønt at det ikke har vært helt rolig i hodet mitt. Jeg vet ikke, men har trodd at det handler en del om at dyrene bruker andre sanser enn oss i større grad. De ser jo f. eks ofte ikke så godt. Syn er jo noe vi mennesker er relativt avhengige av. De må bruke andre ting for å "holde orden på saker og ting.". Vi som har epilepsi vet at det er store krefter i sving ved et anfall og det er nesten så jeg ville synes det var mer rart om dyrene IKKE merket når et anfall er på vei. Det finnes jo mange formner for epilepsi, men i veldig ange tilfeller er det jo mye ustabilitet i hodet til en epileptiker også før anfallet kommer. Jeg vil tippe at det er de tingene dyrene merker.
mvh Julie

Lisbeth

Post by Lisbeth »

Hei julie

Når jeg for anfall for jeg grand mal(vet ikke om det er slik det skrives), men jeg har forskjellige punkter i hodet.
Jeg syntes det var bra at rotta ga en spesiell lyd i fra seg slik at jeg kan legge meg ned før anfall.
Du har nok rett i det du sier at dyrene merker det pga. den ustabiliteten.
Dyrene merker mer en vi tror og jeg synes det er fasinerende :D

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hei igjen Lisbeth
Kanskje vi epileptikere burde gå med ei rotte "på lomma", rettere sagt i lomma bestandig? Et lite hyl fra jakkelomma og vi kunne legge oss ned. :D :D
Kjekt!
mvh Julie

Lisbeth

Post by Lisbeth »

Ja ikke sant? Jeg ser det for meg :D Alle med epilepsi går rundt med en rotte og når de hyler den spesille lyden ser du alle som har epilepsi springer til nærmeste benk å setter seg ned det hadde vært festlig :lol:

Locked