Kan det hjelpe?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Ingrid.S

Kan det hjelpe?

Post by Ingrid.S »

Hei !

Jeg har hatt rottene mine nå i snart en mnd og de er ikke tamme i det hele tatt, kan det hjelpe og skaffe en litt erfaren rotte jente? Som er tam fra før og ikke redd for mennesker? Tror dere det kan hjelpe jentene mine for å bli trygg på meg?

Takker for svar :)

Koala jenta
Markeringsbehov
Posts: 300
Joined: 28 Nov 2005, 12:46
Location: Sande
Contact:

Post by Koala jenta »

ja det kan jo hjelpe. det viktigeste er å la de bli vant til deg. la de stå et sted hvor de kan har oversikten og kan se deg når du er hjemme. hvor gammle er de? jeg har ofte tatt mine ut, latt de rase fra seg til de blir trøtte også har de sovnet hos meg og da har de funnet ut at det egentlig er ganske trygt hos meg, men da hjelper det jo at de ikke er så gammle for da er de ikke så utholdne. en annen ting som ofte hjelper er å gi de en brukt t-sjorte som de lager reir av og venner seg til lukten av deg.

det er liksom ikke så mye mer å si en tolmodighet, man må gi de tid, gi de godbiter fra hånden din, lokke de til deg, et skritt lengre for hver gang. til slutt sitter de i hånda de og spiser og da er du ikke så farlig lengre.

du får ha masse lykke til.

Ingrid.S

Post by Ingrid.S »

De kan dessverre ikke stå i huset, mamma er livredd rotter, de står i samme rom som marsvinene i garasje loftet, (med varme ovn og lys da]
Kan det ha noe med å gjøre at de er så redde? At de ikke ser meg så alt for ofte? Jeg prater med de og koser med de ca en halv time dagen, men det blir ikke så mye kosing for de raser ned på gulvet og gjemmer seg hos marsvinene og jeg må få tak i de igjen og da blir de livredde! Prøver så godt jeg kan, jeg tenker jeg kanskje skal begynne å kose med de ordentlig når de blir litt eldre, de er ca 2 mnd gamle nå. Har tatt de på rommet mitt en gang, men det ble til at de pilte under senga og det tok meg en halv time å få tak i dem.. Livredde som bare fy !

sun_rise

Post by sun_rise »

men dette virker litt dårlig. virker som om du ikke har tid til dem, ikke rart at de er redde når du bruker bare en halv time på dem daglig...
jeg bruker veldig mye tid på mine og tar med dem på stranda, skolen, kino og slikt... kanskje du skal vurdere noen annen løsning?

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Det kan nok være en stor grunn til at de er redde ja, det at du har dem ute. Jeg har jo mine ute i en bod for øyeblikket, pga jeg bor hos typen, som bor hjemme hos foreldrene sine, og svigermor vil ikke ha rottene inn i hus. Jeg får brukt mye mindre tid på dem, men, pga jeg har brukt tid på dem tidligere, så er de fremdeles nokså trygge på meg. Men jeg merker at gutta mine er mye mer utrygge enn tidligere.

Men prøv å få brukt mer tid på dem, sett deg til å lese lekser/bøker ute hos dem, og ikke slipp dem løs hvis de bare stikker av, da blir de bare dobbelt så stresset når du må få tak i dem igjen. Kanskje du ikke burde ha rotter mens du bor hjemme dersom det er et så stort problem. Hadde jeg skullet bodd slik jeg gjør over lengre tid, ville jeg ikke hatt rotter. Men, jeg skal jo snart flytte dit jeg skal jobbe, så da blir det lettere. :)

Men, mer tid, mer oppmerksomhet, og mye tålmodighet. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Ingrid.S

Post by Ingrid.S »

Ja, men jeg tør ikke ta de ut på skulderen, jeg har prøvd mange ganger og gå litt rundt med de hjemme på skulderen, men de slenger seg på genseren og hopper ned og skjuler seg, vis jeg skal ta de med ut må det eventuelt bli i reisebur, det er sikkert ikke så gøy for de ? Jeg har planlagt og kose med de mye i sommerferien, men jeg skal passe på at det ikke blir tvangs kosing..


sun_rise: Grunnen til jeg bare bruker ca en halv time- 1 time om dagen er ikke fordi jeg ikke har tid, men hadde du orket og sittet utenfor et bur, der rottene sitter i husene sine og bare pratet? Jeg vil jo ikke ta de ut ennå, som jeg har forklart rømmer de over til marsvinene og gjemmer seg der, jeg skal tette så de ikke kommer inn der og tette alle hull og prøve og la de løpe litt rundt og se om de kommer til meg, jeg har masse tid til rottene, men jeg lar det gå i de sitt tempo..


Jeg synes også det er veldig dumt at de ikke kan stå inne her med meg, men nå på sommeren er jeg veldig mye oppe til de..

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Å prate til rottene er faktisk ikke så dumt; de blir vant til stemmen din, blir nysgjerrig på deg og føler seg tryggere på deg. Det er ikke så mye som skal til. Vi passer de fem herrene i naboblokka denne uka, og jeg synes det er så morsomt å sitte og prate med Dumbo'n. I begynnelsen satt han stille og stirret på meg, men etter noe få minutter begynte han å skjære tenner og la seg godt tilrette. I går kveld fikk jeg kose med ham; jeg strøk ham over ryggen og klødde ham forsiktig bak øret. Det handler om å overbevise dyrene om ens gode intensjoner; det er ikke naturlig for en rotte å skulle stole på et annet vesen som er flere hundre ganger større enn det rotten selv er. :rottehode: Flere av damene våre elsker å bli kosepratet til når de ligger og døser, en av våre nå avdøde hanner storkoste seg når jeg sang til ham. Jeg tror nesten de synes det er behagelig å høre menneskestemmer de kjenner.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Ingrid.S

Post by Ingrid.S »

Tydelighvis mye som skal til med mine rotter, det dere her inne sier, det høres ut som rottene deres er bestevennene deres og dere går rundt med de overalt, jeg skjønner ikke åssen dere tør :o Men det er vel sånn som kommer med tiden ? Hørtes veldig koselig ut med rottene dine at de nyter stemmen din, skal tro om mine gjør det, jeg ser de jo ikke, de har gravd seg under avispapiret når jeg prater med de :rottehode:

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Men det er vel sånn som kommer med tiden ?
Jepp! Det kan ta tid, men det beste er å gi, gi og atter gi av seg selv til de skjønner at du er kilden til alt godt i verden. Hvis det er dyrebutikkrotter det er snakk om, er det ikke så rart om det tar litt tid: Jeg har sett altfor mange kull med livredde, dårlig sosialiserte små rottebabyer i dyrebutikker. Det er dessverre ikke alle dyrebutikker som er så opptatte av å håndtere dyrene slik at de blir vant til mennesker, selv om en skulle tro all logikk tilsa at det var det beste å gjøre når man lever av å selge kjæledyr.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Ingrid.S

Post by Ingrid.S »

Det er ikke dyrebutikkrotter, jeg har fått de fra et uventet kull av venninna mi, hun ville bare bli kvitt de, så det ble ingen kos på de...
Når du mener å gi, er det kos og sånn, eller godteri og nye ting? hehe..

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Godbiter, oppmerksomhet, kjærlighet. Jeg tror dyr merker at man vil dem godt, og ved å gi av seg selv uten å forvente noe tilbake (f.eks. gi dem godbiter uten å forsøke å ta på rottene når de tar imot bitene), vil rottene oppdage at "heisann, det var jo ingen felle!". Vips, så slutter de å være redde for deg og blir istedet nysgjerrig på hvem du er og hva du vil dem.

"Hm, ingen tvang, og jeg blir ikke forsøkt spist. Hva kan det være hun vil, da?" tenker rottene (tror jeg). Det trigger rottenes nysgjerrighet som ingenting annet.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

De er jo svært unge rottenedine da. Ikke styr med å ha de så mye utenfor buret før de er litt mer trygge på deg og du på dem. Snakke, snakkem snakke med dem. Gi dem godbiter, snakke videre. Det finnes rotter som du må jobbe veldig lenge for å få til å stole på deg. Bestem deg bare for at der ute i frentiden en gang ligger punktet der dine rotter er dine bestevenner og omvent. Hvor lang tid det tar, vet du ikke, men det er ikke så farlig det. Tenkt for en gave det er for dem bare at det finnes noen som gjerne vil bli kjent med dem!
Pass bare på å gjøre minst mulig med dem som får dem til å bli redde. Da blir det bare en ond sirkel ut av hele greia. Alle små drypp av kontakt skal være positiv. Om du så ikke får gitt dem annet enn et lite solsikkefrø, så er det greit det, bare de ikke blir redde på noe vis. Ta det derfra, så kommer du helt sikkert i land etter hvert. :)
Lykke til!
mvh Julie

Ingrid.S

Post by Ingrid.S »

Skal prøve og gi de godbiter, men venninna mi sier at jeg ikke må gjøre det, for når de blir voksne biter de når noen stikker fingrene inn i buret!

Det er det jeg er redd for, at det er for sent å få Lille smule tam, siden det er hun som rømmer og når jeg skal få henne inn må jeg flytte alle tingene i rommet og da blir hun så skremt, får håpe det beste og frykte det verste :?

Masja

Post by Masja »

Kan du ikke åpne burdøren og gi de godbiter gjennom den åpne burdøren?

Ingrid.S

Post by Ingrid.S »

Har prøvd det, men da ser de jo den farlige hånden min og stikker av :shock:

Locked